• Rulltrappa

Var behöver man läka?

Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.

• Svar på tråden Var behöver man läka?
  • Nyfiken gul

även om man kan springa maraton 2 timmar efter en födsel måste ändå kroppen läka efter en förlossning, framförallt händer det mycket på insidan. Tex såret som uppstår i livmodern och altlså det man får avslaget av.

och även om man är sydd med 1 stygn behöver det ju ändå läka.

Man måste inte ha ont för att få låta kroppen vila och läka.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mälaröbo

Bäckenbotten är ju uppmjukad för alla så oavsett om man har ont eller inte behöver ju kroppen återhämta sig.
    Själv hade jag inte direkt ont, förutom att jag rev bort ett stygn, men livmoderns sammandragningar var INTE det roligaste jag upplevt...

• Mamma till Philip Nova Elliot
    Mälaröbo skrev 2010-11-21 14:57:17 följande:
    Bäckenbotten är ju uppmjukad för alla så oavsett om man har ont eller inte behöver ju kroppen återhämta sig.
    Själv hade jag inte direkt ont, förutom att jag rev bort ett stygn, men livmoderns sammandragningar var INTE det roligaste jag upplevt...
    Nä inte direkt, hade mest ont efter andra barnet (trodde de glömt en unge där inne...)men det berodde säkert på att jag fick fina grejer som morfin och starka piller efter tredje eftersom det var snitt
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • lövet2

Det är ett stort sår i livmodern där moderkakan suttit, och det tar upp till 8 veckor innan det såret läkt.
    Dessutom finns alltid risken för framfall, och den risken blir större ju äldre man blir. Ett par kompisar till mig har råkat ut för att det börjat trilla ut saker där nere ...

• Teskedsmamman

Efter första vaginala hade jag extremt ont i 1 månad, när jag skulle kissa osv... Jag fick en bristning precis vid urinröret som gick upp varje gång jag kissade...

De andra två vaginala så är det ju bristningar som sys som ska läka, och sedan är det ju inte bara sår som ska läka, det är bäckenbottenmuskulaturen som ska läka och tränas upp igen, knipövningar ska genomgås så man slipper framfall och inkontinens när man blir äldre.
    Du har en livmoder som ska läka ihop osv.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • olalala

JUST DET JA, livmodern blöder ju od´fta flera veckor. jag hade avslag ca 4-5 veckor.

• ploten

Jag sprack "hela vägen" i mellangården, det tycker i alla fall jag är något som behöver läka.

Dessutom hängde ju halva innandömet ut (hemorrojder och svullnader), så jag hade typ en babianrumpa att sitta på (eller inte, liggammade de första veckorna, eftersom det gjorde för ont att sitta).

• ploten
    ploten skrev 2010-11-21 22:01:48 följande:
    Jag sprack "hela vägen" i mellangården, det tycker i alla fall jag är något som behöver läka.

Dessutom hängde ju halva innandömet ut (hemorrojder och svullnader), så jag hade typ en babianrumpa att sitta på (eller inte, liggammade de första veckorna, eftersom det gjorde för ont att sitta).
    Kan tillägga att detta räknades som en helt komplikationsfri förlossning.
  • Tygtiiger

Jag hade ont i underlivet, kändes som om någon slagit mig med en kötthammare. Dessutom var jag trött (energiåtgången är tydligen som ett maratonlopp) och sedan fick jag mjölkstockning som var det största fysiska problemet efteråt. Och jag blödde ju som en gris i fem - sex veckor, de första två såpass att det var direkt störande.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Miss Cee

För att inte glömma att mång abehöver återhämta sig efter graviditeten (och inte enbart förlossningen!).

Finns ju dem som inte kunnat äta normalt på fler amånader och måste läggas in på sjukhus med dropp, då har man inte så mycket ork den första tiden även om man kan börja äta igen.
    Foglossning kan ta länge innan det går över.

Själv hade jag mycket problem med svimningsattacker och yrsel i slutet av graviditeten och det försvann absolut inte omgående efter förlossningen utan tog ett par veckor till.

Kort sagt, har du haft en jobbig graviditet, kanske i flera månader, så återhämtar man fan inte det på en vecka...

Svar på tråden Var behöver man läka?