Linda1976 skrev 2010-11-08 22:01:42 följande:
Det är väl som min mormor sa: Man är inte bortskämd så länge man kan uppföra sig.
Och uppföra sig är ju just att inte bli sur om föräldrarna säger nej. Jag fick lägenhet när jag flyttade hemifrån, och bil när fyllde 18, men det var ju inget jag krävde. Jag fick det för att de ( i detta fallet mormor och morfar) hade råd, hade 1 enda barnbarn och ville hellre ge med varm än med kall hand.
Hade jag däremot krävt det, blivit sur om jag inte fått och inte jobbat / pluggat och skött mig så hade det ju varit curling. Och jag har alltid städat min egen toa. Däremot så fick jag faktiskt tvätten tvättad, men det var bara för att det inte fick plats nån maskin i min pyttelgh och det var extremont om tvättider. Men jag KUNDE tvätta, det handlade inte om lathet

Det håller jag med om fullständigt, alla har olika förutsättningar, har i min vänkrets de som har väldigt täta föräldrar, där bil och körkort är något självklart att barnen skall få, men just den personen är ändå inte söndercurlad utan ställer upp för andra på samma sätt som hans föräldrar ställt upp för honom, tvekade inte en sekund att åka till sin mormor och ta massor till tippen, det gör ingen söndercurlad ungdom.