• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Tant Raffa

Trevligt att vara bland de första!

En liten påminnelse till de moderatorer som känner sig berörda: man behöver INTE skriva i en tråd att man skriver för att lägga till tråden i sina egna favoriter. Om några av er fortsätter göra det är det ett dåligt exempel för övriga medlemmar som kanske tar efter. Det är väl OT-inlägg om något?

• MuminMy
    Helt korrekt tant Raffa
    Tips #1
    För att lägga till en tråd i dina favoriter behöver du bara klicka på länken "lägg denna tråd i mina favoriter" som du hittar strax över rutan där du svarar på inlägget.
  • Isolde

Jag skriver inte för att lägga tråden bland favoriterna. Däremot puffar jag upp den lite.

• Ewis

Jag har en liten fråga om varningar.

Hur ingående läser en moderator tråden där någon blir varnad innan dom varnar?
    Ser dom till bakgrunden av ev. ett små spydigt svar eller bara till just det inlägget???

• lövet2

Jag undrar samma sak som Ewis, fast angående tillsägelser ....

• MuminMy
    Ewis och lövet2: I rapportlistan ser vi enbart inlägget, inte vem som skrivit det eller i vilket sammanhang det står. Är det redan här ett solklart övertramp så "varnar" vi redan i det läget (och då menar jag SOLklara fall, t.ex.: Du är ju helt slut i huvudet jävla subba!). Är det inte så solklart öppnar vi tråden där inlägget ligger (alltså på den sidan) och läser inlägget och inläggen strax innan och strax efter för att på så sätt bilda oss en uppfattning om i i vilket sammanhang inlägget är skrivet, sedan fattar vi vårt beslut. (Är vi fortfarande osäkra diskuterar vi sinsemellan innan beslut tas, ev. skickas ärendet till redaktionen för granskning).
    Jag vill dock poängtera att bara för att någon annan gjort ett regelbrott så kan man inte själv få "ge igen med samma mynt" - då varnas båda inläggsskrivarna, så egentligen spelar det liksom ingen roll VAD som orsakade regelövertrampet (t.ex. ett spydigt svar). Det vi möjligtvis tar hänsyn till är kulturen i tråden och så tittar vi såklart på om vi kanske behöver göra en allmän tillsägelse.
  • MuminMy

varning och tillsägelse behandlas på samma sätt

• Mandi74

Giz: viste inte ens att den sidan fanns..tack. Nu kan jag ju hålla koll där..

• Ewis

Men kollarn man inte vad den som någon svarar har skrivit tidigare??

Svar på tråden Moderatortråden