• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • RosaNapp

Jag tror inte på att curla barnen. Mina barn får lära sig ansvar efter ålder och förmåga. Att hjälpa småbarn, dvs göra allt för dom i början, anser jag inte vara curling. Det är ju självklart, ingen kommer liksom färdig ut ur livmodern

Men jag uppmuntrar barnens intressen för att vara med och göra det jag gör så dom får automatiskt lära sig vissa saker. Allt efter ålder så kommer ansvaret på dom öka, men knappast så att dom dukar under. Men dom kommer få eget ansvar över städande och se till att kläder hålls undan, hålla koll på böcker, träningstider och liknande. Jag tror att barn växer av ansvar, inte av att få allt serverat. Men HJÄLP kan aldrig bli curlande. Alla behöver och vill ha hjälp någon gång under livet och det är väl föräldrarnas plikt att kunna hjälpa sina barn med sånt dom inte kan. Skillnaden på hjälp och curlande är väl att hjälp bör ges på ett sånt sätt att barnet lär sig och nästa gång kan göra det själv mot att föräldern gör det åt barnet hela tiden.

• Snova

Per G
    OMG!

lövet
    en bebis kan man ju inte curla och en två-åring är väl på gränsen. man kan ge den allt den vill ha i butiken...menar inte att du gör det då. 

• Miss Cee

Curling är ju aldrig bra, men att hjälpa sitt barn och vara omtänksam och rätta det efter barnet sålder, familjens ekonomi och ens egen ork är ju absolut inte fel.

Och som någon sa, så länge "Barnet" inte kräver saker och visar tillbörlig uppskattning om han/hon får något så är det inte att curla eller skämma bort. Det är när barnen blir blasé över att få prylar, eller tjurar och kräver saker som man är fel ute. Men det har inget med gåvans värde att göra.

• fluu

Curling är ALDRIG bra!
    Jag har blivit curlad och det tackar jag ju inte direkt mina föräldrar för...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • PerG
    Miss Cee skrev 2010-11-08 22:44:27 följande:
    Curling är ju aldrig bra, men att hjälpa sitt barn och vara omtänksam och rätta det efter barnet sålder, familjens ekonomi och ens egen ork är ju absolut inte fel.

Och som någon sa, så länge "Barnet" inte kräver saker och visar tillbörlig uppskattning om han/hon får något så är det inte att curla eller skämma bort. Det är när barnen blir blasé över att få prylar, eller tjurar och kräver saker som man är fel ute. Men det har inget med gåvans värde att göra.
    Sen är väl egentligen curling så mycket mer än bara prylarna och sånt... Det handlar väl snarare mer om att föräldrarna sopar undan alla "obehagligheter" för barnen så att de inte behöver ta något eget ansvar och konsekvenser av sitt handlande...

Tyvärr kan även ett barn som inte kräver något av sina föräldrar ändå vara "söndercurlat" genom att det inte klarar sig fram i livet och kanske hamnar i situationer liknande de som hamnar i lyxfällen etc...
  • RosaNapp

Med hjälp menar jag exempelvis att jag kan vara med som stöd om det ska ringas för att boka tid till övningskörning exempelvis (som nämnts), men att barnet får göra det själv. Jag kan sitta bredvid. Jag kan hjälpa till att göra stödpunkter på ett papper att hålla sig till om barnet är väldigt nervöst.
    Men inte att jag ringer och bokar tiden själv och ffa inte att barnet sitter bredvid och ratar tid efter tid.

• Miss Cee
    PerG skrev 2010-11-08 22:48:16 följande:
    Sen är väl egentligen curling så mycket mer än bara prylarna och sånt... Det handlar väl snarare mer om att föräldrarna sopar undan alla "obehagligheter" för barnen så att de inte behöver ta något eget ansvar och konsekvenser av sitt handlande...

Tyvärr kan även ett barn som inte kräver något av sina föräldrar ändå vara "söndercurlat" genom att det inte klarar sig fram i livet och kanske hamnar i situationer liknande de som hamnar i lyxfällen etc...
    Absolut!
  • Mummyfied

Själva grejjen med uppfostran är ju att förbereda barnet inför vuxenlivet. Har man en 18-åring som inte klarar sig utan föräldrarna har man ju gravt misslyckats på den punkten.

• Sarah84

Curlar inte barnen överhuvudtaget. Eller ja klart man "curlar" småbarn mer än "stora barn"

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • sextiotalist
    Linda1976 skrev 2010-11-08 22:01:42 följande:
    Det är väl som min mormor sa: Man är inte bortskämd så länge man kan uppföra sig.

Och uppföra sig är ju just att inte bli sur om föräldrarna säger nej. Jag fick lägenhet när jag flyttade hemifrån, och bil när fyllde 18, men det var ju inget jag krävde. Jag fick det för att de ( i detta fallet mormor och morfar) hade råd, hade 1 enda barnbarn och ville hellre ge med varm än med kall hand.

Hade jag däremot krävt det, blivit sur om jag inte fått och inte jobbat / pluggat och skött mig så hade det ju varit curling. Och jag har alltid städat min egen toa. Däremot så fick jag faktiskt tvätten tvättad, men det var bara för att det inte fick plats nån maskin i min pyttelgh och det var extremont om tvättider. Men jag KUNDE tvätta, det handlade inte om lathet
    Det håller jag med om fullständigt, alla har olika förutsättningar, har i min vänkrets de som har väldigt täta föräldrar, där bil och körkort är något självklart att barnen skall få, men just den personen är ändå inte söndercurlad utan ställer upp för andra på samma sätt som hans föräldrar ställt upp för honom,  tvekade inte en sekund att åka till sin mormor och ta massor till tippen, det gör ingen söndercurlad ungdom.
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?