• Rulltrappa

Var behöver man läka?

Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.

• Svar på tråden Var behöver man läka?
  • Linda1976

Alla mår inte toppen, kroppsligen. Man kan ju ha ont i flera veckor även om det varit en "normal" förlossning.

Själv mådde jag ok i kroppen efter nån vecka, men själsligen behöver jag läka i flera månader, typ. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Shadilly

De flesta i regionerna där bebisen kommer ut

Men för min del var inte just det nån big deal, jag hade kunnat vara med om en till förlossning dan efter om det var så. Däremot tog det mig två är att få ordning på de förbannade foglossningarna och kunna röra mig som folk igen.

Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Rulltrappa
    Linda1976 skrev 2010-11-21 14:36:46 följande:
    Alla mår inte toppen, kroppsligen. Man kan ju ha ont i flera veckor även om det varit en "normal" förlossning.

Själv mådde jag ok i kroppen efter nån vecka, men själsligen behöver jag läka i flera månader, typ. 
    Men var gör det ont? Visst hade jag en sjuhelvetes träningsvärk i magen efter krystandet med båda barnen, men det var ju inget extraordinärt. Och det som gick sönder syddes ju ihop direkt så det fanns ju inget jag kunde påverka där.
  • Rulltrappa
    Shadilly skrev 2010-11-21 14:41:31 följande:
    De flesta i regionerna där bebisen kommer ut

Men för min del var inte just det nån big deal, jag hade kunnat vara med om en till förlossning dan efter om det var så. Däremot tog det mig två är att få ordning på de förbannade foglossningarna och kunna röra mig som folk igen.
    Oj, det hade jag faktiskt inte fattat. Tack.
  • Rolvsing

Min foglossnig blev sämre efter förlossningen, det tog några veckor innan mina höfter hadde återhämtat sig efter graviditet och förlossning. Och jag hadde en komplikationsfri förlossning.
    Min första förlossning slutade med urakut snitt, och såret behövdes läkas, fast jag hadde blivit sytt ;).
    Jag behövde också läka och återhämta mig psykiskt efter förlossningarna... 

• Mamma till Philip Nova Elliot

Tja bristningar, foglossning, ischias, såret moderkakan lämnar efter sig. Kroppen förändras mer för vissa, mindre för andra.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Rolvsing
    Rolvsing skrev 2010-11-21 14:44:38 följande:
    Min foglossnig blev sämre efter förlossningen, det tog några veckor innan mina höfter hadde återhämtat sig efter graviditet och förlossning. Och jag hadde en komplikationsfri förlossning.
    Min första förlossning slutade med urakut snitt, och såret behövdes läkas, fast jag hadde blivit sytt ;).
    Jag behövde också läka och återhämta mig psykiskt efter förlossningarna... 
    Fast tre av förlossningarna var kompikationsfria, men endå...
  • Shadilly
    Rulltrappa skrev 2010-11-21 14:44:06 följande:
    Oj, det hade jag faktiskt inte fattat. Tack.
    Nu ska ju inte alla som läser det här och har foglossningar famla efter rakbladen, för det är hyfsa tovanlig tatt det håller i sig så jäkla länge.
    Men jag hade otur, redan överrörlig innan jag blev gravid och sedan började foglossningarna redan i v 12 och de sista månaderna kunde jag inte röra mig alls. Det tog 20 min att baxa mig från sängen till toan.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Rulltrappa
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2010-11-21 14:46:05 följande:
    Tja bristningar, foglossning, ischias, såret moderkakan lämnar efter sig. Kroppen förändras mer för vissa, mindre för andra.
    Tänk vad lite man får veta av mödravården. Den enda som yttrat något om ämnet var min chef som ville förbjuda mig att jobba en hel månad för att "man kan få framfall förstår du." (Jag forskade inte vidare i ämnet just då eftersom jag... eh... inte tar henne på allvar... så ofta.)
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Rulltrappa skrev 2010-11-21 14:43:28 följande:
    Men var gör det ont? Visst hade jag en sjuhelvetes träningsvärk i magen efter krystandet med båda barnen, men det var ju inget extraordinärt. Och det som gick sönder syddes ju ihop direkt så det fanns ju inget jag kunde påverka där.
    Jag hade JÄVLIGT ont där jag syddes i en timme efter mina 2 första förlossningar. Hade MYCKET mindre ont efter snittet
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Var behöver man läka?