• Fidelis ad urnam

    Vi vill adoptera. Berätta hur det gick för er.

    Jag och min man har försökt bli med barn sedan 2005, men ingenting händer.
    Under denna tid har jag gått ner 20 kilo och sedan i maj har jag ätit mediciner (pergotime) som enbart gjorde mig deprimerad men inte gravid. Vi har ännu inte genomgått IVF osv och jag vet inte om jag orkar med fler besvikelser.

    Vi har pratat om adoption ett tag och det känns mer och mer aktuellt.
    Kan vi inte få biologiska barn så känns det helt rätt att hjälpa ett barn från någonstans i världen att få en familj och en ljusare framtid.
    Det land vi funderar på är Kina.

    Jag har varit inne på MIAs hemsida och kollat runt på de olika adoptionsbyråer som de länkar till, men vill nu höra om era erfarenheter utav adoption.

    Hur gick det till?
    Hur funkar det nu?
    Fanns det några problem att knyta ann till barnet?

    Tacksam för alla svar jag får.

  • Svar på tråden Vi vill adoptera. Berätta hur det gick för er.
  • Fidelis ad urnam
    Sally skrev 2010-11-10 15:57:59 följande:
    Uttrycker du dig så, får du vara förberedd att få ett sådant svar, vilket jag ansträngde mig att skriva snällt (du kunde har försökt göra likadånt).

    Om du inte vill ha råd eller tips eller information eller en diskussion, förstår jag inte varför du startade ett tråd.
    Att tycka att ditt svar var ovanligt korkat betyder inte att jag inte vill ha information i ämnet.
    Man behöver inte svälja allt skit man läser, eller hur?

    Du gjorde en rad antaganden om hur vi resonerar, ditt problem och inte mitt.
  • Fidelis ad urnam
    Jag tackar alla här inne för era vettiga svar.
    Nu ska jag avregistera mig från denna sida, har fått nog.

    Kram på er alla underbara människor
  • VNmamma
    Fidelis ad urnam skrev 2010-11-10 16:00:55 följande:
    Jag tackar alla här inne för era vettiga svar.
    Nu ska jag avregistera mig från denna sida, har fått nog.

    Kram på er alla underbara människor
    "avregistrera dig från denna sida" ?

    Vet jag inte om man göra men i så fall är det väl synd om du försvinner. För om ni på allvar överväger att adoptera finns det inget annat nätforum med så mycket samlad kunskap och olika erfarenheter av adoption som Familjelivs adoptionsrubrik.

    Sally delade med sig av sin erfarenhet och gav sedan ett välmenande råd. Synd att det gör dig så arg. För det är bra att känna till hur felaktigt det kan uppfattas när man formulerar sig som du gör både i ts och i ett senare tillägg. Inte minst de som utreder er lämplighet kommer att rygga för uttryck som "hjälpa ett barn från någonstans i världen". Eftersom din avsikt i första hand är att bli förälder ska du nog se upp med uttryck som dessa. Dessutom haltar resonemanget, din vilja att "rädda" ett barn från ettbarnspolitiken i Kina gör varken till eller från. Det finns tusentals andra som vill adoptera därifrån så dessa barns "räddas" oavsett om du adopterar eller inte.
    Finns det några barn som behöver "räddas" är det i så fall SN-barnen som ibland har svårt att hitta nya föräldrar. Men även de förtjänar att adopteras för sin egen skull inte för sin räddnings skull. Jag tror du förstår allt detta men, som sagt, ordvalet är viktigt. 
  • villsågärna38
    Sally skrev 2010-11-10 15:44:45 följande:
    Oj, det har såg inte jag.  Kina har ändrat deras barnpolitik väsentligt.  Många hoppas för just en liten Kina-flicka av olika anledningar, vilket har eventuellt förorsakat dagens köer.  Nu är det tusentals föräldrar som köar, men mycket färre barn som adopteras, således den växande kö.  (Sedan kan det vara farligt att ha en 'rädda ett barn' attityd - barnet ska inte behöva känna sig räddad, eftersom det kan skapa en 'du ska vara tacksam' miljö, vilket är orättvist och otryggt för ett barn.... Men det är ett kapital i sig...). 

    Tänk på ett litet barn i även ett annat land som blev övergivet som liten, och som bor i ett barnhem. Det barnet har inte mindre behov av kärleksfulla föräldrar än just en flicka i Kina.  Kina har fått mycket (visserligen välförtjänd) negativ kritik kring sin familjpolitik, men det är precis lika tokigt i andra länder, dock inte lika väl rapportad i t.ex. nyheterna.
    Jag trodde att det mest var killar som adopterades ifrån Kina idag - är det ett rykte bara? Har förstått att det nu blivit dyrt med söner, därav färre flickor som adopteras bort jämfört med tidigare.
  • villsågärna38
    Fidelis ad urnam skrev 2010-11-10 16:00:01 följande:
    Att tycka att ditt svar var ovanligt korkat betyder inte att jag inte vill ha information i ämnet.
    Man behöver inte svälja allt skit man läser, eller hur?

    Du gjorde en rad antaganden om hur vi resonerar, ditt problem och inte mitt.
    Men gud så otrevligt ton! Tagga ner TS!! Du har ju fått jättebra info av de som skrivit i den här tråden.
  • Fru U

    Jag förstår inte attityden att man köper ett barn. Nån som kan upplysa mig?


    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • villsågärna38
    Fru U skrev 2010-11-10 17:38:12 följande:
    Jag förstår inte attityden att man köper ett barn. Nån som kan upplysa mig?
    Inte jag heller. Det verkar vara en missuppfattning hos TS. Tror att hon behöver läsa på lite om adoption...
  • Fru U
    villsågärna38 skrev 2010-11-10 17:39:49 följande:
    Inte jag heller. Det verkar vara en missuppfattning hos TS. Tror att hon behöver läsa på lite om adoption...
    Jag har hört det av andra också. Även från de som adopterat de senaste åren.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Hjärtat längtar
    Fidelis ad urnam skrev 2010-11-10 15:52:28 följande:
    Om vi adopterar, oavsett varifrån barnet kommer, så kommer det behandlas som om det vore vårt biologiska barn och inte som ett barn som vi har köpt (vilket det tekniskt sett blir att man gör).
    Det håller jag inte med om. Man köper inte ett barn. Man betalar för kostnader som barnets vård i landet, organisationens omkostnader och resan, vistelsen m.m. men man betalar inte för själva barnet. Alltså köper man inte barnet!!! Skrikandes
  • mor till två kina tjejer
    villsågärna38 skrev 2010-11-10 17:35:11 följande:
    Jag trodde att det mest var killar som adopterades ifrån Kina idag - är det ett rykte bara? Har förstått att det nu blivit dyrt med söner, därav färre flickor som adopteras bort jämfört med tidigare.

    Enligt MIA var 53 % av de adopterade barnen från Asien år 2009 pojkar. Av de 547 barn som adopterades från Asien 2009 kom 248 barn från just Kina.


    Det är min uppfattning att det kommer fler pojkar än flickor från Kina OCH den som inte är intresserad av SN-barn bör välja ett annat land att adoptera från än Kina. På 4-5 år hinner reglerna för adoption i Kina förändras hur mycket som.


    Ledsen TS (som kanske lämnat) men du har mycket kvar att läsa in dig på inom adoption.

  • gottelina

    Jag har fått till mig att Kina inte ens tar emot ansökningar från Sverige annat än från dem som avser att adoptera barn med SN. De som för närvarande har sina papper i Kina och har haft det längst har väntat i ca 4 år och 8 månader på NSN-barn.


    Håller för övrigt med om att man absolut INTE köper barn. Det är ju en av de viktigaste punkterna i Haagkonventionen att det inte får förekomma några pengatransaktioner som inte kan kopplas dirrekt till myndighetutövande eller barnets faktiska omkostnader.


     

  • Marie IE B
    gottelina skrev 2010-11-11 22:40:19 följande:

    Jag har fått till mig att Kina inte ens tar emot ansökningar från Sverige annat än från dem som avser att adoptera barn med SN. De som för närvarande har sina papper i Kina och har haft det längst har väntat i ca 4 år och 8 månader på NSN-barn.


    Ja, aktuellt Cut-off-datum är 23 maj 2006. FFIA har en grupp som är inloggade 29 maj 2006 och de har alltså väntat i 4 år och 6 månader. Deras totala väntan, till de är hemma med barn kommer att landa på ca 4 år och 9-10 månader. Tur att de inte visste det när de skickade sina papper och den aktuella, då förväntade, väntetiden låg på ca 12 mån med en tendens uppåt mot ca 18 månader. Ja det är så adoptionsvärlden ser ut -ständigt föränderlig.
  • M2003

    Enligt adopttalk RQ kommer man att behöva vänta upp mot 18 år för att få adoptera ett NSN barn från Kina om man skickar in sina papper nu.
    Det är för de flesta helt orealistiskt att ansöka om icke SN barn om man planerar att adoptera från Kina.
    Kvar finns alternativet Taiwan (de är ju också Kina barn där) och även om väntetiderna har ökat även dit är väntetiderna dit fortfarande realistiska. Kan man tänka sig SN barn är Kina, Taiwan och Hongkong tänkbara länder, där sannolikt Hongkong är det snabbaste landet och Taiwan det näst snabbaste och Kina kommer på tredje plats.

  • gottelina
    M2003 skrev 2010-11-13 09:38:34 följande:
    Enligt adopttalk RQ kommer man att behöva vänta upp mot 18 år för att få adoptera ett NSN barn från Kina om man skickar in sina papper nu.
    Det är för de flesta helt orealistiskt att ansöka om icke SN barn om man planerar att adoptera från Kina.
    Kvar finns alternativet Taiwan (de är ju också Kina barn där) och även om väntetiderna har ökat även dit är väntetiderna dit fortfarande realistiska. Kan man tänka sig SN barn är Kina, Taiwan och Hongkong tänkbara länder, där sannolikt Hongkong är det snabbaste landet och Taiwan det näst snabbaste och Kina kommer på tredje plats.
    Nja... Då får vi nog tänka om för 18 ÅR låter väldigt länge... Flört
  • gottelina

    Alltså då har ju åldern passerat gränsen för vem som liksom... Och undrar vad familjerätten tänker när man kommer och vill ha sitt nionde medgivande.

    Jag fick en hemsk bild framför mig när jag läste M2003´s inlägg....

  • M2003
    gottelina skrev 2010-11-13 14:11:53 följande:
    Alltså då har ju åldern passerat gränsen för vem som liksom... Och undrar vad familjerätten tänker när man kommer och vill ha sitt nionde medgivande.

    Jag fick en hemsk bild framför mig när jag läste M2003´s inlägg....
    Vi var på väg att skicka vår ansökan till Kina 2006 på hösten, men ändrade oss och skickade ansökan till ett annat asiatiskt land istället. våra vänner höll kvar vid Kina och fick iväg sin ansökan augusti 2006. Vi har haft vår yngsta dotter i snart 3 år nu. Våra vänner väntar fortfarande, tydligen har maj 2006 fått eller skall få BB nu.
    Nej Kina är inget realistiskt land längre att adoptera NSN barn i från längre om man inte är 25 år och tänker skaffa barn först vid 42-43,  fast då gäller det att man skickar ansökan nu på en gång!
    Sorgligt! Men RQ är en bra sida att kolla trenderna på. Man hör inte så mycket om RQ längre eftersom de flesta adopterar barn med SN från Kina. Men då vi var aktiva i adoptionssvängen för ca 10 år sedan och några år  frammåt var RQ ofta omnämnd och man räknade ut hur lång väntan skulle bli!
  • Marie IE B

    18 år är nog inte riktigt sanningen heller även om en nsn-ansökan i Kina innebär låååång väntan. Statistiken på chinaadoptionforecast.com beräknas på den nu aktuella väntetiden och ett genomsnitt av de senaste batcherna. Ju längre fram vi kommer desto färre blir ju ansökningarna då många många som skickade sommaren 2006 och senare har bytt land för längese'n eller valt sn-kön. Kommer man sedan fram till maj 2007 kommer antalet ansökningar att minska drastiskt då de nya reglerna trädde i kraft och betydligt färre kunde välja Kina som adoptionsland.
    De som fick bb senaste var inloggade mellan 19-23 maj -06 och nytt cut-off-datum väntas i början av december

  • M2003
    Marie IE B skrev 2010-11-13 19:38:39 följande:
    18 år är nog inte riktigt sanningen heller även om en nsn-ansökan i Kina innebär låååång väntan. Statistiken på chinaadoptionforecast.com beräknas på den nu aktuella väntetiden och ett genomsnitt av de senaste batcherna. Ju längre fram vi kommer desto färre blir ju ansökningarna då många många som skickade sommaren 2006 och senare har bytt land för längese'n eller valt sn-kön. Kommer man sedan fram till maj 2007 kommer antalet ansökningar att minska drastiskt då de nya reglerna trädde i kraft och betydligt färre kunde välja Kina som adoptionsland.
    De som fick bb senaste var inloggade mellan 19-23 maj -06 och nytt cut-off-datum väntas i början av december
    Det spekulerade vi också med innan vi skickade in adoptionspapprena för 4 år sedan, men tycktes inte funka än då. många hoppade av och ändrade till SN, men trots det har väntetiderna bara ökat. När vi adopterade från Kina första gången kom nya placeringar i stort sett varje vecka och det gick snabbt. Väntan var inte mer än några månader totalt sett för adoption från Kina (och då var det aldrig tal om SN-barn). Vi väntade ex endast totalt 9 månader på första adopterade barnet och då är det från vi skickade in ansökan tills vi var hemma med henne.
    Jag tror att dessa väntetider redovisade på RQ tyvärr är realistiska, för Kina idag. Man har ju inte sett någon ljusning under de här åren som har gått sedan det började sakta in utan takten är ju fortfarande depremerande långsam och även om de som stått i kö länge, för länge sedan resignerat och bestämt sig för 48-timmars listan eller av ålders skäl kastats ur kön, så går det ju fortfarande så vansinnigt långsamt.
  • Manchester
    M2003 skrev 2010-11-13 20:14:28 följande:
    Det spekulerade vi också med innan vi skickade in adoptionspapprena för 4 år sedan, men tycktes inte funka än då. många hoppade av och ändrade till SN, men trots det har väntetiderna bara ökat. När vi adopterade från Kina första gången kom nya placeringar i stort sett varje vecka och det gick snabbt. Väntan var inte mer än några månader totalt sett för adoption från Kina (och då var det aldrig tal om SN-barn). Vi väntade ex endast totalt 9 månader på första adopterade barnet och då är det från vi skickade in ansökan tills vi var hemma med henne.
    Jag tror att dessa väntetider redovisade på RQ tyvärr är realistiska, för Kina idag. Man har ju inte sett någon ljusning under de här åren som har gått sedan det började sakta in utan takten är ju fortfarande depremerande långsam och även om de som stått i kö länge, för länge sedan resignerat och bestämt sig för 48-timmars listan eller av ålders skäl kastats ur kön, så går det ju fortfarande så vansinnigt långsamt.
    Jag kan också tänka mig att väntetider på över 15 år är realistiska. Vi ser nog gärna på situationen med "svenska glasögon". Då MÅSTE ju köerna minska när det börjar ta mer än fem år att få barnet. Vem vill vänta så länge? Vem kan få nya medgivanden i all oändlighet? Inte en svensk familj. Men kanske en amerikansk? Där kan man ha medgivande för mer än en adoption i taget. Medan man väntar på adoptionen från Kina hinner man få hem ett par barn från Sydamerika eller Afrika. Kanske tar man emot något barn genom nationell adoption dessutom. Möjligen får man också ett biologiskt barn. Inget av detta hindrar att man fortsätter vänta från Kina. Inte heller upphör möjligheten att få medgivande för att man fyller 43. Möjligen börjar det bli svårt runt 50 eller så. När Kinas egna gränser sätter stopp vet jag inte, men kanske är de mer generösa när det gäller att par som redan köat så länge i landet?

    Vi kan nog konstatera att Kina numera är ett omöjligt adoptionsland för svenskar som vill adoptera ett barn utan särskilda behov, men det finns ju andra länder.
  • princess77

    Snubblade in tråden nu när TS har lämnat den men jag tror defenitivt att dom behöver bli lite mer pålästa när det gäller adoption och om inte annat så behöver dom/Hon ändra attityd.
    Tror inte att den här otrevliga attityden bemöts särskilt väl i tex hemutredningen

Svar på tråden Vi vill adoptera. Berätta hur det gick för er.