• Rulltrappa

Var behöver man läka?

Nu har jag stött på uttrycket "läka och återhämta sig efter förlossning" så många gånger att nyfikenheten bubblar över. Nu vill jag veta alla ställen man kan behöva läka på! :D

Och ja, jag förstår givetvis att man bör vara försiktig med kroppen om det har tillstött någon "extrem komplikation" som kejsarsnitt, svåra bristningar, lång tids vaka och smärta och stor blodförlust. Men efter en komplikationsfri förlossning?

Själv känner jag mig mest bara vältränad efter en förlossning (6 kilos direkt viktminskning i kombination med adrenalinrus troligtvis) och vill faktiskt veta vad som behöver återhämtas. Så kanske jag blir mer ödmjuk, haha.

• Svar på tråden Var behöver man läka?
  • Pix Maniac

Efter mitt första barn var jag hur pigg som helst. Var ute och gick långpromenader ett par dagar efter förlossningen, städade som besatt, röjde, fixade och donade. Jag hade inte ont någonstans.

Med andra barnet var det andra bullar. När jag var inne i affären och handlade dagen efter förlossningen höll jag på att svimma. Kände mig allmänt förstörd, trött och hade ont i de första två veckorna efter förlossning.

Vågar inte tänka på hur det skulle bli om jag fick fler barn. Jag tror, som någon annan skrev här uppe, att det har att göra med ålder samt hur många barn man har fått tidigare. Det blir nog tuffare och tuffare.

• vampyria2

Jag har blivit så sjuk när jag har varit gravid, havandeskapsförgiftning, så när jag väl har fött barnen så känner jag mig piggare än nånsin Drömmer

• amasonas

jag har haft tre komplikationsfria vaginala förlossningar (inga bristningar, blödningar eller sånt)  

Men jag tog det lugnt nån vecka efter förlossningen pga foglossningen samt att underlivet var svullet och avslaget är ganska intensivt de första 2-3 dagarna. Inte heller att glömma att ens magmuskler sitter på sidorna & ryggen får ta stryk tills de hamnat rätt igen. 

Ts: Varför stressa liksom? man är inte duktigare för att man är uppe och studsar direkt. jag menar hur ofta föder man barn? kanske några få gånger i livet, ta det lugnt & njut av det lilla underverket som man precis har fått äran att bli förälder till, springa omkring kan man göra efter några veckor av mys med bebben.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Mina 78
    Rulltrappa skrev 2010-11-22 08:47:35 följande:

Och hur definerar folk "vila"? Låter man då bli att bära sina äldre barn? Låter man bli att träna? Låter man bli att gå ärenden? Ligger man i sängen och stirrar på natten fast man är hyperaktiv av amningshormoner och inget vill hellre än att gå och stryka?

Den extrema hyperaktivitet du beskriver är precis det vår BM beskriver som första tecknen  på förlossningspsykos :) Jag menar absolut inte att du har det, men ett roligt sammanträffande.

Nu har jag int efått mitt första barn än, men jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva vila allt för mycket. Däremot tänker jag inte ägna mig åt hårdare träning förrän efter efterkontrollen hos BM. Som några andra har skrivit, varför kan man inte njuta av bebisen och verkligen ta det lugnt en vecka eller två. Man har ju trots allt genomgått en rejäl kraftansträngning som dessutom lämnat ett gigantiskt sår i ens mage. Jag tror att de flesta kroppar behöver lite tid att läka. Jat tror faktiskt inte heller att det alltid räcker att lyssna på kroppen, den är ju plötsligt lätt och kanske dessutom fylld med adrenalin, men att anstränga sig för mycket för fort kan få konsekvenser längre fram i form av framfall, inkontinens och överansträngning.

Det är som sagt inte varje dag man föder barn så varför stressa med träningen, den har man u tid med hela livet. Jag hoppas kunna komma igång snabbt, men tänker inte stressa det, det är väl ändå ingen tävling.
  • Rulltrappa
    k girl skrev 2010-11-22 10:12:12 följande:
    Nu hade jag ju inte en helt komplikationsfri förlossning eftersom jag förlöstes med sugklocka, men jag sprack så pass lite att det nog är helt jämförbart med en komplikationsfri förlossning:

- Jag fick en blodsansamling bakom ett av stygnen i slidan, som var persikostort och infekterades två veckor efter förlossningen. Inte helt ovanligt enligt förlossningsläkaren. Jag åt två olika sorters antibiotikum och hade kvar en valnötsstor blodansamling på efterkontrollen, sex veckor efter förlossningen. Det är alltså ett hematom, ett blåmärke. Det gjorde svinont att sitta och jag satt på ena skinkan länge.

- Foglossningar kan bli värre efter en förlossning, amningshormonerna kan göra att de håller i sig, och för min del dröjde det ett halvår innan jag slutade linka fram. Jag är fortfarande, ett år efter förlossningen ganska precis, överrörlig. Jag får ont och går regelbundet till sjukgymnast på grund av att bäckenet roterar och jag pga detta får låsningar i bröstryggen.

Det måste vara ganska ovanligt att inte få några som helst besvär från rörelseapparaten av graviditet.
    Jag hade lite ont i höfterna under en period, men det var 5 månader EFTER att andra barnet hade kommit och det kom i samband med att jag bytte trikåsjalen mot patapumselen. Men det var så lång tid efter förlossningen och ont kan man ju få av andra anledningar, så jag sätter inte de sakerna i direkt relation till varandra, även om det inte är otroligt att det finns ett samband.
  • Rulltrappa
    lövet2 skrev 2010-11-22 11:03:51 följande:
    Är du en "ung mamma"? Många som får barn tidigt klarar av just sådant du räknar upp. Ju yngre desto bättre, så att säga (till en viss gräns förstås). Det man då självbelåtet kan tro, är att man är starkare än andra och att de som inte klarar att göra allt egentligen är rätt ynkliga. Så kommer då bakslaget ...
    Man får ett 3:e eller 4:e barn, eller man har helt enkelt hunnit bli några år äldre. Plötsligt så inser man att om man lyfter den 14 kilo tunga 2-åringen, så känns det som att hela livmodern ska trilla ut. Mycket obehaglig känsla och dessutom inget man inbillar sig. Livmodern kan faktiskt trilla ut!
    Man ränner runt för mycket och struntar i att vila, och då börjar man blöda häftigt och svimmar. Lite pinsamt, ja.

Summa summarum så kan du tillhöra den promillen av kvinnor som aldrig kommer att få några problem efter en förlossning, oavsett hur gammal du blir eller hur många barn du får. Mer troligt är dock att du upptäcker att även du blir mer känslig med stigande ålder och antal barn.
    Jag är inte överdrivet ung, snarare rätt medelsvensson ur barnafödandesynvinkel sett, och syftet med den här tråden var inte att få vältra mig i självgodhet eller se ner på någon. Jag var enbart intresserad av hur det låg till i "verkligheten", även om det här kanske inte är bästa sättet att få en inblick i verkligheten, då ingen personal jag har mött på mödravårdscentralen, förlossningen eller BB har nämnt något om vila och återhämtning.
  • Rulltrappa
    Mina 78 skrev 2010-11-22 12:35:24 följande:
    Den extrema hyperaktivitet du beskriver är precis det vår BM beskriver som första tecknen  på förlossningspsykos :) Jag menar absolut inte att du har det, men ett roligt sammanträffande.

Nu har jag int efått mitt första barn än, men jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva vila allt för mycket. Däremot tänker jag inte ägna mig åt hårdare träning förrän efter efterkontrollen hos BM. Som några andra har skrivit, varför kan man inte njuta av bebisen och verkligen ta det lugnt en vecka eller två. Man har ju trots allt genomgått en rejäl kraftansträngning som dessutom lämnat ett gigantiskt sår i ens mage. Jag tror att de flesta kroppar behöver lite tid att läka. Jat tror faktiskt inte heller att det alltid räcker att lyssna på kroppen, den är ju plötsligt lätt och kanske dessutom fylld med adrenalin, men att anstränga sig för mycket för fort kan få konsekvenser längre fram i form av framfall, inkontinens och överansträngning.

Det är som sagt inte varje dag man föder barn så varför stressa med träningen, den har man u tid med hela livet. Jag hoppas kunna komma igång snabbt, men tänker inte stressa det, det är väl ändå ingen tävling.
    Träningen är för mig ett sätt att bli av med överskottsenergin så att det blir lättare att sova. Och jag tränar inte hårt utan enbart konditionsträning fram till efterkontrollen. DET har iaf mödravården instruerat om, att skippa sån styrketräning som inkluderar tyngre motstånd än kroppens egna. ;)
  • Rulltrappa
    amasonas skrev 2010-11-22 12:03:09 följande:
    jag har haft tre komplikationsfria vaginala förlossningar (inga bristningar, blödningar eller sånt)  

Men jag tog det lugnt nån vecka efter förlossningen pga foglossningen samt att underlivet var svullet och avslaget är ganska intensivt de första 2-3 dagarna. Inte heller att glömma att ens magmuskler sitter på sidorna & ryggen får ta stryk tills de hamnat rätt igen. 

Ts: Varför stressa liksom? man är inte duktigare för att man är uppe och studsar direkt. jag menar hur ofta föder man barn? kanske några få gånger i livet, ta det lugnt & njut av det lilla underverket som man precis har fått äran att bli förälder till, springa omkring kan man göra efter några veckor av mys med bebben.
    Springa omkring måste man väl göra ändå, om man inte är enbarnsförälder? Eller ja, visst kan man ha äldre barn i förskola 15 timmar/vecka, men SÅ mycket tid är inte 15 timmar.
  • Rulltrappa

Äsch, tack för alla svar. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var så vanligt att man kände sig fysiskt försvagad efter en förlossning, men nu vet jag bättre! :D

• Rulltrappa
    Mela78 skrev 2010-11-22 10:18:59 följande:
    Eller så kan du försöka tänka på att du är väldigt lyckligt lottad som inte fått några som helst komplikationer? Bara genom att läsa svaren i tråden så märker man att de flesta fått ont, blivit trötta osv, alltså att du TS hör till minoritet i samhället. Man behöver inte få någon "extrem komplikation" för att behöva vila och återhämtning. Ett kejsarsnitt är inte speciellt ovanligt heller, omkring var femte förlossning är kejsarsnitt. bara som exempel, även långdragna förlossningar är vanliga, likaså blodförlust vid förlossningen.
    Jag har aldrig tänkt något annat. ;) Däremot visste jag inte att det var så vanligt att folk blev så påverkade av förlossningar som svaren visar. Det var ju lite därför jag frågade.
Svar på tråden Var behöver man läka?