• Emma Elisabeth

Är jag psykisksjuk?

Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!

• Svar på tråden Är jag psykisksjuk?
  • psykfall13

Tankar kan vara svåra att styra över, och man fattar inte alltid hur dom funkar.
    Men man får öva sej på att slå bort dumma tankar så fort man känner att dom kommer och börja tänka på nåt man vet är bra, det kan vara vad som helst.

Överlever <3
  • far

Tror det är det undermedvetna som spelar ett spratt. Jag kan få samma sorts tankar, ungefär som i en dröm. Antagligen någon spärr, det är fel på, eller en överproduktion av ett visst hormon.

• rreeaa

Har liknande tankar.

Tex när man står på en balkong, TÄNK om jag skulle kliva över och hoppa, tänk om jag skulle släppa ett barn som jag kanske då är med över räcket. Tänk om jag skulle ta en knviv och hugga personen breve mig

Men tankarna slås bara bort. Tror dock inte man är psykiskt sjuk för det, då skulle det hända på riktigt.  

• Zaria

Tycker inte det låter underligt eller sjukt alls, många får såna tankar ibland...

• Zaria
    rreeaa skrev 2010-11-13 17:22:18 följande:

Har liknande tankar.

Tex när man står på en balkong, TÄNK om jag skulle kliva över och hoppa, tänk om jag skulle släppa ett barn som jag kanske då är med över räcket. Tänk om jag skulle ta en knviv och hugga personen breve mig

Men tankarna slås bara bort. Tror dock inte man är psykiskt sjuk för det, då skulle det hända på riktigt.  

Lite så är jag med...

Psykiskt sjuk skulle jag inte kalla det föränn man verkligen gör det alt lider så mycket av det att vardagen inte fungerar
  • Bevabus

Du har tvångstankar. Jag har själv lidit av det. Ta kontakt med en psykolog så får du KBT-behandling. Var öppen för det så blir du frisk snabbare Det är absolut inget fel eller skamfullt med att vara psykiskt sjuk. OCD är en av de vanligaste störningarna vi har! Om du bara visste hur många det är som håller tyst om det... du är inte ensam Och du är verkligen INTE konstig!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Zaria
    Bevabus skrev 2010-11-13 17:30:38 följande:
    Du har tvångstankar. Jag har själv lidit av det. Ta kontakt med en psykolog så får du KBT-behandling. Var öppen för det så blir du frisk snabbare Det är absolut inget fel eller skamfullt med att vara psykiskt sjuk. OCD är en av de vanligaste störningarna vi har! Om du bara visste hur många det är som håller tyst om det... du är inte ensam Och du är verkligen INTE konstig!
    Är du läkare, eller hur kan du sätta en diagnos över nätet?
  • far

Jag tror inte als det här är så ovanligt! Kanske är det så att många av os har glott på en massa skräckfilm/ action, och dagligen läser vi om allt skit som händer runt omkring os. Allt fruktansvärt som drabbar barn, och alla andra.
    Tror fortfarande det är det "undermedvetna jaget" som spökar här! Vi hinner helt enkelt inte att bearbeta alla intryck vi får, och så blir det så här.

När vi inte är pskykist sjuka på något sätt, då skrämms vi så klart över att dessa tanker dyker upp! Vi frågar vad som pågår.

En överstressat hjärna, är vad jag vill ha det till.

Tvångstankar är värre än så TS. Men vill du veta, så googla dig fram, så kan du ju jämföra med dig själv.

Ingen fara alls att du skulle vara sjuk, jag tycker inte att jag är det, fast jag ofta får sådana konstiga tankar..

• Zaria
    far skrev 2010-11-13 17:50:57 följande:
    Jag tror inte als det här är så ovanligt! Kanske är det så att många av os har glott på en massa skräckfilm/ action, och dagligen läser vi om allt skit som händer runt omkring os. Allt fruktansvärt som drabbar barn, och alla andra.
    Tror fortfarande det är det "undermedvetna jaget" som spökar här! Vi hinner helt enkelt inte att bearbeta alla intryck vi får, och så blir det så här.

När vi inte är pskykist sjuka på något sätt, då skrämms vi så klart över att dessa tanker dyker upp! Vi frågar vad som pågår.

En överstressat hjärna, är vad jag vill ha det till.

Tvångstankar är värre än så TS. Men vill du veta, så googla dig fram, så kan du ju jämföra med dig själv.

Ingen fara alls att du skulle vara sjuk, jag tycker inte att jag är det, fast jag ofta får sådana konstiga tankar..
    Instämmer

kan ta som ex, jag själv när jag kollar ner från balkongen får ibland en känsla av att vilja hoppa ut, eller när min son kom och man var sådär överdrivet rädd att skada honom, då kom ibland tankar och syner när man satt vid bordet att han kanske kunde få kanten på bordet rätt i i huvudet...kanske är det hjärnans sätt att ställa in sig på att inte göra dessa saker?
Svar på tråden Är jag psykisksjuk?