Netteplette skrev 2010-11-25 23:51:03 följande:
Usch, vad jag lider med dig fastän jag själv är spelberoende! :( Numera spelfri spelberoende dock. Din mamma erkänner inte själv riktigt att hon har problem. Det är jättevanligt att man spelar för att man tror att man "unnar" sig själv något när man i själva verket gör precis tvärtom och bara leder sig själv rakt in i fördärvet. Hon verkar vara rätt så djupt nere i träsket dock, om hon lämnar gäster och familj för att gå ner och spela. Spelar hon på maskiner då typ Jack Vegas?
Det du kan göra är att säkra din egen ekonomi och inte låna henne pengar fast du har. Det känns kanske dumt och hårt, men det är det enda du kan göra. Annars blir du medberoende och skyddar henne. Du får säga att det är HON som har förlorat pengar och att om du lånar eller ger henne pengar för att täcka för hennes förluster, då är det helt plötsligt DU som har förlorat pengarna och inte hon. Hon fick "unna sig" att spela, men vad får du unna dig mer än att betala för hennes förluster? Du måste sätta hårt mot hårt. Åtminstone kräva att hon betalar tillbaka det hon redan lånat innan du lånar henne mer pengar.
Din mamma spelar bort sina eventuella vinster direkt för att hon tror att hon ska vinna ännu mer. Hon har förlorat mer pengar än hon kan accepter och det är när jakten på de förlorade pengarna börjar istället för spela för spänningen, glädjen, kickarna eller vad det nu än må vara börjar, som det börjar gå riktigt illa.
Se om du kan få henne att gå på ett möte för spelberoende eller kanske anmäla sig till självhjälpsprogrammet på
www.slutaspela.nu. Men vill hon inte själv så är det svårt.
Det viktigaste är i alla fall att du skyddar dig själv och din ekonomi. Annars blir det bara ännu mer förluster och hon spelar bort dina pengar också.
Hej alltså om hon lånar pengar lämnar hon alltid tillbaka dom när hon sagt men sen blir det ju ett ont mönster nu har jag inte lånat henne förrän denna månaden och de ska ja få tillbaka idag, men som idag skulle vi dit på middag så frågar hon mig om det går bra att säga 18 ja visst sa jag men kan vi inte komma 17 istället pga olika saker jo de kan ni väl men jag vill inte stressa hem efter jobbet o diska o äta osv nej de behövs väl inte sa jag då men märk väl hon slutar runt tre så då har hon 2 timmar hon kan sitta o spela för räcker inte de? verkar nuförtiden precis som hon har en tidpunkt hon sätter undrar varför, hon kan redan bestämma sig dagen innan att hon inte är hemma förrän si o så för hon ska spela, blev arg sist när vi skulle lämna en sak hem till henne som hon tjatat om så säger hon jag är inte hemma förrän sex då blev ja lack ska vi rätta oss efter hennes spel? hon märkte att jag var arg för jag lämnade bara grejen som hon velat ha tog en snabb kopp kaffe snackade med mina syskon och gick,
ja det är de här jack vegas eller nej de e inte jack vegas utan såna olagliga maskiner som finns i videobutiker
O ja jag har försökt anmäla dom men de har bara fått varningar.
Hon kan inte ens gå förbi videoaffären då måste hon gå in,
Ja det är illa så illa att hennes förhållande som varat i mer än 20 år snart är försvunnet men inte pga spelet men bl.a så är det de också,
Vi kan inget göra hon verkar bara så envis och säger det e mina pengar jag unnar mig aldrig något betalar alla räkningar o mat i månaden jag ska kunna göra detta
förra månaden gick säkert hennes spel upp till minst 6000 kr och de e mycket i en maskin.
Hon hade kanske erkänt att hon har problem men hon hade aldrig anmält sig då min ena syster (som alltid säger vad hon tycker till henne) jag vågar inte riktigt håller bara med nå hon har många gånger kommit med förslag om möten men hon säger att hon inte har ett problem,
Ja just det då när hennes man var bortrest i en månad då hennes beroende blev värre o värre åt hon inte ens gick ner 10kg på 3 veckor för hon inte åt :S hon satt bara nere efter jobb och spela spela spela
Hur har det varit för dig har du fått stödet från någon eller du insåg det själv? Har du behövt stödet efteråt för jag vet inte om jag orkar längre det tär på mig som fan är orolig ständigt över henne och hennes ekonomi, o inte bara de snart är hon skuldfri det innebär att hon kan ta lån :S då oroar jag mig om hon skulle gå så långt att hon tar ett lån och spelar för det.