• liie

Bugaboo eller emmaljunga?

Jag vill ha en bugaboo men min sambo vill ha en emmaljunga..
    Visst passar båda om man bor på landet?  Vet ni några fördelar/nackdelar med att ha en bugaboo vs emmaljunga?
    Var ni ense med eran partner när ni skulle välja vagn? Det är förövrigt vårat första barn och jag är gravid i v 19 nu. Tips tack?

• Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?
  • ängeln83
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 08:58:09 följande:
    Nej faktiskt är de inte det Om du ex vill köra med de stora hjulen framåt (i snö osv) kränger Emmaljunga.vagnarna mer, de är inte gjorda för det. Ex Nitro går inte ens att köra så. De har inga vinterhjul att köpa till. De må vara smidiga men inte lika smidiga
    Fast jag har haft båda vagnarna och jag tycker Emmaljungan är smidigare än Buggan, jag har en Ozone. Hade vinterhjul till Buggan men jag tycker dom var kassa, blev bara svårstyrd och hopplöst med den kassa fjädringen som Buggan har.
    ★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥ busenochbusan.blogspot.com/
  • Annaloo
    liie skrev 2010-11-09 11:53:55 följande:
    Okej men är en city cross smidigt inne i stan eller känns den klumpig?
    Är det någon som har en bugga cam med vinter-terränghjul då?

Kan medge att jag kommer väl mest gå grusvägar och asfalt ute här vi bor, men är även inne rätt mycket i stan och det är då jag känner att jag inte vill kånka runt på en otymplig vagn.
    Jag har en bugga med vinterhjul, och den går att köra precis överallt med dem på
    Jag och svägerskan var ute och gick i snön i vintras och hon har en Teutonia Fun, vilket jag tror är jämförbart med EL Nitro, och hon fick kämpa en hel del med sin vagn medan min bugga flög fram
    Däremot ska man nog ha vinterhjulen på om man ska gå runt på ojämna grusvägar, för fjädringen i småhjulen är ingen höjdare

Det finns två saker jag ogillar med buggan, dels att det är svårt att använda "varukorgen" med liggdelen på, och dels att man måste ta isär den för att fälla ihop den. I övrigt är den super!

Fördelen med buggan är ju även att man kan bygga om den för stadsbruk - det tar ca 2 minuter att byta hjul.
  • enlitenbitkaka
    ängeln83 skrev 2010-11-11 09:08:14 följande:
    Fast jag har haft båda vagnarna och jag tycker Emmaljungan är smidigare än Buggan, jag har en Ozone. Hade vinterhjul till Buggan men jag tycker dom var kassa, blev bara svårstyrd och hopplöst med den kassa fjädringen som Buggan har.
    Ja alla har ju olika referensramar Men att buggan är mer mångsidig kommer man inte ifrån, om man ska gå i stan OCH på landet.
  • Finesse
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-11 09:04:18 följande:
    Nope
    Ok man kan nästan tro det när du höjer vagnen till skyarna.. hur många har du haft? Hur många har du testat gå i djup snö med..? Har du testat vagnen på vintern med stödbräda till.. med 5 kgs bebis och 15 kg på stödbräda?

Köper man en vagn är det nog tänkt att man ska ha den till ett syskon oxå.. så att snöa in sig på en å samma å bara framhäva allt bra känns lite märkligt.. därför undrade jag om du nu sålde dom...
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Fröken85

Med facit i hand och andra barnet på väg så sålde vi vår Bugaboo, vi bor också på landet. Vi köpte en billig sulky (Acta Graco Mirage, den kan vi även fästa vår bilarnstol på) med svängbara hjul som funkar kalas inne i stan, på shoppingcentra och på asfaltsväg. Den ligger alltid i bilen =slipper packa vagn när man ska iväg).  Det är i princip fullt liggläge på den oxå.

Sedan har vi en Brio Happy klassisk vagn med 4 stora hjul som är det absolut bästa när man bor på landet (tycker jag).

När lilla bebisen kommer så kanske vi måste ta med liggvagn de första månaderna innan sulkyn kan användas ordentligt. Men det är ju bara om vi måste ha den som liggvagn, annars får ju bebisen åka i babyskyddet i sulkyn istället.

Detta tror jag kommer bli den optimala lösningen för oss. Kan tillägga att jag sålde min begagnade bugga för 6500, köpte sulkyn ny för 900 och den begagnade Brion för 1500. Alltså finns 4000 kvar att köpa annat för till lillbebisen!!

• Fröken85
    Annaloo skrev 2010-11-11 09:08:39 följande:
    Jag har en bugga med vinterhjul, och den går att köra precis överallt med dem på
    Jag och svägerskan var ute och gick i snön i vintras och hon har en Teutonia Fun, vilket jag tror är jämförbart med EL Nitro, och hon fick kämpa en hel del med sin vagn medan min bugga flög fram
    Däremot ska man nog ha vinterhjulen på om man ska gå runt på ojämna grusvägar, för fjädringen i småhjulen är ingen höjdare

Det finns två saker jag ogillar med buggan, dels att det är svårt att använda "varukorgen" med liggdelen på, och dels att man måste ta isär den för att fälla ihop den. I övrigt är den super!

Fördelen med buggan är ju även att man kan bygga om den för stadsbruk - det tar ca 2 minuter att byta hjul.
    Fast terräng/snöhjulen har ju INGEN fjädring alls, det finns ju iallafall på de små. Tyckte buggan blev extremt svårstyrd och stötig med vinterhjulen på.

Och hej lusse!! Kul att se dig här!! hihi
  • Puchahontas

På landet: fyra stora hjul och lite gung i vagnen!

Ha själv en Emmaljunga Nitro  - helt underbar när vi bodde mitt i stan. Nu bor vi i hus och i vintras var den hopplös att köra med.

Ett annat tips: kommer barnet sova mycket ute så är en vagn med större utrymme i ligg-/sittdelen bra. Då kan de ha den längre och på vintern får åkpåsar, täcken, overaller mm plats.

Har ingen erfarenhet av Buggan.

• Carlosmami
    Annaloo skrev 2010-11-11 09:08:39 följande:
    Man kan ju verkligen inte jämnföra en t.fun med en EL Nitro. Nitron är ju så mycket bättre en t.fun på vintern och grusvägar. Även fast jag gillar EL CC bäst.

TS testa och köra en EL Nitro/CC och en bugga med både småhjulen och tärränghjulen :) Kolla med någon vän som har vagnen annars prova i butik, vilket ifs är inte samma sak men ni måste testa er fram!

Jag skulle som sagt kört på en EL CC och en sulky för att ha som stan/rese/shopping/extra vagn.
  • Ami755
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-10 07:29:49 följande:
    Nog en Stockholmsfenomen Här i Götet kör "alla" UJ eller EL Nitro....
    Buggan är ett Malmö fenomen också fler och fler
  • liie

Blir helt snurrig av alla vagnars fineser.. Men har kommit fram till att vagnen ska vara
    smidig
    inte för tung
    Inte ta för mycket plats
    Ska kunna promenera på skogsvägar och grusvägar, dock är det inte så mkt grus på våra vägar.
    Kommer främst att ha den hemma men ett måste är att den funkar i stan, så jag slipper kånka runt på en otymplig vagn.
    Vill kunna välja om delen ska vara fram eller bak.
     Vill helst inte ha 4 fasta hjul, men är det det bästa i terräng eller?
     Då vi bor på landet så vill jag kunna ha vagnen ute ibland om bebis sover.
    Kort och gott så vill vi ha en smidig,snygg vagn som funkar för oss på landet men även i stan.

Är 3-hjuliga vagnar stabila i terräng eller passar de bättre i stan?
    Vad finns det för fördelar-nackdelar med en vagn som man kan ha som babyskydd ochså? Och vilka vagnar är det?

• liie

Och så vill vi ha en kombi vagn ochså:)

• Längtar

Jag tycker det låter som att emmaljunga nitro city skulle passa dig bra.Vi har köpt en begagnad emmaljunga city cross för vi vill ha 4 fasta hjul,annars hade jag valt nitron.

• liie

vad är det för fördelar med 4 fasta hjul? Och nackdelar?

• Längtar

Fördelar:Fasta hjul kommer fram över allt.
    Nackdelar:Lite klumpigare,men inte så mycket skillnad.

Jag jämförde city crossen och nitro cityn,och det skiljer bara 0,5 kilo på vikten på chassit utan sitt del.Det skiljer bara 3 cm på bredden mellan nitro cityn och city crossen.

• AleLB
    liie skrev 2010-11-09 11:29:37 följande:

Han vet nog inte själv vilken emmaljunga men saken är väl den att hans bror och hans fru har en emmaljunga och han har nog blivit påverkad utav vad de säger..Sen var vi och kollade på vagn igår och det blev ju inte bättre utav att expediten höjde emmaljungan till skyarna.. Visst det är säkert en jätte bra vagn men jag vill inte ha en vagn som många har utan då föredrar jag en bugaboo cam:)  Det blir nog mest grusväg men även asfalt.
    Vad är det för skillnad på fasta och snurrhjul då?:)

om du inte vill ha en vagn som många har ska du ju definitift inte välja bugaboo cam. ALLA har ju den:P Men om du vill ha nått liknande och din man vill ha emmljunga så varför inte en emmaljunga OZONE? ;)
  • Uliise
    liie skrev 2010-11-15 19:26:29 följande:
    vad är det för fördelar med 4 fasta hjul? Och nackdelar?
    Fördelarna:

Vagnen tar sig fram över grus, gräs och annan ojämn mark MYCKET lättare.
    Den blir stabilare och stadigare, tex över trottoarkanter.
    Fyrahjuliga vagnar med fasta hjul har som regel bättre fjädring än trehjuliga vagnar och vagnar med snurrhjul.

Om jag var du, och ville ha en smidig vagn som går lätt på grus och stigar men som ändå inte är jobbig i stan så skulle jag välja Emmaljunga city cross. Bara för att en vagn kommer från emmaljunga så är det ingen otymplig pansarvagn!
    Det finns flera olika emmaljungor. Edge och Mondial är deras största vagnar, de är jättefina och mysiga med mycket plats för bebisen, men ganska tunga och klumpiga i stan, måste jag säga. City crossen har dessa vagnars fördelar, bara det att den är mindre och underbar att köra.

Jag förstår om du inte vill ha en otymplig vagn i stan, men om du i första hand ska köra din vagn på grus/skogsstigar/gräs så kommer du inte att vilja köra en vagn med små snurrhjul, för det kommer gå trögt, tungt och framförallt bli väldigt studdsigt för barnet, eftersom det är mindre fjädring på de vagnarna. En vagn med fyra fasta hjul har bättre fjädring, vilket gör att vagnen (och barnet) flyter fram över alla små små ojämnheter.

Såhär ser city crossen ut med liggdelen på (city korg):

http://www.emmaljunga.com/img/0/3842.jpg
    Majken 100421
  • Alisa

(jag har säkert skrivit i denna tråden tidigare men ändå..  )

Om jag hade bott på landet och skulle köra en del på grusvägar och stigar osv hade jag valt en City Cross (se bild ovan)

Jag har själv en bugaboo och den fungerar dåligt i snö och fjädringen är inte jättebra och vad jag har förstått så kan inte fjädringen vara super på de med svängbara framhjul för då skulle de små hjulen fastna i alla smågropar, fjädringen skulle försöka kompensera osv..

Igår körde jag en Nitro utomhus och det var vissa skillnader.

Till emmaljungans fördel var den
    - skönare i fjädringen (dock inte så mycket som jag trodde)
    - kändes stabilare

Till Buggans fördel är den
    - mycket lättare att köra, rullar bättre och är lättare
    - upplevs som mycket mindre och nättare

Hur som helst så skulle jag inte heller valt Nitron om jag ska gå mycket på grusvägar (som jag troligen skrivit tidigare, då jag inte kört så långt med den som jag gjorde igår)
    utan en City Cross. 

• liie

Nu har vi äntligen hittat den optimala vagnen! Varför tänktejag inte på denna vagn från första stund?:) det blev en Urban jungle:) Helt perfekt! Tacki alla fall!

• Finesse
    liie skrev 2010-12-02 20:36:31 följande:
    Nu har vi äntligen hittat den optimala vagnen! Varför tänktejag inte på denna vagn från första stund?:) det blev en Urban jungle:) Helt perfekt! Tacki alla fall!
    Är inte en sån som bara är framåtvänd när bebisen ska sitta?
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Bugaboo eller emmaljunga?