• liie

Bugaboo eller emmaljunga?

Jag vill ha en bugaboo men min sambo vill ha en emmaljunga..
    Visst passar båda om man bor på landet?  Vet ni några fördelar/nackdelar med att ha en bugaboo vs emmaljunga?
    Var ni ense med eran partner när ni skulle välja vagn? Det är förövrigt vårat första barn och jag är gravid i v 19 nu. Tips tack?

• Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?
  • cicci85

Vilken emmaljunga har han tänkt då? Fördelen med buggan är ju att man kan ha både fasta och snurrhjul. Går ni mest på asfalt eller grusväg? jag skulle valt en bugaboo cam.

• Miss Lau

Vilken modell från Emmaljunga är det ni kikat på?

Jag var inte överförtjust i Bugaboo cameleon, fanns för många saker med den som jag inte gillade helt enkelt. Med "facit" i hand borde vi nog köpt en Emmaljunga Nitro city istället men det beror ju på vad man vill ha. Däremot hade jag aldrig kunnat tänka mig en Emmaljunga med fyra fasta hjul.

• bohusbebis

Min man är totalt oförstående för barnvagnar, han tyckte att vi kunde bädda i skottkärran till vår första... Så jag har kört mitt eget race
    Jag älskar vår Bugaboo Bee+ men den är INTE bra på landet (har nu en 2-åring). När vi har haft bebis så har vi haft Mountain Terrain eller Urban Jungle (eller en syskonvagn Phil&Teds). Den går dock bara att ha framåtvänd när barnet sitter (ca 7mån-1 år) ... Inget problem för oss, då intrycken på landet snarare är positiva och vi har haft nyfikna barn... Mountain Terrain med fast hjul fram tycker jag är väldigt bra att ta sig fram över stock och sten med. UJ:n med svängbart är roligare om man kör lite i civilisation också... Ingen direkt erfarenhet av fyrhjuling, hade dock en gammal Brio duo till första barnet för 5 år sen men tyckte den var lite trist...

• liie

Han vet nog inte själv vilken emmaljunga men saken är väl den att hans bror och hans fru har en emmaljunga och han har nog blivit påverkad utav vad de säger..Sen var vi och kollade på vagn igår och det blev ju inte bättre utav att expediten höjde emmaljungan till skyarna.. Visst det är säkert en jätte bra vagn men jag vill inte ha en vagn som många har utan då föredrar jag en bugaboo cam:)  Det blir nog mest grusväg men även asfalt.
    Vad är det för skillnad på fasta och snurrhjul då?:)

• enlitenbitkaka

Jag kommer absolut välja en Bugga när vi ska ha barn. Men så bor vi  i stan.

Hade jag bott på landet och mest gått på grusvägar hade jag kört på en Emmaljunga City Cross. Men vill du ha en Bugga - köp till terränghjulen.

• Miss Lau
    liie skrev 2010-11-09 11:29:37 följande:

Han vet nog inte själv vilken emmaljunga men saken är väl den att hans bror och hans fru har en emmaljunga och han har nog blivit påverkad utav vad de säger..Sen var vi och kollade på vagn igår och det blev ju inte bättre utav att expediten höjde emmaljungan till skyarna.. Visst det är säkert en jätte bra vagn men jag vill inte ha en vagn som många har utan då föredrar jag en bugaboo cam:)  Det blir nog mest grusväg men även asfalt.

Mitt tips är att ni först bestämmer vilken typ av vagn ni vill ha (traditionell med fyra hjul, trehjuling, vagn med två små hjul fram etc) och därefter kollar på vilka olika modeller och märken det finns av just den typen. Att jämföra en "klassisk" Emmaljunga med fyra hjul och en Bugaboo Cameleon är rätt svårt
  • liie

Okej.. Men en nitro city funkar den ochså på grusvägar eller är det bättre med en city cross?
    Ursäkta för dumma frågor men är helt grön ang. vagnar och jag har nu insett att det är en hel djungel där ute..

• enlitenbitkaka
    liie skrev 2010-11-09 11:29:37 följande:

De små rörliga hjulen klarar inte av "hinder" såsom sten, löst grus, knotiga stigar osch lika bra som en vagn med stora hjul
  • Terese77

Vi har en Emmaljunga city cross och är jättenöjda med den, vi går en del i skogen och på grusväg och då är fyra fasta hjul ett måste anser jag. Har vänner som har snurrhjul och jag tycker att de mest släpar sin vagn så fort det blir ojämnt eller grusigt.

• liie

Okej men är en city cross smidigt inne i stan eller känns den klumpig?
    Är det någon som har en bugga cam med vinter-terränghjul då?

Kan medge att jag kommer väl mest gå grusvägar och asfalt ute här vi bor, men är även inne rätt mycket i stan och det är då jag känner att jag inte vill kånka runt på en otymplig vagn.

Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?