• Emma Elisabeth

Är jag psykisksjuk?

Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!

• Svar på tråden Är jag psykisksjuk?
  • Bevabus
    Zaria skrev 2010-11-13 17:34:33 följande:
    Är du läkare, eller hur kan du sätta en diagnos över nätet?
    Jag vet vad jag talar om. Med tanke på att jag var sjuk i fyra år så vet jag ett och annat om det. Sen får TS givetvis uppsöka en psykolog som får ge sin egna bedömning. Men såvitt jag vet så finns det ingen annan förklaring på TS problem, så det skulle förvåna mig om psykologen sa något annat.

Och angående "tvångstankar är värre än så"..... det börjar mycket smått och smyger sig på personen och innan man fattat att man är sjuk så mår man skit. Med andra ord så var det uttalandet ett tecken på okunskap.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

Sen vill jag även upplysa om att det är skillnad på tvångsTANKAR och tvångsHANDLINGAR. Vi har alla tvångstankar, men i TS fall så verkar det störa henne mer än en vanlig Svensson. Och det är då man bör söka hjälp. För de där tankarna kan lätt utveckla sig till handlingar.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Stealth
    Bevabus skrev 2010-11-13 18:06:38 följande:
    Jag vet vad jag talar om. Med tanke på att jag var sjuk i fyra år så vet jag ett och annat om det. Sen får TS givetvis uppsöka en psykolog som får ge sin egna bedömning. Men såvitt jag vet så finns det ingen annan förklaring på TS problem, så det skulle förvåna mig om psykologen sa något annat.

Och angående "tvångstankar är värre än så"..... det börjar mycket smått och smyger sig på personen och innan man fattat att man är sjuk så mår man skit. Med andra ord så var det uttalandet ett tecken på okunskap.
    Hum det finns nog inget värre än psykiskt sjuka (såklart är alla tillfrisknade) personer som sätter diagnos på andra utifrån sina egna erfarenheter...

jag har exakt samma tankar som TS ibland, har diskuterat de med psykoterapeft och psykolog och nej det är helt normalt såvida det inte upptar hela dina dagar och är ett besvär för dig.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Bevabus skrev 2010-11-13 18:07:50 följande:
    Sen vill jag även upplysa om att det är skillnad på tvångsTANKAR och tvångsHANDLINGAR. Vi har alla tvångstankar, men i TS fall så verkar det störa henne mer än en vanlig Svensson. Och det är då man bör söka hjälp. För de där tankarna kan lätt utveckla sig till handlingar.
    Lätt utveckla sig till handlingar? Men sluta nu, du spär bara på att psykisk sjukdom skulle vara nåågot skithemskt som plötsligt exploderar i att man blir någon kallblodig mördare som gillar att bränna kattungar.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Bevabus
    Stealth skrev 2010-11-13 18:10:38 följande:
    Hum det finns nog inget värre än psykiskt sjuka (såklart är alla tillfrisknade) personer som sätter diagnos på andra utifrån sina egna erfarenheter...

jag har exakt samma tankar som TS ibland, har diskuterat de med psykoterapeft och psykolog och nej det är helt normalt såvida det inte upptar hela dina dagar och är ett besvär för dig.
    Jag sätter inte det utifrån bara mina egna erfarenheter. Jag har sedan jag tillfrisknat varit djup involverad i detta ämne och kan mycket om det.

Oxh vad skrev jag i mitt senaste inlägg?
    "men i TS fall så verkar det störa henne mer än en vanlig Svensson. Och det är då man bör söka hjälp"

Jag skulle aldrig någonsin råda henne att skaffa hjälp om hon inte satt här och pratade som att det störde henne något enormt. Och det är självklart bara INTRYCKET hon gett mig. Det är hennes ansvar som TS att sätta oss in i hennes situation och utefter det så får hon svar. Sen om hon trots detta inte lider så mycket så behöver hon självklart inte uppsöka en psykolog. Men jag tror verkligen att det skulle underlätta för henne i vardagen att lära sig hur man kontrollerar dessa tankar.
  • Bevabus
    Stealth skrev 2010-11-13 18:12:42 följande:
    Lätt utveckla sig till handlingar? Men sluta nu, du spär bara på att psykisk sjukdom skulle vara nåågot skithemskt som plötsligt exploderar i att man blir någon kallblodig mördare som gillar att bränna kattungar.
    Eeh va? När jag säger handlingar så menar jag att tvätta händerna för ofta, trycka på lysknappen femtielva gånger tills det känns bra eller att peta på chipspåsar i butiken för att man bara "måste". Nu lägger du ord i munnen på mig och missuppfattar helt min poäng.
    Att vara psykiskt sjuk innebär inte alltid att mörda kattungar. Snälla nån.
  • far

Jag kan ju följa dig, Beverly, och har respekt för dina tankar. Det var där för jag rekommendade TS att googla sig fram, och jämföra sig med psykiska diagnoser. Dock tycker jag det är lite i överkant, att du skrämmer TS, med att tanker kan bli verklighet, för fortfarande tror jag att många av os har just sådana tankar, av årsaker som jag dragit fram tidigare...

Till Ts: Du kan ju börja med att göra det här testet, och sen jämföra din personlighet i stort med det?? Om du har lust, förstås.

www.psykologitest.se/test/ocd.php

• Stealth
    Bevabus skrev 2010-11-13 18:13:42 följande:
    Jag sätter inte det utifrån bara mina egna erfarenheter. Jag har sedan jag tillfrisknat varit djup involverad i detta ämne och kan mycket om det.

Oxh vad skrev jag i mitt senaste inlägg?
    "men i TS fall så verkar det störa henne mer än en vanlig Svensson. Och det är då man bör söka hjälp"

Jag skulle aldrig någonsin råda henne att skaffa hjälp om hon inte satt här och pratade som att det störde henne något enormt. Och det är självklart bara INTRYCKET hon gett mig. Det är hennes ansvar som TS att sätta oss in i hennes situation och utefter det så får hon svar. Sen om hon trots detta inte lider så mycket så behöver hon självklart inte uppsöka en psykolog. Men jag tror verkligen att det skulle underlätta för henne i vardagen att lära sig hur man kontrollerar dessa tankar.
    Jo det är uppenbart att du vill förstora upp detta och få en person rädd så att den söker hjälp för att den är övertygad om att den är sjukare/sjuk.

Jag har ägnat flera år åt att läsa på om min speciella diagnos, jag skulle dock aldrig drömma om att sätta den på andra eller säga att de "uppenbart" har den. För jag är inte utbildad, inte du heller.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Bevabus
    far skrev 2010-11-13 18:15:58 följande:
    Jag kan ju följa dig, Beverly, och har respekt för dina tankar. Det var där för jag rekommendade TS att googla sig fram, och jämföra sig med psykiska diagnoser. Dock tycker jag det är lite i överkant, att du skrämmer TS, med att tanker kan bli verklighet, för fortfarande tror jag att många av os har just sådana tankar, av årsaker som jag dragit fram tidigare...

Till Ts: Du kan ju börja med att göra det här testet, och sen jämföra din personlighet i stort med det?? Om du har lust, förstås.

www.psykologitest.se/test/ocd.php
    Jag ber om ursäkt till TS ifall jag har skrämt dig. Jag är nog bara rakt på sak, just eftersom att jag vet hur lätt det är att missa de tidiga tecknena. Och just därför så rekommenderar jag dig att uppsöka en psykolog. För tro mig, du vill inte gå igenom den resan som jag har gjort. Så himla mycket bättre att ta tag i det nu och lära sig övningar för att förhindra det Det kan räcka med ett enda möte!
  • Bevabus
    Stealth skrev 2010-11-13 18:17:48 följande:
    Jo det är uppenbart att du vill förstora upp detta och få en person rädd så att den söker hjälp för att den är övertygad om att den är sjukare/sjuk.

Jag har ägnat flera år åt att läsa på om min speciella diagnos, jag skulle dock aldrig drömma om att sätta den på andra eller säga att de "uppenbart" har den. För jag är inte utbildad, inte du heller.
    Läs inlägg 19.
Svar på tråden Är jag psykisksjuk?