• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Dalagirl

hej jag undrar varför kan man inte bätte sök vänner funktionen..????? Att man kan söka på ort lr stad istället.... mkt bättre tycker jag... jag har kanske inte skrivit denna fråga på rätt sida men ni kanske vet ändå MVH Therese

• MuminMy

Dalagirl: Det är många som inte vill bli "sökta" här har man inte sagt att man inte ska vara sökbar på sin ort så kan man hitta de som har samma ort eller närliggande ort.

Det är INTE meningen att man ska kunna sitta och "kartlägga" medlemmarna därför kan man inte söka på orter eller vilka trådar en viss medlem skrivit i och sånt, det är för att skydda oss

/Moderator

• Bzanna

Jag har fråga om hanteringen av bilder i bildgalleriet, närmare bestämt om mappen "starka bilder" i bildgalleriet.

Finns det några regler kring denna mapp, eller 'enbart' rekommendationer?
    Eller, är det helt och hållet upp till varje medlem själv att avgöra?

Undrar just för att denna funktion uppkom väl mestadels av den anledningen att vi änglaföräldrar, som vill kunna visa våra barn, ska kunna göra det? (Rätta mig om jag har fel, men det var väl den huvudsakliga anledningen till denna underkategori?)

Frågan är alltså; hur kommer det sig att andra, sk "icke-starka" bilder, hamnar i denna mapp, då dem (egentligen) är vanliga, "normala" bilder? T ex bilder på kläder & vagnar...

Jag menar, lika mycket som bilder på våra änglabarn är "felplacerade" i vanliga bildgalleriets mapp, är väl dessa sk "icke-starka" bilder felplacerade i kategorin "starka bilder"? Eller?

Tacksam för svar!

(Om denna fråga redan varit uppe för diskussion,
    så får någon gärna berätta var jag kan hitta ett svar!)

• MuminMy

Bzanna: Moderatorerna har egentligen ingen befogenhet när det gäller bildhanteringen så vill du ha absoluta svar ska du vända dig till redaktionen.

Min spontana reaktion är att mappen inte enbart är för änglabarn, då hade den hetat just det, utan för bilder som kan vara känsliga för vissa personer. Dessa bilder är inte heller sökbara från t.ex. google och det är nog därför som vissa väljer att lägga andra bilder där.

Namnet på mappen är kanske inte det bästa men när den tillkom tror jag att det skedde "skyndsamt" och att det därför inte fanns tid att fundera närmare på etiketten.

/my, moderator och medlem

• Bzanna

Nej, att mappen inte enbart är för våra änglabarn har jag förstått!

Får nog maila Patrik, kanske, men tack för det snabba svaret iaf, MuminMy!

• Bonanza

En liten undran: om jag lägger ut ett ärendenummer, kan den moderator som behandlat ärendet kontakta mig då? För Glass var så snäll och ville hjälpa, men pga vissa omständigheter gick det inte så bra, och det tar sån jäkla tid att vänta på överklagan.

• dreamz

Hallå!
    Är det verkligen okej att lägga ut länkar i trådar där de står att Förintelsen aldrig ägt rum?! Jag tar väldigt illa vid mig av sådant och tycker det är hemskt med tanke på att många i min släkt var med där.

• MuminMy

Bonanza: vi kommenterar normalt inte enskilda ärenden och lämnar därför inte heller ut VEM som utfört ett visst ärende, men posta du ärendenumret så kan ju någon höra av sig om någon vill

• ming

Om någon skriver anonymt att man "kanske skulle använt kondom" eller "skydda er istället" i en tråd där någon rådfrågar om abort, ses det som provocerande så att personen bör få en tillsägelse?

Svar på tråden Moderatortråden