• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • uniMog

Ni kan ju försöka vara lite trevliga allihopa. Så kan ni fortsätta diskutera utan att inlägg på inlägg får plockas bort.

/Moderator.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • trollkarl

@rose

3 punkts regeln liknande den i USA är och förblir brottsandelshöjande. Återfallshöjande, icke samhällsekonomiskt försvarbar etc. Forskning sen 30 år tillbaka visar just detta. Därav att USA har nästan 90% återfall inom 3 års tid. Så återkom när du vet vad du pratar om. Tittar man på Norge som har under 20% återfallsfrekvens så kan man göra en juste jämförelse av kriminalvårdspolitik.

• Auctoritas
    trollkarl skrev 2011-02-22 16:52:58 följande:
    @rose

3 punkts regeln liknande den i USA är och förblir brottsandelshöjande. Återfallshöjande, icke samhällsekonomiskt försvarbar etc. Forskning sen 30 år tillbaka visar just detta. Därav att USA har nästan 90% återfall inom 3 års tid. Så återkom när du vet vad du pratar om. Tittar man på Norge som har under 20% återfallsfrekvens så kan man göra en juste jämförelse av kriminalvårdspolitik.
    Argumentum ad rem
  • I Blackrose I

Det är faktiskt rätt kul att vissa av er känner sån behov av att tala om för mig att jag ska veta vad jag snackar om. Jag tackar och bockar naturligtviss för att ni bryr er så mycket om mina kunskaper. *NOT*

Jag fullkomligt dissar USAs rättsystem. Det är ingen förebild för mig. Jag har sagt gång på gång vad jag tycker och tänker inte upprepa mig. Tycker faktiskt att ni är så intelligenta att ni borde ha förstått vid det här laget vad jag menar. Gör ni fortfarande inte det är det faktiskt inte hos mig felet ligger.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • giftfri

USA:s rättsystem är på väg att totalt braka ihop, det går att se på hur olika man dömer, å hur vansinngt galet skadeståndprocesser kan bli..., eller vad ägs om domen mot en 13 å14 åring som haft sex, där båda dömdes för våldtäkt av varandra å samtidigt för sex med minderårig!!!

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • trollkarl

@ rose
    Var då både konsekvent och koncis i dina åsikter. Då du tenderar att spreta hejvilt tyvärr. Jag vill gärna veta vad du tänker för att konstruktivt samt adekvat kunna bemöta dig med ärlig kritik.

• I Blackrose I
    trollkarl skrev 2011-02-22 18:40:03 följande:
    @ rose
    Var då både konsekvent och koncis i dina åsikter. Då du tenderar att spreta hejvilt tyvärr. Jag vill gärna veta vad du tänker för att konstruktivt samt adekvat kunna bemöta dig med ärlig kritik.
    Jag förstår inte när du (ni) fick för er att jag vill veta eran åsikter? Obestämd Men men för all del, det är ett öppet forum så visst har du (ni) rätt att kritisera det jag skriver men jag skrev aldrig min åsikt om dödstraff för att få reda på vad ni tycker om min åsikt. Så länge det är en åsikt så har ni ingenting att göra med det. När jag får för mig att driva det politisk så kan ni skrika bäst ni kan.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • trollkarl

@ rose

Om du debatterar i ett debattforum måste du vara beredd på kriktik. Om inte, kanske dags att sluta debattera? Debatten är öppen för att kunna diskutera/debattera med varandra för att driva debatten framåt. Till skillnad från många andra är jag väldigt insatt i kriminalvårdspolitik etc tillsammans med ett par till i tråden, plutteli som ett exempel. Vi respekterar åsikterna, men måste ju även gå bemöta med motdebatt. Tänk vad tråkigt samhället har varit om alla tyckt och tänkt lika? Med debatt på ett konstruktivt sätt driver man debatt och kunskap framåt, inte sant? Eller dumförklarar du oss andra?

• Sven Erik Johansson

FRÅGA TILL ER  SOM ÄR FÖR DÖDSSTRAFF:

Antag att din dotter eller son faktiskt visade sig vara skyldig
    till något av det ni anser skall vara belagt med dödsstraff;
    Skulle ni då också konsekvent säga "jag är för dödsstraff och tycker
    hon/han skall avrättas" eller skulle ni hellre se att domen omvandlades till
    till exempel fängelse?

• QueenK
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-22 20:53:27 följande:
    FRÅGA TILL ER  SOM ÄR FÖR DÖDSSTRAFF:

Antag att din dotter eller son faktiskt visade sig vara skyldig
    till något av det ni anser skall vara belagt med dödsstraff;
    Skulle ni då också konsekvent säga "jag är för dödsstraff och tycker
    hon/han skall avrättas" eller skulle ni hellre se att domen omvandlades till
    till exempel fängelse?
    Jag har försökt få svar på samma fråga flera gånger...
    Knowledge comes from others, wisdom from within
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?