• Rulltrappa

Var behöver man läka?

Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.

• Svar på tråden Var behöver man läka?
  • Themis

Jag födde ett stort barn och knäckte därför till svankotan. Började löpträna tre veckor senare vilket inte var så smart, för jag har haft ont nu i fyra år av svanskota och fogar.

Det kan mycket väl vara att det inte hade blivit så om jag hade lugnat mig lite.

• skoladan

Som många säger här finns det en hel del som behöver läka. Man har kanske sovit dåligt i slutet av graviditeten och behöver sova igen en del sömn. När man fick barn på 70-talet fick man stanna på BB i en vecka och det fanns personal som tog hand om barnet på natten, så man kunder verkligen ta igen förlorad sömn då. Tänk va härligt att få sova ostört på natten innan man skulle hem och ta itu med allt, Bebisarna kom in kl 5 på morgonen för amning och sedan kunde man somna om till kl 7 när de kom in igen. Var man uppe på natten kunde man se personal hålla på med allt möjligt samtidigt som de hade en bebis i famnen.
    Och ens barn fick inte skador för livet för det, Tvärtom när man åkte hem var man en utvilad mamma.
    Sen kan man ha stygn som behöver läka. Själv hade jag 14 stygn,
    Man behöver inte vara så oberörd av graviditet och förlossning. Det är OK att känna sig lite ansträngd. Man kan ha behov av läkning.

• Rulltrappa
    Nyfiken gul skrev 2010-11-21 14:55:49 följande:
    även om man kan springa maraton 2 timmar efter en födsel måste ändå kroppen läka efter en förlossning, framförallt händer det mycket på insidan. Tex såret som uppstår i livmodern och altlså det man får avslaget av.

och även om man är sydd med 1 stygn behöver det ju ändå läka.

Man måste inte ha ont för att få låta kroppen vila och läka.
    Men livmodern och eventuella stygn i underlivet (om vi rör oss inom ett blygsamt antal stygn) läker väl knappast fortare av att man sitter still flera dygn i rad än om man lever normalt? Avslag har jag för tusan 7 veckor, det är ju helt orimligt att man skulle behandla sig själv som någon med nedsatt fysik så länge.
  • Rulltrappa
    Mälaröbo skrev 2010-11-21 14:57:17 följande:
    Bäckenbotten är ju uppmjukad för alla så oavsett om man har ont eller inte behöver ju kroppen återhämta sig.
    Själv hade jag inte direkt ont, förutom att jag rev bort ett stygn, men livmoderns sammandragningar var INTE det roligaste jag upplevt...
    Fast bäckenbotten, och skelettet och leder i största allmänhet, fortsätter att vara lite mjukare än vanligt flera månader. Skulle man ta hänsyn till det skulle ju alla kvinnor vara tvungna att sjukskriva sig efetr förlossningarna.
  • älskarlivet81
    Rulltrappa skrev 2010-11-21 14:35:10 följande:
    Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.
    Jag hade svår foglossning och ischias under graviditeten och det håller jag på att läka från.
  • Rulltrappa
    skoladan skrev 2010-11-22 02:28:54 följande:
    Som många säger här finns det en hel del som behöver läka. Man har kanske sovit dåligt i slutet av graviditeten och behöver sova igen en del sömn. När man fick barn på 70-talet fick man stanna på BB i en vecka och det fanns personal som tog hand om barnet på natten, så man kunder verkligen ta igen förlorad sömn då. Tänk va härligt att få sova ostört på natten innan man skulle hem och ta itu med allt, Bebisarna kom in kl 5 på morgonen för amning och sedan kunde man somna om till kl 7 när de kom in igen. Var man uppe på natten kunde man se personal hålla på med allt möjligt samtidigt som de hade en bebis i famnen.
    Och ens barn fick inte skador för livet för det, Tvärtom när man åkte hem var man en utvilad mamma.
    Sen kan man ha stygn som behöver läka. Själv hade jag 14 stygn,
    Man behöver inte vara så oberörd av graviditet och förlossning. Det är OK att känna sig lite ansträngd. Man kan ha behov av läkning.
    Då hade jag nog tagit livet av mig. Det går ju inte att sova med så mycket hormoner i kroppen.
  • Rulltrappa

Att spricka hela vägen, knäcka svanskotan och att ha svår foglossning är f ö inte direkt vad jag kallar "komplikationsfritt", oavsett vad era läkare har sagt. ;)

• Rulltrappa

För att förtydliga:

Med komplikationsfri graviditet och förlossning menar jag en graviditet där man inte måste ändra sina levnadsvanor mer än att se över vad man äter och dricker och i värsta fall knapra lite mediciner mot exempelvis illamående och halsbränna. Inga smärtor och inga fysiska funktionsnedsättningar. En förlossning där man klämmer ut barnet utan någon annan smärta än efterföljande träningsvärk och några eventuella småstygn.

• Lindreas

Stygnen och svullnaden kan faktiskt ge mer obehag om man är ute och går än om man håller sig i stillhet så mycket man kan. För egen del hade jag en komplikationsfri förlossning, syddes inte särskilt mycket, men har trots det haft en tuff tid efter förlossningen. När bristningarna läkte bildades ny vävnad som är extremt smärtkänslig, och det behöver verkligen få tid att läka!

Svar på tråden Var behöver man läka?