• Mli79

Glögg?

Jag trodde att jag hade turen att redan tycka att lättglöggen var godast.. Så förvånad jag blev när jag såg att det faktiskt innehåller 2,2% !!

Finns det nån som är helt alkoholfri, eller är det så att alkoholen måste inte kokas för att försvinna? Så det är OK att dricka ändå? Kokad glögg är ju inte det godaste...

• Svar på tråden Glögg?
  • AmandaPitkänen

om det är ok att dricka dryck med 2,2% är ju upp till dig. Men för att alkoholem ska försvinna så måste det kokas och ganska länge också för att allt ska försvinna.

• MARIA99

ja det finns saftglögg att köpa som är helt utan alkohol

• lata kocken Johanna

etanol förångas vid 79grader så drar du upp tempen till 99 grader så är all alkohol borta...

annars hade inte destillering av alkoholhaltiga drycker funkat

• JIFFY

Jag tycker att den allra godaste glöggen är Saturnus saftglögg.

• Pigge2

Lata kocken:
    Hur länge ska man koka glöggen? Ett par minuter eller?

• lata kocken Johanna

man ser ju när den börjar ånga - då ska den vara så varm att det inte går att stoppa ner fingret utan att det gör ont - då försvinner alkoholen

och när den bubblat upp så är den normalt sett 98-99 grader (alltså precis börjat koka - men inte stormar)

• Caar

Min barnmorska sa att man inte ska dricka 2.2% glögg även om den är kokad. Hon tyckte att den bästa var den helt alkholfria.

• lata kocken Johanna

va? och var har hon fått den informationen ifrån?

Många BM har totalt noll koll på kemi och då ffa livsmedelskemi så de tar sina råd ur luften - utan någons om helst grund för dom...

• Pigge2

Har frågat min BM också och hon säger det är helt ok med glöggen om man kokar den! Hon lät tvärsäker. Tror som lata kocken säger att alla BM inte har koll på detta.

• Maysan

Systembolaget har haft helt alkoholfi glögg vet jag.. tycker inte så mycket om saftglöggen man köper på typ konsum. Smakar för mycket saft tycker jag. Sedan kan man ju göra egen glögg:

Alkoholfri glögg
    ca 1 liter

½ l svart vinbärsdryck
    ½ l äppeldryck
    1 dl vatten
    ½ dl russin med kärnor
    1 liten bit hel ingefära
    5 kryddnejlikor
    1 kanelstång
    mandel och nötter

Svar på tråden Glögg?