I Blackrose I skrev 2011-02-24 13:28:27 följande:
Du förstod inte vad jag menade. Äh, låt det va...
Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:23:55 följande:
Här är ingen russinplockning. Jag nämnde bara att i DEN frågan tyckte jag
samma som förre påven Johannes Paulus. Jag är protestant och stöder
användning av preventivmedel. jag är ICKE katolik. Vad gäller aborter
känner ajg stark sorg över Sveriges internatrionellt mycket höga abortsiffror o
önskar det fanns ett förebyggande arbete värt namnet som tex i Norge eller Finland.
Du, jag ogillar folk som inte kan tala ur skägget. Säg att du är emot abort så står du iallafall för det du tror på. Att försöka glorifiera Kristendomen är lika med att använda Jean Paul Gaultier efter att man har skitit.
Jag är hur tydlig som helst. av samma skäl som jag är mot dödsstraff och av samma skäl som
jag valt att vara vapenfri tjänstepliktig i stället för att bära vapen så är jag rent etiskt emot
flertalet aborter ,de som inte görs för att rädda kvinnans liv i en medicinsk nödsituation eller
i samband med våldtäkt. Men abortfrågan har två dimensioiner-en etisk och en juridisk.
Vad gäller den juridiska så har jag inget förslag till hur abortlagstiftningen skall se ut.
Det finns mågna varianter. I ena änden finns Sverige med fri abort tom vecka 18. I andra änden
finns länder som i stort sett har totalförbud (möjligen med de undantag jag nämnde) och
däremellan finns andra länder med fri abort , men med gräns vid 10,12 eller 13 veckor.
Det viktigaste som jag ser det är dock att få ned antalet aborter i praktiken genom ett
effektivt förebyggande arbete (Som sagt Norge o Finland har klart lägre siffror).
I princip kan man ju ha en situation med så gott som inga aborter , men ändå
på papperet fri abort ett antal veckor. Värderingarna hos både män o kvinnor
är viktiga. Min tjejkompis man ville att hon skulle ha gjort abort på yngsta dottern,
men hon gjorde inte det. OM han hade haft andra värderingar hade han inte försökt
få henne att göra abort.