Rulltrappa skrev 2010-11-22 08:54:39 följande:
Jag har gått minst en mil om dagen samt konditionstränat en timme ca varannan kväll från det att barnen har varit 2 dygn gamla och jag upplever inte att jag har haft en långsam läkeprocess. Därav frågeställningen. Inte heller har jag låtit bli att bära min 14 kg tunga 2-åring när hans bror var nyfödd och inte heller har jag låtit bli att gå till jobbet och lyft mina ca 40 kg tunga brukare där. Jag upplever som sagt inte att jag har "läkt" långsammare än någon annan (snarare snabbare av svaren här att döma), så jag undrar lite om det här med vila efter en förlossning kan vara lite av en hysteri. Kanske är bättre att lyssna på sin egen kropp istället.
Lite funderingar såhär i finalgraviditeten bara.
Är du en "ung mamma"? Många som får barn tidigt klarar av just sådant du räknar upp. Ju yngre desto bättre, så att säga (till en viss gräns förstås). Det man då självbelåtet kan tro, är att man är starkare än andra och att de som inte klarar att göra allt egentligen är rätt ynkliga. Så kommer då bakslaget ...
Man får ett 3:e eller 4:e barn, eller man har helt enkelt hunnit bli några år äldre. Plötsligt så inser man att om man lyfter den 14 kilo tunga 2-åringen, så känns det som att hela livmodern ska trilla ut. Mycket obehaglig känsla och dessutom inget man inbillar sig. Livmodern
kan faktiskt trilla ut!
Man ränner runt för mycket och struntar i att vila, och då börjar man blöda häftigt och svimmar. Lite pinsamt, ja.
Summa summarum så kan du tillhöra den promillen av kvinnor som aldrig kommer att få några problem efter en förlossning, oavsett hur gammal du blir eller hur många barn du får. Mer troligt är dock att du upptäcker att även du blir mer känslig med stigande ålder och antal barn.