Netteplette skrev 2010-11-29 22:04:31 följande:
Jag har jättebra stöd, från mina båda föräldrar och från min sambo. Från hans föräldrar och från spelberoendeföreningen jag går till. Så de bitarna är jättebra, men ändå faller jag dit igen. Det är nästan det värsta, att det stödet jag får skulle vara mindre värt än mitt beroende. Men så är det ju verkligen inte!
Jag skäms något oerhört och mår fruktansvärt dåligt för det här, för hur det påverkar mina anhöriga speciellt mina föräldrar som jag älskar så mycket. Att varje gång jag ringer så blir de oroliga att nu har hon trillat dit igen.
Jag är precis som du inne på att gå och prata med en psykolog, att det är något djupare som jag behöver ta tag i och som spelberoendet har dämpat på något sätt. Kanske min känsla av ensamhet och utanförskap eller något annat, jag vet inte vad.
Jag vet, det är hemskt. Att se deras oroliga blickar.. och att dom faktiskt gråter ibland. Bara för att dom är så oroliga.. det ger den värsta magknipen av allt tycker jag. Och jag vet, att skulle jag berätta nu så skulle åtminstone min mamma bryta ihop totalt. Undra varför jag inte sagt något tidigare.. det är ju vad alla vill helst. Att jag ska berätta så fort jag känner sug, eller så fort jag har spelat. Så att de kan finnas där för mig. Och ändå känner jag att jag inte vill berätta.. för att jag vet hur mycket jag skadar och hur illa jag gör dem jag älskar.
Så skulle det komma fram ändå skulle de säga besviket, sorgset och bedrövat "men varför sa du inget tidigare?" Dom vill ju bara finnas där.. och jag låter dem inte. Skyller på att det är för att skydda dem.. men kanske försöker jag bara skydda mig själv från att se smärtan jag åsamkar.. den åsamkar jag ju ändå.. "det man inte vet har man inte ont av" rättfärdigar jag.. Ändå vet jag att alla som bryr sig om mig, bara vill mig väl..
Är jag en hemsk människa som inget säger? Så länge jag håller mig flytande så att säga.. som inget säger så länge det går att dölja.. Eller beror det på att jag vill spela kanske? Fast det vill jag ju egentligen inte. Fan vad svårt det är..
Jag tror.. att det är viktigt att inte nedvärdera sig själv.. särskilt i ett förhållande.. Man har givetvis rätt att må dåligt när man gjort fel.. och skadat andra. Men för att förhållandet ska fungera när du väl har slutat spela på riktigt.. när jag väl har slutat spela.. så måste man inse att man är värd all den där kärleken ändå.. den värsta skulden lägger man på sig själv, medan anhöriga gärna bortförklarar det hela som en sjukdom och är villiga att gå vidare, med större insyn i ekonomin då förmodligen. Det är ju trots allt bara speldelen som är åt helvete.. det gör inte att hela du, eller hela jag är åt helvete och inte vatten värda. Vi är faktiskt bra människor också.. älskvärda och kärleksfulla (åtminstone jag haha, jag känner ju inte dig

). Faktiskt tror jag att det svåraste är att förlåta sig själv och acceptera sig själv. Tror det är mycket där mitt stora problem ligger. Att jag VET att jag är spelberoende, men avskyr och hatar den biten så mycket att jag förtränger den.. vägrar acceptera faktum, fast att jag vet det, svart på vitt. Jag är så jävla duktig på att förneka den "sjuka" delen, att jag sänker garden och låter den biten ta över.. Fast att det är den biten av mig som förstör resten.. Eller så identifierar jag mig bara som misslyckad och värdelös och spelar bara för det. Jag är ju redan fucked up, så varför inte förstöra ALLT som är bra när jag ändå är igång.
Nä, du märker ju.. jag har ingen koll alls.. Jag vet inte varför jag spelar.. verklighetsflykt kanske. Förnekelse.. hopp, drömmar.. kicken.. Fast ändå inte. Antar att jag är så van vid att må dåligt att jag inte vet vem jag är om jag mår bra. Det kanske är så enkelt. Att jag inte tror att jag förtjänar att må bra.. så därför spelar jag, så kan jag gömma mig bakom "må dåligt med ångest"-jaget och slipper ta reda på vem jag egentligen är.. Dessutom slipper man ju släppa andra människor nära inpå om man spelar. För då är man så inne i spelandet och fokuserad på det, och på att dölja det.. så ingen ser hur man egentligen mår, eftersom man ljuger och bedrar hela tiden. Måste nog gå till en psykolog som sagt.. hm.
Hur mår du idag? Känns det bättre? Jag tror egentligen att jag kan sluta spela, och du med. Vi måste inte det här vet du, vi förtjänar bättre

Vi förtjänar att behandla oss själva bättre.. och våra anhöriga förtjänar det verkligen! Att vi behandlar dem bättre. (fast anhörigbiten är ju självklar.. ingen förtjänar att bli ljugen för etc. Kanske helt enkelt är dags att jag slutar ljuga för mig själv också..)