elovesj skrev 2010-11-22 08:47:05 följande:
Underlivet och magmuskulaturen, bäckenet...
Bara för att barnet är ute är man inte klar med sin förlossning. Eftervärkar, avslag i upp mot 12 veckor, trög mage, spruckna urinvägar....Stygn i underlivet, brösten som spänner, sårskorpor.
Sen det kanske lite mer ovanliga men det händer... Spruken upp mot baken (vad det nu heter) kanske behövde det användas en sugklocka, faller iof under underlivet...
Jag kunde inte sitta ordentligt första veckan, och min magmuskulatur är fortfarande inte tillbaka. Svanskotan får ofta sig en törn också!, och det är inte skönt =).
Första tiden så när du ammar drar livmodern ihop sig, du blöder mer men det läker.
Skulle tippa att man är i någorlunda fysik 2 veckor efter barnets födsel.
Men inte skuttar man till gymmet och kör ett gympass efter 2 veckor. Lyssna på kroppen....
Återkom gärna när du fått barn, och berätta din historia =) Spännande =)
Jag har gått minst en mil om dagen samt konditionstränat en timme ca varannan kväll från det att barnen har varit 2 dygn gamla och jag upplever inte att jag har haft en långsam läkeprocess. Därav frågeställningen. Inte heller har jag låtit bli att bära min 14 kg tunga 2-åring när hans bror var nyfödd och inte heller har jag låtit bli att gå till jobbet och lyft mina ca 40 kg tunga brukare där. Jag upplever som sagt inte att jag har "läkt" långsammare än någon annan (snarare snabbare av svaren här att döma), så jag undrar lite om det här med vila efter en förlossning kan vara lite av en hysteri. Kanske är bättre att lyssna på sin egen kropp istället.
Lite funderingar såhär i finalgraviditeten bara.