• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • Uppöveröronenförälskad
    mrs Elliott skrev 2010-11-09 17:19:36 följande:
    Varför vill man överhuvudtaget curla sina barn? Är det något behov vissa föräldrar försöker fylla hos sig själva genom att serva fullt friska normalfungerande vuxna ?
    jag tror att det är olika..

vissa förstår inte bättre utan vill bara hjälpa till för att de kan. vissa klarar inte motgångar så bra själv och vill undanröja alla risker för motgångar hos barnet. Vissa har dåligt samvete och curlar undan för barnet för att själv känna sig lite bättre och för att minska det dåliga samvetet av att de kanske jobbar för mycket eller vad det nu kan vara. 
  • elovesj

Debattartikel om programmet..
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article8095959.ab#abArticleCommentsWrite

Beskriver här att 50 - 60 talisterna borde ta på sig en del av ungdomarnas curlade vanor =).
    Och debattören frågas sig huruvida 70 talisterna nu ska börja curla sina barn?

Men Hallå, är det för att vi 80 talister INTE är "kända" för att curla. Eller är det så att man inte ses som vuxen/förälder innan man är 40 (!) år...?
    Är det inte att flytta normen lite.. Vi som är 30 räknas som ungdomar och 18 år gamla.

:-O // 2 barns icke curling morsan! 

• IsadoraW
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 11:22:09 följande:
    Curling gör inte bara att man blir "lat" som vuxen utan att man inte får möjligheten att bygga upp en självkänsla och självförtroende som man är beroende av i det dagliga livet. Det kan i sig vara farligt eftersom det är otroligt påfrestande mentalt. Jag tror till och med att de flesta curlade inte alls har svårt att göra saker för att de är lata utan för att de inte tror att de har förmåga att klara av uppgifterna på ett bra sätt ( någon annan har ju alltid tagit över och sett till att det blivit gjort )

Att curla är ju att se till att barnet slipper ett mentalt motstånd eftersom allt löses genom att föräldern gör det som ska göras. Det i sig är väldigt skadligt och det har visat sig att många barn som får psykiska problem faktiskt inte har lärt sig hantera livet med dess tillhörande och normala känslor.

För att bli en stark människa behöver man se sig själv klara motgångar i en lagom omfattning för ens mognad och ålder ( vilket för små barn kan vara att knyta skorna eller skära maten ).  
    Som du skrev tror jag det beror på hur man definiera begreppet curla. Men jag var lite inspirerad av den psykolog som intervjuades i Aktuellt igår som menade att det inte måste bli ett problem att man skämt bort sina barn, varken med saker eller hjälp. Hon kallade det curla och sa bland annat att undersökningar visar att 90-talisterna är en väldigt ansvarstagande generation med höga ambitioner m.m.

Hur som helst tycker jag man börjar märka en backlash till curlingfenomenet därför att idag är det värsta någon förälder kan tänka sig bli kallad en curlingförälder. Därför har jag mött många föräldrar som nästan tävlar med varandra om vem som kan vara mest "cool" inför sina barns obekvämlighet, lite i stil med skrika sig till sömns, inget problem, man är väl ingen curlingförälder. Eller att man inte ska reagera så mycket när barnen gör illa sig även om det nästintill kostar ungen livet. För att inte tala om skapat motstånd av typen skamvrå eller andra typer av straff. Det här tycker jag är obehagligt och därför tycker jag det är uppfriskande när en psykolog i tv konstaterar att all typ av curling krossar inte barnen inför framtiden, faktum är att en uppväxt utan empati och kärlek är mycket mer förödande än att mamma skär maten till en när man är 5 år.
  • Mei

Alla har väl olika uppfattning om vad som är att curla och inte...
    Jag tycker det känns bra att curla lagom (alltså litegrann) och jag tror att det blir bra.

• Mamma 24 7

Jag tycker det låter som att det idag är "fint" att vara bortskämd. När jag var liten var det ett skällsord, det var fult att "få allt man pekade på" och vara bortskämd. Idag är det nästan så att man skryter om hur mycket man får från sina föräldrar och vad de ställer upp och skjutsar, etc. Jag utgår nu från min tonårsdotters väninnor. Hon är inte bortskämd, jag har inte råd med det....men hon har vänner som ALLTID får flera tusen av sina föräldrar när de ska shoppa som de slösar på hårförlängningar, smink och fika. Förstår att det inte är kul för henne att gå där med sitt studiebidrag bara, men....de har alltid nya mobiler. Just nu är det iphone4 ALLA har. Utom hon då....jag fattar inte hur andra föräldrar har råd. Och ett par av hennes vänner får alltid saker av sina föräldrar när de varit osams. Jag tycker det är helt galet men hon ser bara allt de får som inte hon får och tycker så klart att hennes föräldrar är sämst och snålast. Och NEJ, vi bor inte i "fina kvarteret". Fast man kan tro det ibland.....Det är som att föräldrar öser grejer över tonåringarna för husfridens skull (tänker jag ibland) och att det är den som har mest grejer som är mest älskad, ungefär.....Det är inte roligt att vara fattig och inte kunna låta barnen hänga med i kompisarnas pryljakt men samtidigt tycker jag det är helt sjukt att det är som det är.

• Mei

Jag tycker väl tvärtom att rädslan för att curla har gått så långt att folk överväger att tvinga sina sexåriga sängvätare att tvätta sina egna lakan på natten. Dvs i mina ögon inte har förstått vad som är curling och inte.

• snillis
    Mei skrev 2010-11-09 19:47:54 följande:
    Jag tycker väl tvärtom att rädslan för att curla har gått så långt att folk överväger att tvinga sina sexåriga sängvätare att tvätta sina egna lakan på natten. Dvs i mina ögon inte har förstått vad som är curling och inte.
    WHAT?
  • TeamTss

Curling i lagom mått är okej. Men så måste ju Curling och definieras. Svårt.
    Jag skulle aldrig gå & köpa en lägenhet till mina barn, oavsett om jag var svinrik eller inte. Jo, om jag hade vunnit drömvinsten på Lotto kanske. Men hade det visat sig att ungen 30 år gammal fortf lever på mina pengar så säljer jag den illa kvickt.

Jag tycker att alla ska jobba ihop vad man vill ha här i livet. Så är livet för en vanlig svensson & det är en verklighet jag är uppväxt i. Jag fick en bil när jag fyllde 18. En Volvo 740 GL -90 för 9.000 Kr. Utan att ha bett om det eller önskat mig det. Jag hade inte körkort. Men pappa sa att det var för att han tyckte jag hade förtjänat den och det skulle sporra mig lite till mitt körkort. Jag tog mitt körkort strax där efter.

Jag mådde verkligen dåligt över att ha fått den här bilen. Jag skämdes när jag sa att jag hade fått en bil. Det är inte alls mig. Att få sådana saker. Jag kände mig som en äcklig snorunge som får allt jag pekar på.

Nehe, jag jobbade fasen ihop till en egen häst & jag jobbade ihop till en sadel till den här hästen. Varenda krona har jag själv betalat. 50.000 för hästen & 21.000 för sadeln, vilka jag tjäna ihop bakom disken på OKQ8. Sånt är livet & därmed basta!

• Kyanita
    Mei skrev 2010-11-09 19:47:54 följande:
    Tvinga? Min kille skämdes otroligt att han var/ är sängvätare och han kände det var skönt att själv kunna hjälpa till och han gör det direkt på morgonen så han slipper känna att de andra i familjen ser det.
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?