• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • tristania

Däremot har jag inte fått spendera pengar hur som helst! Jag fick min månadspeng, och den skulle räcka hela månaden. Jag fick inga dyra kläder, och jag fick absolut inte ta pengar hur som helst från deras plånbok! Men curlat genom att dom städat åt mej, vikt ihop kläder och lagt in i min garderob, och lagat maten åt mej.

• April barn
    tristania skrev 2010-11-09 16:22:36 följande:
    Förstår du? Det handlar om att man är olika som person - alla som blivit curlade blir inte automatisk lata!
    Klart att inte alla är lika, men varför ta chansen?
  • VirrigaVerna

Jag tror på balans. Ibland lite curlande och ibland eget ansvar.
    Tror att det är viktigt att barn lär sig att det inte är raka spåret alla gånger utan att man kan få kämpa lite.
    Hur blir det annars när de blir vuxna och förväntas ta ansvar?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • tristania
    Zeplien skrev 2010-11-09 16:41:50 följande:
    Klart att inte alla är lika, men varför ta chansen?
    Därför att jag inte ser farligheterna i att bli curlad. Det kommer att bli människor av ungdomarna på tv oxå Det är liksom ingen katastof   Bara på fl
  • April barn
    tristania skrev 2010-11-09 16:48:14 följande:
    Därför att jag inte ser farligheterna i att bli curlad. Det kommer att bli människor av ungdomarna på tv oxå Det är liksom ingen katastof   Bara på fl
    Ja, jag tror också det blir människor av dem förr eller senare, fast det kan bli mycket svårare för dem bara. :)
  • Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 16:22:36 följande:
    Jag har oxå blivit curlad, och min lillebror som är 22 år, blir det nu när han bor hemma. Jag flyttade hemifrån vid 18 år, och pedantisk som jag är så städade jag nästan sönder lägenheten (min mamma städade alltid mitt rum när jag bodde hemma). Jag fick även mitt första jobb som 18 åring  - som hotellstäderska - och jag märkte hur härligt livet var när man fick sin lön varje månad - det gjorde oxå att jag skötte mitt jobb!

Jag har väldiga krav på mej själv, alldeles för mycket, (som sedan ledde till att jag "gick in i väggen" för 10 år sedan).
    Jag är oxå trevlig och hjälpsam och ganska smart Trots det har jag alltså blivit lika curlad som ungdomarna på tv igår. Skumt va

Förstår du? Det handlar om att man är olika som person - alla som blivit curlade blir inte automatisk lata!
    Men ser du inte att du och jag beskriver nästan samma sak!!??

Du beskriver själv att du har stora krav på dig själv, nästan för stora och det är ju precis en av de saker jag tar upp.
  • mrs Elliott

Att hjälpa till hemma är väl en sak ,jag städade sällan mitt rum ,men då fick det vara stökigt:) Aldrig i livet att min morsa hade städat åt mig efter att jag fyllt 7 år ..never.
    Men det absolut VÅRSTA  med dessa ungdomar är att de inte Vill jobba !! När vi var 14 SLOGS vi om sommarjobben . Alla skulle sommarjobba ,man ville det .för att känna sig vuxen och att få egna pengar . Det var aldrig något snack .
    När man hade flyttat hemifrån (i mitt fall direkt efter gymn) var det ärvda möbler och loppisfynd som gällde tills man sparat ihop tillräckligt för att köpa nytt . Återigen genom ARBETE  och då menar jag ,städa ,hemtjänst,posten ...vanliga skitjobb som man får när man inte har vare sig utb eller erfarenhet....INTE för mammas och pappas pengar . Och då hade jag föräldrar med hyfsad ekonomi .
    Ingen av mina kompisar fick något bara sådär ..tex nya telefoner tv apparater eller resor ..man fick jobba och spara själv . Jag jobbade 1 år för att spara till en USA resa.

• tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 16:55:05 följande:

Du beskriver själv att du har stora krav på dig själv, nästan för stora och det är ju precis en av de saker jag tar upp.
    Ja, fast att man har höga krav på sej själv tror jag inte har med att jag blev curlad, att göra....
  • Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 16:48:14 följande:
    Så kan man ju också resonera i bästa fall reder sig personen själv med tiden och lappar ihop sig själv där föräldern inte hade förmåga att ta sitt föräldraansvar.. värsta fall tar ungen livet av sig. Det är inte helt ovanligt bland curlade ungar.
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 16:55:05 följande:

Ungdomarna på tv upplevde inte jag hade höga krav på sej själva......Tvärtom. Har man höga krav på sej själv så vill man bli något - vad ville dom ungdomarna med sina liv? Inte ett skit.
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?