• Emma Elisabeth

Är jag psykisksjuk?

Ibland får jag hemska tankar som är så himla obehagligt. Jag har en syster- guddotter på lite över 1 år och jag får ibland hemska tankar som t.ex att jag ska trampa ihjäl henne. När hon var spädbarn och hon låg på golvet så kunde dessa tankar komma upp. Och nu när jag håller i henne och ska ner för en trampa så får jag tankar att jag ska tappa henne. Självklart gör jag inte det och att trampa på henne vill jag inte göra. Absolut inte! Hon är en utav ljuspunkten i mitt liv och dessa tankar får mig att vilja krypa ut ur mitt eget skinn, för det är så obehagligt.

Ibland när jag håller i en kniv så kan jag t.ex få tankar att jag ska hugga pojkvännen, självklart vill jag inte göra det! Vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade honom.

Ibland får jag även tankar att syster- guddotterns föräldrar ska gå bort så jag får ha henne. Klart det skulle vara underbart att få ta hand om henne. Jag har en barnlängtan så jag tror det kan finnas någon samband där. Men självklart vill jag inte förlora min älskade syster och jag vill inte att min syster- guddotter ska förlora sina föräldrar.

Får också tankar ibland att jag vill att min mamma ska gå bort. (Vi har ingen bra relation) men för det önskar jag inte livet av henne och det gör jag inte av någon!

• Svar på tråden Är jag psykisksjuk?
  • Zaria
    Bevabus skrev 2010-11-13 18:06:38 följande:
    Jag vet vad jag talar om. Med tanke på att jag var sjuk i fyra år så vet jag ett och annat om det. Sen får TS givetvis uppsöka en psykolog som får ge sin egna bedömning. Men såvitt jag vet så finns det ingen annan förklaring på TS problem, så det skulle förvåna mig om psykologen sa något annat.

Och angående "tvångstankar är värre än så"..... det börjar mycket smått och smyger sig på personen och innan man fattat att man är sjuk så mår man skit. Med andra ord så var det uttalandet ett tecken på okunskap.
    Ja du vet om DINA problem, inte andras det är STOR skillnad eftersom alla är individer.
  • Zaria
    Stealth skrev 2010-11-13 18:10:38 följande:
    Hum det finns nog inget värre än psykiskt sjuka (såklart är alla tillfrisknade) personer som sätter diagnos på andra utifrån sina egna erfarenheter...

jag har exakt samma tankar som TS ibland, har diskuterat de med psykoterapeft och psykolog och nej det är helt normalt såvida det inte upptar hela dina dagar och är ett besvär för dig.
    Instämmer till fullo, dessutom finns det ju många tester man skall göra innan man får en diagnos, dvs att man inte kan sitta över nätet och sätta diagnoser på folk hur som helst.
  • Zaria
    Stealth skrev 2010-11-13 18:17:48 följande:
    Jo det är uppenbart att du vill förstora upp detta och få en person rädd så att den söker hjälp för att den är övertygad om att den är sjukare/sjuk.

Jag har ägnat flera år åt att läsa på om min speciella diagnos, jag skulle dock aldrig drömma om att sätta den på andra eller säga att de "uppenbart" har den. För jag är inte utbildad, inte du heller.
    Instämmer igen

Bara för att man har en diagnos eller sjukdom så innebär det inte att man kan sätta den på andra, däremot kan man få stor insikt i sin själv och sin problematik.
  • Bevabus
    Zaria skrev 2010-11-13 18:36:13 följande:
    Ja du vet om DINA problem, inte andras det är STOR skillnad eftersom alla är individer.
    Nej jag vet om mångas problem. Det var det som var min poäng. Vad vet du om min erfarenhet av andras problem? Inte ett skvatt. Så var inte så snabb att döma du heller.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

TS, jag har gett dig alla mina råd nu. Gör vad du vill med dem. Hare gött, hej

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Zaria
    Bevabus skrev 2010-11-13 18:40:16 följande:
    Nej jag vet om mångas problem. Det var det som var min poäng. Vad vet du om min erfarenhet av andras problem? Inte ett skvatt. Så var inte så snabb att döma du heller.
    Gissningsvis du har en diagnos och jhar fått hjälp mer än så är det inte

Möjligtvis att du läst på nätet men så länge du inte är läkare kan du inte sätta en diagnos.

Du har kunskap om dig och DIn problematik men låååångt ifrån så mycket kusnkap att du kan sätta diagnoser på andra.

Kom  igen efter 5 års högskolestudier eller vad det är man måste ha för att få lov att diagnosticera.
  • Noli

Att diagnosticera psykisk hälsa tar tid och noggranna undersökningar, och det är alltså mycket oansvarigt av folk att slänga ur sig diagnoser på nätet efter att ha läst några få rader om en person! Sådant kan man inte lita på.

TS, det är alltid en bra idé att ta kontakt med någon professionell för att få råd och hjälp. Det betyder inte alls att du är psykisk sjuk på något sätt, men det faktum att du känner ett obehag är anledning nog.

• Queenie70

Att ha "katastroftankar" av typen "tänk om jag trampar på bebisen" eller som jag hade när mitt barn föddes "tänk om jag skulle få frispel och kasta ut honom från balkongen" är inget konstigt eller osunt utan en av de saker som gör människan så framgångsrik som art. Att från ingenstans, utan tidigare erfarenhet av såna händelsen kunna föreställa sig saker som kanske är helt osannolika och kunna förberede oss och skapa oss en beredskap inför detta. Det intensiva obehag jag kände vid tanken på att jag skulle kasta ungen utför balkongen, gör också sannolikheten mindre för att jag skulle falla för en sån impuls om den mot förmodan skulle slå till.

Grottmänniskan kunde  föreställa sig att det KUNDE lura en puma i bergspasset, fast han aldrig haft en egen upplevelse av detta. TIllskillnad från en häst som bara kan få den tanken om han upplevt att det faktiskt har suttit en puma och lurat i bergspasset tidigare...

Äsch vad rörigt det lät, hoppas nån hajjar vad jag menar dock.

• far
    Queenie70 skrev 2010-11-13 21:30:22 följande:
    Att ha "katastroftankar" av typen "tänk om jag trampar på bebisen" eller som jag hade när mitt barn föddes "tänk om jag skulle få frispel och kasta ut honom från balkongen" är inget konstigt eller osunt utan en av de saker som gör människan så framgångsrik som art. Att från ingenstans, utan tidigare erfarenhet av såna händelsen kunna föreställa sig saker som kanske är helt osannolika och kunna förberede oss och skapa oss en beredskap inför detta. Det intensiva obehag jag kände vid tanken på att jag skulle kasta ungen utför balkongen, gör också sannolikheten mindre för att jag skulle falla för en sån impuls om den mot förmodan skulle slå till.

Grottmänniskan kunde  föreställa sig att det KUNDE lura en puma i bergspasset, fast han aldrig haft en egen upplevelse av detta. TIllskillnad från en häst som bara kan få den tanken om han upplevt att det faktiskt har suttit en puma och lurat i bergspasset tidigare...

Äsch vad rörigt det lät, hoppas nån hajjar vad jag menar dock.
    Ja, så enkelt kan det vara, Ts har bara skrivit TS, och inte alls varit med i tråden, Kanske kollar hon i morgon, Ämnet är interessant, tycker jag, och inte alls så ovanligt som man tror. I ett tidigare inlägg, angav jag att ett visst hormon kan bli överaktivt, vid en stessad hjärna, och det kan vara adrennalin?  Vad vet jag...

Men TS, har inte gett 1 svar. inte än, undrar vad hon tänker..??
Svar på tråden Är jag psykisksjuk?