• Rulltrappa

Var behöver man läka?

Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.

• Svar på tråden Var behöver man läka?
  • elovesj

Underlivet och magmuskulaturen, bäckenet...
    Bara för att barnet är ute är man inte klar med sin förlossning. Eftervärkar, avslag i upp mot 12 veckor, trög mage, spruckna urinvägar....Stygn i underlivet, brösten som spänner, sårskorpor.

Sen det kanske lite mer ovanliga men det händer... Spruken upp mot baken (vad det nu heter) kanske behövde det användas en sugklocka, faller iof under underlivet...

Jag kunde inte sitta ordentligt första veckan, och min magmuskulatur är fortfarande inte tillbaka. Svanskotan får ofta sig en törn också!, och det är inte skönt =).

Första tiden så när du ammar drar livmodern ihop sig, du blöder mer men det läker.

Skulle tippa att man är i någorlunda fysik 2 veckor efter barnets födsel.

Men inte skuttar man till gymmet och kör ett gympass efter 2 veckor. Lyssna på kroppen....

Återkom gärna när du fått barn, och berätta din historia =) Spännande =)

• Rulltrappa

Och hur definerar folk "vila"? Låter man då bli att bära sina äldre barn? Låter man bli att träna? Låter man bli att gå ärenden? Ligger man i sängen och stirrar på natten fast man är hyperaktiv av amningshormoner och inget vill hellre än att gå och stryka?

• elovesj
    Rulltrappa skrev 2010-11-21 14:35:10 följande:
    Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.
    Direkt efter min första förlossning så tittade jag på andra kvinnor och tänkte (speciellt om min mamma) att vi var med i "samma klubb", det var och är otroligt speciellt att biologin fungerar så fantastiskt =)

Jag är ödmjuk inför hela händelseförloppet, ett barn föds, kroppen sköter en hel förlossning liksom =) Fantastiskt =)
  • Rulltrappa
    elovesj skrev 2010-11-22 08:47:05 följande:
    Bara för att barnet är ute är man inte klar med sin förlossning. Eftervärkar, avslag i upp mot 12 veckor, trög mage, spruckna urinvägar....Stygn i underlivet, brösten som spänner, sårskorpor.

Sen det kanske lite mer ovanliga men det händer... Spruken upp mot baken (vad det nu heter) kanske behövde det användas en sugklocka, faller iof under underlivet...

Jag kunde inte sitta ordentligt första veckan, och min magmuskulatur är fortfarande inte tillbaka. Svanskotan får ofta sig en törn också!, och det är inte skönt =).

Första tiden så när du ammar drar livmodern ihop sig, du blöder mer men det läker.

Men inte skuttar man till gymmet och kör ett gympass efter 2 veckor. Lyssna på kroppen....

Jag väntar mitt tredje barn.
  • Rulltrappa
    elovesj skrev 2010-11-22 08:47:05 följande:

Jag har gått minst en mil om dagen samt konditionstränat en timme ca varannan kväll från det att barnen har varit 2 dygn gamla och jag upplever inte att jag har haft en långsam läkeprocess. Därav frågeställningen. Inte heller har jag låtit bli att bära min 14 kg tunga 2-åring när hans bror var nyfödd och inte heller har jag låtit bli att gå till jobbet och lyft mina ca 40 kg tunga brukare där. Jag upplever som sagt inte att jag har "läkt" långsammare än någon annan (snarare snabbare av svaren här att döma), så jag undrar lite om det här med vila efter en förlossning kan vara lite av en hysteri. Kanske är bättre att lyssna på sin egen kropp istället.

Lite funderingar såhär i finalgraviditeten bara.
  • Barbabok

Mådde fint och var superpigg men fick lite foglossningar EFTER förlossning, det var inte alls skönt (hade planerat långpromenader och sånt men det var bara att stanna hemma)! Annars satt det nog en del i huvudet pga snäsig och nedlåtande BM, mådde dåligt av det länge. Kunde inte få lov att träna snart nog faktiskt, vilken energikick!

• Rulltrappa
    Rulltrappa skrev 2010-11-22 08:54:39 följande:
    Jag har gått minst en mil om dagen samt konditionstränat en timme ca varannan kväll från det att barnen har varit 2 dygn gamla och jag upplever inte att jag har haft en långsam läkeprocess. Därav frågeställningen. Inte heller har jag låtit bli att bära min 14 kg tunga 2-åring när hans bror var nyfödd och inte heller har jag låtit bli att gå till jobbet och lyft mina ca 40 kg tunga brukare där. Jag upplever som sagt inte att jag har "läkt" långsammare än någon annan (snarare snabbare av svaren här att döma), så jag undrar lite om det här med vila efter en förlossning kan vara lite av en hysteri. Kanske är bättre att lyssna på sin egen kropp istället.

Lite funderingar såhär i finalgraviditeten bara.
    Och nej, jag försöker inte på något sätt visa mig "duktig", jag försöker bara att förstå vad som är så viktigt med denna berömda vila OM allt går komplikationsfritt till.
  • olalala

Varför frågar du om du redan vet själv vad du tycker o tror? Alla är väl olika. En del - som du - är grymt starka o pigga direkt, andra kanske blir mer omtumlade och dels kanske inte varit så aktiva före graviditeten heller?

Jag var mer rörlig o pigg efter andra barnet än första, tror att det var för att första barnet var en så stor omställning rent psykiskt. Nu när nr. 2 kom så var jag förberedd och visste hur det skulle vara.

enliten fråga bara - funkar din amning även när du tränar så mkt som du verkar så tidigt??!

• Rulltrappa
    olalala skrev 2010-11-22 09:32:13 följande:

Varför frågar du om du redan vet själv vad du tycker o tror? Alla är väl olika. En del - som du - är grymt starka o pigga direkt, andra kanske blir mer omtumlade och dels kanske inte varit så aktiva före graviditeten heller?

Jag var mer rörlig o pigg efter andra barnet än första, tror att det var för att första barnet var en så stor omställning rent psykiskt. Nu när nr. 2 kom så var jag förberedd och visste hur det skulle vara.

enliten fråga bara - funkar din amning även när du tränar så mkt som du verkar så tidigt??!

Frågan dök upp pga en annan tråd där uttrycket "vila och återhämtning" dyker upp titt som tätt, som om det vore en gyllene regel. Jag ville bara veta om jag missat något då ingen inom mödravården har nämnt något om det.

Jag har inte haft några problem med min amning (bortsett från att jag hatar det), det har väl varit lite smådrygt i början då mjölken har runnit till vid en viss pulsnivå, men å andra sidan är det väl aldrig trevligt när mjölken rinner till.
  • emmizenma

tja man har ju ett sår i magen där moderkakan satt så det är ju viktigt att det får läka ihop.
    Samt att bäcknet o.s.v är lite "ur balans".
    Sedan reagerar ju alla olika och har olika "problem" efteråt (vissa inget alls).
    man behöver ju inte ligga och stirra i taket 2-3 veckor men man kan ju ta det lite lugnare.
    Att gå på träningspass 2 dagar efter förlossningen är väl kanske inte så många som varken har lust med eller orkar. Jag tycker första veckorna räkte det med barnvagspromenader och sedan ökade jag på träningen allt eftersom.

Svar på tråden Var behöver man läka?