• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • spunge
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 11:29:55 följande:
    Men att tycka att ens barn skall avrättas:Är det att älska sitt barn?
    tycker som rose att det är skitkul, att du som enbart snackar om bibeln hit och gud dit, säger att man inte ska avrätta.. du vet om att i bibeln så avrättades folk, män, kvinnor..massor med barn!!
    det du håller på med nu är ren och skär hyckleri!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • I Blackrose I
    Sven

'Broder, låt mig taga ut grandet i ditt öga', du som icke ser bjälken i ditt eget öga? Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan tala ut grandet i din broders öga."
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • trollkarl
    spunge skrev 2011-02-24 11:45:24 följande:
    jag har ett barn..tyvärr dog det, men jag tycker att min åsikt räknas iaf!
    jag kan inte se skillnad på person, om båda gjort samma grej. alltså, jag kan inte tycka att pelle som mördade ska få dödsstraff om ja inte tycker att nån i min familj ska få samma.
    sure, tror du det så.

Återigen så är ditt tankesätt ej försvarbart moraliskt, etiskt, samhällsekonomiskt etc.
    då det är bevisat i flertal omfattande studier att dödsstraff är hundratals procent dyrare samhällsmässigt.
    även med högre straffsatser, hårdare klimat i fängelse etc.
    i dagens läge har vi 55% återfallsfrekvens inom KVV, det är FÖR högt, men det är trots allt nåt man kan justera.
    att införa dödsstraff är både milt mot gärningsmannen, men även EJ försvarbart mot målsägande/anhöriga.
    oavsett vilket brottet är finns det en människa bakom brottet.
    om man nu ska ta dödsstraffet som ett exempel och hur det skulle vara applicerbart:
    om person A tar livet av person B, skall då domare C och åklagare D och dömas till döden då dom "dödar" en person? säger som lasse lindroth "han dödade en, så då måste vi döda han".
    hmm, cyniskt och mycket korkat.

USA är ett bra svar på varför dödsstraff och kriminalvårdspolitiken inte fungerar i det utformandet.
  • I Blackrose I

Det är faktiskt ett jävla dubbelmoral bland vissa att man drar upp USA både när man vill visa demokrati och sånt skitsnack och när man vill visa vilket eländig land det är. Obestämd

• Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-24 11:41:43 följande:
    Sven

Hur kan du kalla dig för kristen och tro på Bibel när du är emot straff? Du får ursäkta men jag får inte riktigt ihop detta.
    Jag skrev inte att jag var emot att lagföra personer som begått kriminella handlingar,
    men jag föredrar fängelse( inklusive arbete för samhället) framför avrättning. En av de ledande
    profilerna i den amerikanska anti-dödsstraffsröreslen är pastor, pastor Joe Ingle
    som jag hörde tala mycket väl på en manifestation mot dödsstraffet  som Amnesty hade i Stockholm
    för ett antal år sedan. Sedan gick vi till olika ambassader för länder med dödsstraff med brev till ambassaderna.

Som kristen tror jag att en person kan förändras, ångra sig och förändras. Jag är emot avrättningar
    liksom jag är emot annat våld. Jag är däremot inte mot att tex polisen är beväpnad eftersom det
    kan uppstå situationer när ingen annan utväg finns än att skjuta eller använda batong osv,
    men våld är i mina ögon något man bara tar till när absolut inga andra utvägar finns. En person
    som avrättats är redan oskadliggjord, redan i fångenskap och utgör inget dirrekt hot
    bara genom att leva. Jag betraktar avrättningar som onödigt våld.

Jag vet att det finns kristna som är för dödsstraff, tex i USA, men det ingår så att säga i det
    amerikanska kulturmönstret. Jag tror det stora stödet för dödsstraff-stor procent i USA
    - är mer en kulturell grej än religiös. Faktum är att bland kyrkligt aktiv aamerikaner har jag för mig
    jag såg nå´n undersökning som visade att procenten dödstraffsanhängare var lägre än bland medelamerikanerna.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:06:08 följande:
    Jag skrev inte att jag var emot att lagföra personer som begått kriminella handlingar,
    men jag föredrar fängelse( inklusive arbete för samhället) framför avrättning. En av de ledande
    profilerna i den amerikanska anti-dödsstraffsröreslen är pastor, pastor Joe Ingle
    som jag hörde tala mycket väl på en manifestation mot dödsstraffet  som Amnesty hade i Stockholm
    för ett antal år sedan. Sedan gick vi till olika ambassader för länder med dödsstraff med brev till ambassaderna.

Som kristen tror jag att en person kan förändras, ångra sig och förändras. Jag är emot avrättningar
    liksom jag är emot annat våld. Jag är däremot inte mot att tex polisen är beväpnad eftersom det
    kan uppstå situationer när ingen annan utväg finns än att skjuta eller använda batong osv,
    men våld är i mina ögon något man bara tar till när absolut inga andra utvägar finns. En person
    som avrättats är redan oskadliggjord, redan i fångenskap och utgör inget dirrekt hot
    bara genom att leva. Jag betraktar avrättningar som onödigt våld.

Jag vet att det finns kristna som är för dödsstraff, tex i USA, men det ingår så att säga i det
    amerikanska kulturmönstret. Jag tror det stora stödet för dödsstraff-stor procent i USA
    - är mer en kulturell grej än religiös. Faktum är att bland kyrkligt aktiv aamerikaner har jag för mig
    jag såg nå´n undersökning som visade att procenten dödstraffsanhängare var lägre än bland medelamerikanerna.
    Det spelar ingen roll om det finns kristna som tar avstånd från dödsstraff. Faktum är att det står i Bibeln noggrant vilka man ska döda och för vilka brott sen om vissa vill plocka russin ur kakan är irrelevant.
    Nej, det har inte med den amerikanska kulturen att göra utan det står faktiskt i Bibeln.
  • Sven Erik Johansson
    spunge skrev 2011-02-24 11:47:34 följande:
    tycker som rose att det är skitkul, att du som enbart snackar om bibeln hit och gud dit, säger att man inte ska avrätta.. du vet om att i bibeln så avrättades folk, män, kvinnor..massor med barn!!
    det du håller på med nu är ren och skär hyckleri!
    Det är inget hyckleri. Jesus predikar omvändelse och bättring.
    Jag brukar ofta ta upp exemplet med äktenskapsbryterskan
    i Johannes 8:7 där Jesus räddar henne från bokstasvlig stening.
    ("Den som är utan synd kan kasta första stenen")
    Däremot "stenar" han hennes handling. Han uppmanar henne
    att leva ett annorlunda liv och följa biblens samlevnadsetik.

Jag är visserligen protestant o påven katolik, men förre påven
    vädjade för benådning av dödsdömda och omvandling av domarna
    vid mer än ett tillfälle vill jag minnas. I den frågan var han min broder.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-02-24 11:48:18 följande:
    Sven

'Broder, låt mig taga ut grandet i ditt öga', du som icke ser bjälken i ditt eget öga? Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan tala ut grandet i din broders öga."
    Vart vill du komma med det citatet?
    Menar du att jag har så stora fel så jag inte bör föra fram min åsikt
    i dödsstraffsfrågan? jag har förvisso många fel, men i motstånd mot
    dödsstraffet så talar jag för barmhärtighet , inte för dömande.

Förvisso måste samhället ha lagar och vi måste ha polis, domstolar och
    fängelser med mera , men jag är mot dödsstraffet och trenden i världen har ett tag varit
    att allt fler länder avskaffat dödsstraffet formellt eller åtminstone i praktiken.

I Sverige genomfördes sista avrättningen 1910.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:13:47 följande:
    Vart vill du komma med det citatet?
    Menar du att jag har så stora fel så jag inte bör föra fram min åsikt
    i dödsstraffsfrågan? jag har förvisso många fel, men i motstånd mot
    dödsstraffet så talar jag för barmhärtighet , inte för dömande.

Förvisso måste samhället ha lagar och vi måste ha polis, domstolar och
    fängelser med mera , men jag är mot dödsstraffet och trenden i världen har ett tag varit
    att allt fler länder avskaffat dödsstraffet formellt eller åtminstone i praktiken.

I Sverige genomfördes sista avrättningen 1910.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:10:04 följande:
    Jag är visserligen protestant o påven katolik, men förre påven
    vädjade för benådning av dödsdömda och omvandling av domarna
    vid mer än ett tillfälle vill jag minnas. I den frågan var han min broder.
    Jag kallar det för Hippiekristen.

Jag har för mig att det visst var påven som var emot en legalisering av abort och stark motståndare till preventivmedel men som sagt det är alltid roligare att plocka russin ur kakan.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?