I Blackrose I skrev 2011-02-24 11:41:43 följande:
Sven
Hur kan du kalla dig för kristen och tro på Bibel när du är emot straff? Du får ursäkta men jag får inte riktigt ihop detta.
Jag skrev inte att jag var emot att lagföra personer som begått kriminella handlingar,
men jag föredrar fängelse( inklusive arbete för samhället) framför avrättning. En av de ledande
profilerna i den amerikanska anti-dödsstraffsröreslen är pastor, pastor Joe Ingle
som jag hörde tala mycket väl på en manifestation mot dödsstraffet som Amnesty hade i Stockholm
för ett antal år sedan. Sedan gick vi till olika ambassader för länder med dödsstraff med brev till ambassaderna.
Som kristen tror jag att en person kan förändras, ångra sig och förändras. Jag är emot avrättningar
liksom jag är emot annat våld. Jag är däremot inte mot att tex polisen är beväpnad eftersom det
kan uppstå situationer när ingen annan utväg finns än att skjuta eller använda batong osv,
men våld är i mina ögon något man bara tar till när absolut inga andra utvägar finns. En person
som avrättats är redan oskadliggjord, redan i fångenskap och utgör inget dirrekt hot
bara genom att leva. Jag betraktar avrättningar som onödigt våld.
Jag vet att det finns kristna som är för dödsstraff, tex i USA, men det ingår så att säga i det
amerikanska kulturmönstret. Jag tror det stora stödet för dödsstraff-stor procent i USA
- är mer en kulturell grej än religiös. Faktum är att bland kyrkligt aktiv aamerikaner har jag för mig
jag såg nå´n undersökning som visade att procenten dödstraffsanhängare var lägre än bland medelamerikanerna.