• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • snowflinga
    spöke skrev 2017-05-16 22:11:15 följande:

Jag tycker att Hedvig och Olof är bra namn. Har du också landat i det nu?

Tack! Gillar verkligen mitt gäng????

Ivar, Hedvig och Olof
  • Namnambivalent

Kanske du har några tips till oss som väntar vårt 4:e barn i höst?! Syskonen heter Melker, Inez och Astrid. Vill att det ska vara ett äldre namn o helst inte för lika något av syskonens namn. Våra egna förslag är Bodil, Sonja, Signe, Uno och Gösta

Många vänner som tipsat om Svea och det växer fram som en bubblare. Vad tycker du passar bäst o kom gärna m fler namnförslag !! Tack på förhand! ????

• Willa

Hedwig och Olle ska få ett syskon i oktober, blir det en flicka så blir det en Majken. Men något förslag på pojknamn???

• spöke

Hej! Har varit offline ett tag p.g.a studier och jobb. Men nu är jag tillbaka och svarar gärna på frågor om namn.

• spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-05-17 07:27:15 följande:
    Jag oxå, å jag tror faktiskt han har förstått det nu... med max tre veckor kvar ??
    Hur har det gått?
  • spöke
    Namnambivalent skrev 2017-05-28 10:04:55 följande:
    Kanske du har några tips till oss som väntar vårt 4:e barn i höst?! Syskonen heter Melker, Inez och Astrid. Vill att det ska vara ett äldre namn o helst inte för lika något av syskonens namn. Våra egna förslag är Bodil, Sonja, Signe, Uno och Gösta
    Många vänner som tipsat om Svea och det växer fram som en bubblare. Vad tycker du passar bäst o kom gärna m fler namnförslag !! Tack på förhand! ????
    Hej! Jag har varit offline ett tag så kanske har ni redan valt namn nu...? Tycker om alla era förslag. Gösta kan vara lite knepigt internationellt sett, inte bara pga av Ö utan också för att vi har ett mjukt j-ljud på svenska. 
  • spöke
    Vendelay skrev 2017-05-31 16:12:10 följande:
    Namn som matchar Arild?
    Hej! Ursäkta sent svar. Har varit offline ett tag.

Om frågan fortfarande är aktuell så kommer några förslag här. Jag gillar att kombinera vokalnamn. Det är ett gammalt namngivningsknep.

Einar Olof Ivar Elof Assar Oddvar

Eira Idun Ylva Inger Eivor Elna
  • spöke
    Willa skrev 2017-06-15 16:04:53 följande:
    Hedwig och Olle ska få ett syskon i oktober, blir det en flicka så blir det en Majken. Men något förslag på pojknamn???
    Hej! Har ni hittat något pojknamn än? (Jag har varit offline ett tag och inte kunnat svara på frågor).

Här kommer några förslag från mig:

Hedwig, Olle & Ivar
    Hedwig, Olle & Einar
    Hedwig, Olle & Gustav
    Hedwig, Olle & Tor
    Hedwig, Olle & Axel
  • Sommarnatt10
    spöke skrev 2017-09-05 18:15:30 följande:

Hur har det gått?

Hej!!

Våra små är redan 3 månader och det blev en Märta och en Melker

Inte topp namnen på min lista men fina namn och vi är överens även om jag ibland fortfarande funderar på namn å vad de hade kunnat heta :D
Svar på tråden Spökes namn(t)råd