• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

johlinn - Hoppas det är slut på VABandet för ett tag nu!

juni - Tuxer har jag aldrig hört om eller sett förut. Men vi har redan köpt overaller (Everest), nu får vi vänta på snön för att se om de håller måttet. I annat fall blir det reservkläderna som går - Polarn-byxor och jackor från Didrikson. Fast jag läste någonstans att de spår att det inte ska bli en vargavinter till. Hoppas det får vara snö i alla fall, även om det inte är iskallt. Hatar det gråa dimma/lera/slasket som är alternativet.

• asap

Pyttis - Jobbigt med snor, men soffa och brasa låter inte helt fel i höstrusket.

• asap

En poäng med invanda böcker är ju att man slipper läsa, det räcker med att sitta där och vända bladen så läser/säger barnet själv det som står på sidorna.

Mulle - Bevakar sina leksaker, kanske?

• asap

Cissi - Vad roligt med sockervadd och alltihop! Här trick or treatas det flitigt varje år, men jag blir aldrig klok på när de egentligen ska komma. Jag vet att det är den sista oktober som är Halloween egentligen, och det är ju idag. Men vi har fått pårigningar både lördag och söndag. Några säger också att de vill gå nästa helg, på allhelgona. Men risken finns att det är tomt i godisskålen då, jag är inte så bra på att behärska mig när det står framme... Skäms

• asap

Gustav blev förresten så rädd att han började gråta när de var hemma hos grannarna och lekte i lördags, och största grannpojken testade sin hemska spökkostym.

• asap

Fiji - Jag har ännu inte blivit klok på hur det där funkar. Vi betalar (reducerad) avgift och får välja själva om barnen går när det är lov och så. Den allmänna förskolan tror jag är 8-11 varje dag, och de tiderna vill vi inte ha. Då hade jag nog hellre valt att ha barnen hemma på heltid, ingen lust att ägna varje förmiddag åt lämning och hämtning - det är ju jobbigt nog att göra det tre dagar i veckan. Jag älskar måndagar och fredagar.

• asap

Vår förskola har heller inte pratat med oss om det här. 15 timmar har vi ju ändå, som föräldralediga. Och nu i somras hade barnen 10 veckors sommarlov iom att Elsa föddes i juni. Så vi är kanske puckade som ändå betalar? Fast å andra sidan är de ju där denna vecka tex.
    Det enda jag vet om allmän förskola är att det står med på våra fakturor som "reducering allmän förskola" och vad jag läst på vår kommuns hemsida:

"Allmän förskola

Alla barn bosatta i Sverige har från höstterminen det år de fyller tre år, rätt till avgiftsfri placering i allmän förskola. Allmän förskola följer skolans terminer, med samma lov och helgdagar under läsåret.  Placering erbjuds dagligen måndag - fredag mellan kl 8.00 och 11.00."

Och eftersom det står 8-11 har jag inte brytt mig om att fråga mer om allmän förskola, för som sagt så vill jag inte ha de tiderna.

• asap

Somna - Som jag saxade från kommunens hemsida så gäller det alltså alla barn i Sverige från ht då de fyller tre. Så jag skulle tro att det är precis som du skriver, båda alternativen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13