• liie

Bugaboo eller emmaljunga?

Jag vill ha en bugaboo men min sambo vill ha en emmaljunga..
    Visst passar båda om man bor på landet?  Vet ni några fördelar/nackdelar med att ha en bugaboo vs emmaljunga?
    Var ni ense med eran partner när ni skulle välja vagn? Det är förövrigt vårat första barn och jag är gravid i v 19 nu. Tips tack?

• Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?
  • enlitenbitkaka
    liie skrev 2010-11-09 11:44:30 följande:
    Okej.. Men en nitro city funkar den ochså på grusvägar eller är det bättre med en city cross?
    Ursäkta för dumma frågor men är helt grön ang. vagnar och jag har nu insett att det är en hel djungel där ute..
    Ska du gå grusväg men vill ha en vagn med svängbara hjul ska du välja en Bugaboo. Där kan du köpa till terränghjul, det kan du inte på Nitro. + att Buggan är smidigare att köra med "bakhjulen" framåt än Emmaljungan.
  • Ami755

Håller med valmar- kolla först in vagnarna in ni snöar in på en. Titta på alla funktionerna på de som intresserar er innan ni bestämmer er! Det är det största felet man kan göra- jag ska ha för att ...har en sån. Det är ert behov ni måste utgå ifrån
    .
    Jag gjorde misstaget(själv mannen var inte inblandad han fick säga ja o nej på färgvalen bara )och köpte en Emmaljunga classic till vår förste son- så ont man kan få i händer o axlar när man ska lyfta hela vagnen upp o ner fram o tillbaka... Andra vagnen till son nr 2 blev en med snurrhjul- tacksamt!!! och de gick att låsa- det ska man göra när man går längre sträckor på ojämnt underlag. 

Men har varit med min lillasyster när hon valde vagn- hon ska föda i januari och vilken smidig vagn Buggan är! De bor dock i lägenhet, ska bära vagnen upp 3 trappor- lätt gjort med den, och har en lagom stor bil där båda delarna får plats.Och köpte till terränghjulen ifall det blir oväder
    Och ärligt- när det är snö vilken vagn är ok då...ingen jag har haft..

Lycka till med ditt val

• cicci85

går man mest på grusväg tycker jag det är skönast med tex emmaljunga edge eller brio happy. En vagn med fyra fast lufthjul och bra gung!
    Har ni plats för flera vagnar skulle jag köpa en billigare begagnad emmaljunga edge och en bugaboo cam!

• enlitenbitkaka
    liie skrev 2010-11-09 11:53:55 följande:
    Okej men är en city cross smidigt inne i stan eller känns den klumpig?
    Är det någon som har en bugga cam med vinter-terränghjul då?

Kan medge att jag kommer väl mest gå grusvägar och asfalt ute här vi bor, men är även inne rätt mycket i stan och det är då jag känner att jag inte vill kånka runt på en otymplig vagn.
    Leta upp Bugaboo-tråden och fråga där Buggan kommer du förmodligen kunna ha hela vagntiden...Emmaljunga City Cross kommer INTE vara kul att dra i stan när barnet blir större.
  • Vaniljkex

Har inte testat snohjulen, men om ni har grusvagar med lite djupare grus sa ar buggan helt vardelos med de vanliga framhjulen. Vi har 300m grusuppfart pa vart landstalle, och det gar inte att rulla vagnen dar, man far dra den genom gruset, och redan med ett spadbarn ar det alldeles for tungt, sa det blev bara en promenad med den vagnen. Rekommenderar den inte om ni bor sa.  Vet inget om Emmaljunga. Vi har en City Select oxa, och den funkar pa var uppfart.

• Miss Lau

Om du ska gå mycket på grusvägar tipsar jag om en trehjuling. Den absolut bästa vagn vi haft är Urban jungle, man kommer fram överallt men slipper fasta hjul (vilket är tungt). Nackdelen är att många trehjulingar enbart är frammåtvända som sittvagnar, men man kan ju ha en annan sittvagn under en mellanperiod om man vill.

Jag ser ingen anledning alls att köpa en Bugaboo om man ändå tänker använda terränghjulen, vagnen blir oerhört klumpig och tung att köra med dem på.

• JWM

emmaljunga helt klart

varför köpa en dyr dyr bugga o inte kunna använda dom små snurrhjulen utan måsta köpa till dom dyra stora hjulen???

lantis med många grusvägspromenader bakom mig o kan bara säga
    -en rejäl vagn med 4 hjul typ emmaljunga eller brio är bäst för annars får man släpa vagnen med sig över grus, gegga o snö...bläää

• Dr Mupp

Bugaboo är inte rolig på landet. Vi har en, min pappa lånade den för att gå en promenad för att visa djuren till barnen. När han kom tillbaka svor han över skitvagnen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Rosa30

Det är ju vagnar som täcker lite olika behov:
    På grusväg är en rejäl Emmaljunga med fyra fasta hjul superbra! Däremot är det lätt att få ont i handlederna om man behöver svänga mycket med en sån vagn, eftersom man måste lyfta vagnen lite varje gång man svänger.  Det är dessutom överlägsen fjädring i de gamla vagnarna med fasta hjul utan luftdäck.
    I stan däremot så är Bugaboo superbra-extremt mycket lättare att svänga med, utan belastning på handlederna och tar inte så mycket plats på bussar, tunnelbana etc. Extremt smidigt när man ska handla, eftersom man kan svänga på en femöring....små svängbara framhjul är däremot inte alls smidigt på grusväg, i snömodd etc. då månste man ha terränghjul, det funkar men inte lika bra som med en stabil gammal emmaljunga.

Mitt tips om ni bor på landet men även vill ha en vagn som är smidig att fälla ihop och ta med i stan: Köp bägge fast begagnat! En fin gammal Emmaljunga kan du få för en femhundring, en buggaboo cam kan du få för 4-6000.
    Jag skulle dock inte tycka det var värt det att köpa en ny bugaboo om jag bodde på landet-dess fördelar kommer mest till nytta i stan.

• enlitenbitkaka
    JWM skrev 2010-11-09 12:16:44 följande:
    emmaljunga helt klart

varför köpa en dyr dyr bugga o inte kunna använda dom små snurrhjulen utan måsta köpa till dom dyra stora hjulen???

lantis med många grusvägspromenader bakom mig o kan bara säga
    -en rejäl vagn med 4 hjul typ emmaljunga eller brio är bäst för annars får man släpa vagnen med sig över grus, gegga o snö...bläää
    Dyr och dyr...en Emmaljunga City Cross kostar ändå 7300:-. Är du uppe i de summorna gör inte ett par till någon större skillnad. Och de extra lapparna du lägger på en bugga får du tillbaka när du säljer den.
Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?