• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 17:00:11 följande:
    Så kan man ju också resonera i bästa fall reder sig personen själv med tiden och lappar ihop sig själv där föräldern inte hade förmåga att ta sitt föräldraansvar.. värsta fall tar ungen livet av sig. Det är inte helt ovanligt bland curlade ungar.
    Tror inte självmorden är mer bland curlade ungar. Och jag tror inte självmorden beror på att dom blibit curlade heller. Jag tror det  ligger mer bakom för att ungdomarna ska ta livet av sej.
  • Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 17:00:06 följande:
    Ja, fast att man har höga krav på sej själv tror jag inte har med att jag blev curlad, att göra....
    Det tror jag det många gånger har. Att curlas gör inte att självkänslan blir så stark och har man för stora krav på sig själv ( så att man kanske till och med går in i väggen) så är det någon ohälsosam obalans som driver en längre än vad som är bra.
  • tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 17:03:56 följande:
    Det tror jag det många gånger har. Att curlas gör inte att självkänslan blir så stark och har man för stora krav på sig själv ( så att man kanske till och med går in i väggen) så är det någon ohälsosam obalans som driver en längre än vad som är bra.
    Vi tror olika Jag har min teori  - du har din. Men vi vet inget, eller hur?
  • Jungblom

Litegrann kan man nog curla, fast man måste vara medveten om att ens barn ska bli vuxna personer som tar ansvar. Jag tänker inte betala hyran, städa, laga mat och tvätta åt mina barn när de är i den åldern som de är på tv. Aldrig i livet!

• tristania
    Jungblom skrev 2010-11-09 17:05:40 följande:
    Litegrann kan man nog curla, fast man måste vara medveten om att ens barn ska bli vuxna personer som tar ansvar. Jag tänker inte betala hyran, städa, laga mat och tvätta åt mina barn när de är i den åldern som de är på tv. Aldrig i livet!
    Inte jag heller. Där går min gräns.
  • snillis

Jag tror egentligen att det inte är så bra att curla men ibland orkar man fan inget annat som förälder och då skall man inte behöva ha dåligt samvete för det för DET är nog mer skadligt för barnen - med föräldrar med ständigt dåligt samvete och en känsla av misslyckande!

• Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 17:03:55 följande:
    Tror inte självmorden är mer bland curlade ungar. Och jag tror inte självmorden beror på att dom blibit curlade heller. Jag tror det  ligger mer bakom för att ungdomarna ska ta livet av sej.
    vi alla kan väl vara överens om att självkänsla påverkar benägenheten att vilja begå självmord?

• Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 17:05:06 följande:
    Vi tror olika Jag har min teori  - du har din. Men vi vet inget, eller hur?
    Visst är det så och alla får ju tycka och tro olika. Jag är väldigt intresserad av ämnet bara och har läst en del artiklar och skrifter där de tar upp sambandet mellan curling och psykisk ohälsa. Jag är dessutom ett levande exempel. Däremot menar jag inte att det i alla fall blir så dåligt som det blivit för en del, bara av själva curlingen. Alla är ju olika som du skriver med olika känslig personlighet. Dock kan det ju vara svårt att veta innan barnet blir stort hur curlandet har påverkat och därför tycker jag generellt att curling bara är dåligt.

Att skämma bort ibland och frångå vardagliga "principer" är ngt annat som inte behöver falla innanför curlingens ramar så länge det inte sker på bekostnad av den vardagliga uppfostran för barn, tycker jag. 
  • BymBym

Tror det blir människor av de curlade ungdomarna på tv också De kanske får en jobbigare första tid när de flyttar hemifrån men de repar sig nog.

Själv kommer jag inte curla mina tjejer. Jag vet själv vad stolt jag var när jag sommarjobbade och tjänade egna pengar och vad skönt att man kunde reda sig själv när mamma var bortrest och när man flyttade hemifrån. Träffa en curlad kille skulle jag ha svårt för, i alla fall om han tror att curlingen fortsätter

• mrs Elliott

Varför vill man överhuvudtaget curla sina barn? Är det något behov vissa föräldrar försöker fylla hos sig själva genom att serva fullt friska normalfungerande vuxna ?

Svar på tråden Att curla eller att inte curla?