• Emma Elisabeth

Är jag psykisksjuk?

Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!

• Svar på tråden Är jag psykisksjuk?
  • Emma Elisabeth

Jag känner en person med OCD som jag står mycket nära som har haft det i 9-10 år. Har berättat detta till personen men h*n tror inte att det är något sådant. Men h*n kan självklart ha fel. H*n är expert när det gäller OCD.

När jag var liten så kände jag att jag var tvungen att stänga kylen och frysen ordentligt för jag trodde att jag och mamma skulle frysa till döds och så kollade jag spisen hela tiden så den var av. Dessa saker gör jag inte längre.

Men däremot så när jag ska hemifrån och låser dörren så rycker jag i dörren hårt flera gånger för att se så det verkligen är låst. Ibland så måste jag även känna så att nycklarna är i fikan och så tar jag ut handen och så känner jag att jag måste kolla igen så dom verkligen är där, trots att jag VET att dom är där så måste jag kolla. Inbillar mig att dom har ramlat ut samtidigt som jag drar ut handen ifrån fikan. Men det tror jag inte är något speciellt för alla är ju nogranna med att ha nycklarna med sig och att dörren verkligen är låst.

• Emma Elisabeth

Tack för era tips!

Jag slår lätt bort tankarna, dom varar inte alls länge när dom har kommit fram. Men man får så dåligt samvete när man får dom tankarna om sin syster- guddotter och tänker "tänk om min syster visste om dessa tankar, att jag får såna tankar om hennes barn".

Jag trodde faktiskt jag skulle få skit för mina tankar då det finns folk som är väldigt dömande och kan tycka att man är hemsk.

Tack!

• Emma Elisabeth
    far skrev 2010-11-13 18:15:58 följande:
    Jag kan ju följa dig, Beverly, och har respekt för dina tankar. Det var där för jag rekommendade TS att googla sig fram, och jämföra sig med psykiska diagnoser. Dock tycker jag det är lite i överkant, att du skrämmer TS, med att tanker kan bli verklighet, för fortfarande tror jag att många av os har just sådana tankar, av årsaker som jag dragit fram tidigare...

Till Ts: Du kan ju börja med att göra det här testet, och sen jämföra din personlighet i stort med det?? Om du har lust, förstås.

www.psykologitest.se/test/ocd.php
    Fick detta resultatet:

Ditt score: 12
    Du lider troligtvis inte av tvångssyndrom OCD
  • Emma Elisabeth

Kom med sena svar för mitt internet är väldigt segt ibland.

• Zaria
    Emma Elisabeth skrev 2010-11-13 23:41:27 följande:
    Fick detta resultatet:

Ditt score: 12
    Du lider troligtvis inte av tvångssyndrom OCD
    Vad skönt...

Och skönt att du inte blev skrämd av "diagnosättarna"

jag tänker också såna där konstiga saker ibland men de försvinner lika snabbt som de kom.
  • Stinky
    Emma Elisabeth skrev 2010-11-13 14:17:43 följande:
    Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!
    Nej, det låter inte som att du är psykiskt sjuk. Ibland kan man ha jättekonstiga tankar, och tankar kan man ofta inte styra över. Om jag säger till dig att INTE tänka på en rosa elefant, kommer du förmodligen att göra det.
    Om du känner att du behöver prata med någon om det här för att det handikappar din vardag, så vänd dig till socialpsykiatrin i ditt landsting. De kan säkerligen hjälpa dig. Men i nuläget låter det som att det är normalt.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • sofializa

Är det någon som kommer ihåg reklamen som gick för ett par år sedan. Det är flera olika sekvenser med människor som gör "det där förbjudna" som de annars bara tänker på. En tjej sitter brevid sin pojkvän på ett broräcke och fantiserar om att putta honom. En man står i en glasbutik och fantiserar om att slå sönder allt.
    Jag har glömt bort vad reklamen ville sälja...

Min poäng är i alla fall.. De där tankarna är väldigt vanliga!! Om man vill gå till överdrift kanske man kan kalla dem för tvångstankar.. men egentligen är det bara fantasin som släpper loss!

Att börja ställa diagnoser på folk hur som helst låter.. eh.. det låter lite sjukt ;)

TS - Om dina tankar oroar dig så är det inte fel att gå och prata med någon. Det tycker jag iofs att alla borde testa nån gång. Man behöver inte vara psykiskt sjuk för att prata med en psykolog eller kurator..

• Emma Elisabeth

Tack! Uppskattar era svar.. Trodde faktiskt inte att dessa tankar var normalt.

• Lumen

Jag tror alla kan få destruktiva tankar i vissa perioder i livet då man är mer känslig eller mottaglig som inte behöver räknas som tvångstankar utan är flytande tankar beroende på ens frustration för stunden eller om ens vardag, att det finns irritationsmoment.

Däremot kan jag tycka när det finns en frustration som återkommer då är det bättre att man bearbetar dessa känslor och talar om sin frustration, för fantasierna kommer upp så att du uppmärksammar, börjar fundera och tar tag i vissa känslor.

• Lumen
    Zaria skrev 2010-11-13 17:53:34 följande:
    Instämmer

kan ta som ex, jag själv när jag kollar ner från balkongen får ibland en känsla av att vilja hoppa ut, eller när min son kom och man var sådär överdrivet rädd att skada honom, då kom ibland tankar och syner när man satt vid bordet att han kanske kunde få kanten på bordet rätt i i huvudet...kanske är det hjärnans sätt att ställa in sig på att inte göra dessa saker?
    Så man är inte den enda som har fått om att 'hoppa ut' men jag har även ibland fått den att hoppa ut från en åkande bil. 

Jag kan tänka mig att sådana tankar är symboliska, just 'hoppa ut' får mig direkt att referera till 'let go'. Det finns vissa stunder i livet då man helst av allt vill bara släppa kontrollen och det är inte konstigt att det finns sådant som, hoppa fallskärm, bungyjumping etc. som tillåter människor genom handling som inte är skadlig att faktiskt leva ut den där känslan.
Svar på tråden Är jag psykisksjuk?