• Emma Elisabeth

Är jag psykisksjuk?

Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!

• Svar på tråden Är jag psykisksjuk?
  • Zaria
    Lumen skrev 2010-11-14 02:20:23 följande:
    Så man är inte den enda som har fått om att 'hoppa ut' men jag har även ibland fått den att hoppa ut från en åkande bil. 

Jag kan tänka mig att sådana tankar är symboliska, just 'hoppa ut' får mig direkt att referera till 'let go'. Det finns vissa stunder i livet då man helst av allt vill bara släppa kontrollen och det är inte konstigt att det finns sådant som, hoppa fallskärm, bungyjumping etc. som tillåter människor genom handling som inte är skadlig att faktiskt leva ut den där känslan.
    Ja, jag har funderat en del under dagen varför man tänker så, ofta är det såna sjuka saker, som i TS fall tänk om man skadar barnet, så kände jag med när min bebis kom, tänk om han skulle trycka in huvudet i bordskanten...och så detta med att "tänk om jag hoppar ut från balkongen" Kan det vara så att det är hjärnans sätt att hantera att man just INTE skall göra dessa saker? Ofta handlar det ju om saker man absolut varken får eller vill göra...och som du säger ang bungyjump och att släppa kontrollen, kanske är det det som ger kicken? Att våga göra det man egentligen inte borde?
  • Zaria
    Lumen skrev 2010-11-14 02:20:23 följande:
    Så man är inte den enda som har fått om att 'hoppa ut' men jag har även ibland fått den att hoppa ut från en åkande bil. 

Jag kan tänka mig att sådana tankar är symboliska, just 'hoppa ut' får mig direkt att referera till 'let go'. Det finns vissa stunder i livet då man helst av allt vill bara släppa kontrollen och det är inte konstigt att det finns sådant som, hoppa fallskärm, bungyjumping etc. som tillåter människor genom handling som inte är skadlig att faktiskt leva ut den där känslan.
    Ja bilen ja, jag har iofs inte tänkt på att hoppa ut, men att öppna dörren i farten och funderat på vad som skulle hända då, också en sak man vet att man inte får och man egentligen inte vill...men tanken finns där, haha nu låter jag som en riktig galenpanna =)
  • hejasverige90000

Är jag psykisk sjuk?
    Kort svar: Överväg starkt att etablera en samtalskontakt med en kurator inom öppenvården.

• Serla

Har läst en hel del psykologi och tycker att du skall ta kontakt med vården och få prata med någon. Det finns något som heter katastroftankar och de kan vara en del i OCD.

• Serla
    Serla skrev 2010-12-09 02:25:18 följande:

Har läst en hel del psykologi och tycker att du skall ta kontakt med vården och få prata med någon. Det finns något som heter katastroftankar och de kan vara en del i OCD.

Observera KAN VARA EN DEL I OCD...skriver inte att det är det DU har!
    Glömde skriva att det säkerligen inte är helt ovanligt att ha sådana tankar som du har. Jag har aldrig tänkt så själv och inte heller hört någon säga att de gjort det, men det betyder ju inte att alla är ärliga!
    Dina behöver absolut inte alls övergå till tvångshandlingar som någon här skrev. Ibland tänker folk katastroftankar om saker som de är rädda för ska hända, det betyder inte att det kommer att hända och att du kommer att göra dem.
    Ang din vän med OCD, alla personer med diagnosen har inte likadana tanke- och handlingssätt, de kan vara mildare eller svårare sjuka. Vissa har bara tankekedjorna, andra handlingarna och vissa både och.
    Att jag skrev att du skulle söka en vårdkontakt, är för att jag tror att du skulle må bättre av att få det bekräftat av en legitimerad psykolog att du är normal, än av oss här.
    Visst jag har läst en hel del psykologi på universitetet, men jag är ju ingen psykolog för det! Kommer inte att sätta en diagnos på dig för det skulle inte vara rätt varken för dig eller av mig då jag inte kan det.
  • Fluffskalle

De flesta tänker nog sådär ibland, som del av en oro att göra fel och ställa till det med saker som är bra. Och visst är det en del av OCD-symptom men bara en del.

Fick själv 26 på samma test som du gjorde och min bror som har diagnos OCD är 100 ggr värre än vad jag är. Jag är bara ängslig av mig. Har inte ens OCD.

Jag tror inte att du ska lägga för mycket i det, det är min personliga åsikt bara. Det är inte ovanligt att man blir rädd för att man ska göra något galet.

• ForReal

Jag tror inte du är psykiskt sjuk bara för det, är nog många som har de tankarna. Jag har också tänkt sådant, iofs har jag en "diagnos" (generellt ångestsyndrom/panikångest), har haft OCD-tendenser när jag var liten. Det är så mycket mer än en viss grej som gör en diagnos. Tycker inte du ska vara orolig, men mår du inte bra av fler anledningar tycker jag du ska kontakta psykmottagningen på ett sjukhus. Eller en psykolog/psykoterapeut. 

• randigadamen

Det låter lite som tvångstankar. Sånt kan man ha. Jag kanske också skulle kunna döda någon eller kan fantisera om det. det betyder inte att jag gör det. Det kommer jag med största sannolikhet inte att göra. Men för att veta bättre vad dina tankar handlar om och kunna jobba med problemet så måste du gå till en psykolog.

• randigadamen

Sen ska man inte ha dåligt samvete för sånt man bara tänker. Klart man måste få tänka fritt, det är ju snarast fantasier. Men att ha mycket sådana här tankar och att få dåligt samvete över dem eller oroa sig över det kan vara riktigt jobbigt och kan tyda på att man skulle må bra av att gå i terapi. 

• Rödnäbba

nej, inte utifrån det du skriver. Alla har tvångstankar

• METAMORPHOSIS

Mitt resultat...

Ditt score: 20
    Av dina svar framkommer att du antingen är väldigt noggrann, perfektionist eller har tendenser till tvångssyndrom OCD. Forskning visar att många som lider av tvångssyndrom kan behandlas framgångsrikt, i första hand med kognitiv terapi KBT eller om det är en tyngre pr...oblematik med medicinering eller en kombination av båda.

• Jamirl

Jag har OCD och har plågats mycket av sådana tankar. Men har nu hört att alla normala människor har sådana, bara att hos mig eller oss med OCD så stannar dessa tankar kvar, man slår inte bort dem så snabbt! Man ältar och undrar om man är en sjuk och hemsk person. Så det behöver inte vara något alls, många utav nära vänner har öppnat sig och sagt samma saker, men hos dem rinner det bort.

• Jamirl

OCD är så mycket mer än dina tankar. Det är t ex tics att du måste ta på saker eller göra vissa saker för att exempelvis "rädda" någon annhörig, siffror för personer i huvudet,  svårt att göra vardagliga saker.

• FuckedForLife
    Emma Elisabeth skrev 2010-11-13 14:17:43 följande:
    Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!
    Jag känner igen mig i det som du säger! Kan också tänka obehagliga tankar ibland! Jag har aldrig någonsin hållit i ett barn - just pga. jag är så rädd för att tappa barnet. Och jag kommer nog aldrig att hålla i ett barn, därför att de här tankarna liksom finns där. Tänk om jag tappar barnet? nej då är det bättre att inte hålla i det alls!

Jag kan få andra obehagliga tankar inom mig, Jag har väldigt svårt för knivar och andra tillhyggen eftersom det känns som att jag kommer ramla med kniven och skada råka någon annan i samma rum!
Svar på tråden Är jag psykisksjuk?