liie skrev 2010-11-15 19:26:29 följande:
vad är det för fördelar med 4 fasta hjul? Och nackdelar?
Fördelarna:
Vagnen tar sig fram över grus, gräs och annan ojämn mark MYCKET lättare.
Den blir stabilare och stadigare, tex över trottoarkanter.
Fyrahjuliga vagnar med fasta hjul har som regel bättre fjädring än trehjuliga vagnar och vagnar med snurrhjul.
Om jag var du, och ville ha en smidig vagn som går lätt på grus och stigar men som ändå inte är jobbig i stan så skulle jag välja Emmaljunga city cross. Bara för att en vagn kommer från emmaljunga så är det ingen otymplig pansarvagn!
Det finns flera olika emmaljungor. Edge och Mondial är deras största vagnar, de är jättefina och mysiga med mycket plats för bebisen, men ganska tunga och klumpiga i stan, måste jag säga. City crossen har dessa vagnars fördelar, bara det att den är mindre och underbar att köra.
Jag förstår om du inte vill ha en otymplig vagn i stan, men om du i första hand ska köra din vagn på grus/skogsstigar/gräs så kommer du inte att vilja köra en vagn med små snurrhjul, för det kommer gå trögt, tungt och framförallt bli väldigt studdsigt för barnet, eftersom det är mindre fjädring på de vagnarna. En vagn med fyra fasta hjul har bättre fjädring, vilket gör att vagnen (och barnet) flyter fram över alla små små ojämnheter.
Såhär ser city crossen ut med liggdelen på (city korg):