• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • elovesj

*läser* Ja kanske därför mina barn upplevs så smarta, de tar för sig, de vill göra allt själva och klarar nog allt också. Kanske inte köra bil då =).

Men jag har alltid gått efter principen att jag vill ha självständiga barn, som ger sit uuut i världen, in i problemen, engagera sig, bli aktiva människor, fyllda med empati och en känsla av att "dra upp handskarna" och hjälpa till.

Jag vill att deras första bil ska vara en skrothög som knappt kommer fram, jag vill att deras första boende ska vara en studentkorridor/tillsammans med polarna eller en liten 1:a i 4de hand =).

Det är ju en del av liiiivet =) Och inte kan man njuta av det om föräldrarna DÖLJER liver från sina barn...

Obehagliga situationer, pinsamma situationer är ngt barnen måste lära sig vara med om, men när de är vuxna så hoppas jag att de VET hur de ska ta sig UR dom. Och det kan man omöjligt begärna om morsan dammat damråttorna ifrån hörnen.. ...

Curling är säkert inte skadligt, vi behöver alla vara olika. Men för att föra världen framåt så behöver vi nog bli lite uppfinningsrika och våga, se, tänka.. Och det tror jag är svårt med curlade människor....

• Plutteli

Nä, det är aldrig bra att "curla" sina barn. Jag har ingen förståelse varför man vill handikappa sina barn så och se till att de inte kan klara sig själva den dag de ska flytta hemmifrån. Kanske är tanken att de aldrig ska flytta utan jämt behöva bo hemma?

• April barn

Man mår aldrig bra av att bli curlad, vilken verklighet lever man i då?

• PrincessOfIce

Jag curlar mina barn väldigt lite om ens något.. bland annat städar jag inte deras rum men däremot kan vi köpa en film och ha mys mitt i veckan om vi har pengar till det..
    Såg programmet igår och häpnade över tror det var Lorenzos summa när han var och shoppade.. Liksom 14000 för kläder? :-O

• GoldenG

Att curla sina barn är väl per definition dåligt?

Men däremot kan man ju vilja hjälpa och stötta sina barn. Det är gränsen mellan det som är svår för vissa antar jag. 

• Uppöveröronenförälskad
    tristania skrev 2010-11-09 12:00:13 följande:
    Jag curlar mina barn lite grann - om det är bra eller  ej det vet jag inte....Och vem säger att det är dåligt egentligen? Jag såg oxå programmet igår, och tror att dom flesta barn och ungdomar tillslut lär sej att ta eget ansvar....Jag tror alltså inte att det skadar dom om vi föräldrar curlar lite....
    Läs mitt inlägg #26#. Curling är skadligt för människors mentala hälsa så är det bara. Det säger inte att man inte kan bli en individ som klarar sig själv i slutänden ändå, vägen dit blir bara hemskt mycket svårare.

Jag har egen erfarenhet av att ha blivit curlad som liten. Jag är smart, problemlösare, trevlig och hjälpsam och ingen skulle se på mig att jag blivit curlad som liten.  Däremot har jag svårt för oblehagliga känsor/motstånd, att göra fel etc. Jag har otroligt höga krav på mig själv och välldigt svårt att misslyckas, Detta trots att min mamma bara har gjort allt hon kunnat för att göra mitt liv så bra som möjligt
  • CloudBerry 1

Nej, nej, nej curling är för mig att begränsa sitt barns utveckling. Det är aldrig bra att curla, dock så brukar barnens pappa ha en benägenhet att göra det ibland ändå.

• tristania
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-11-09 15:38:50 följande:
    Läs mitt inlägg #26#. Curling är skadligt för människors mentala hälsa så är det bara. Det säger inte att man inte kan bli en individ som klarar sig själv i slutänden ändå, vägen dit blir bara hemskt mycket svårare.

Jag har egen erfarenhet av att ha blivit curlad som liten. Jag är smart, problemlösare, trevlig och hjälpsam och ingen skulle se på mig att jag blivit curlad som liten.  Däremot har jag svårt för oblehagliga känsor/motstånd, att göra fel etc. Jag har otroligt höga krav på mig själv och välldigt svårt att misslyckas, Detta trots att min mamma bara har gjort allt hon kunnat för att göra mitt liv så bra som möjligt
    Jag har oxå blivit curlad, och min lillebror som är 22 år, blir det nu när han bor hemma. Jag flyttade hemifrån vid 18 år, och pedantisk som jag är så städade jag nästan sönder lägenheten (min mamma städade alltid mitt rum när jag bodde hemma). Jag fick även mitt första jobb som 18 åring  - som hotellstäderska - och jag märkte hur härligt livet var när man fick sin lön varje månad - det gjorde oxå att jag skötte mitt jobb!

Jag har väldiga krav på mej själv, alldeles för mycket, (som sedan ledde till att jag "gick in i väggen" för 10 år sedan).
    Jag är oxå trevlig och hjälpsam och ganska smart Trots det har jag alltså blivit lika curlad som ungdomarna på tv igår. Skumt va

Förstår du? Det handlar om att man är olika som person - alla som blivit curlade blir inte automatisk lata!
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?