• asa1018

Krock, vems är felet?

Igår eftermiddag krockade vi på motorvägen, jag undrar om någon vet vem som blir skyldig.
    Såhär utspelade sig händelsen:

Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i  högerfilen och  framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.

Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.

Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
    Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
    Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,

Min fråga är helt enkelt, vems är felet?
    Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...  kan det bli vårt fel?

Poliser och övrig räddningspersonal fanns på plats och rapporter blev skrivna. Undrar mest i väntan på svar, för det lär väl dröja...

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • Svar på tråden Krock, vems är felet?
  • Tomteblosset

Svårbedömt, men hade han ingen varningstriangel.

Höll ni avståndet till mercedesen? jag tänkte så ni inte låg i häcken på bilen o inte hade någon sikt framåt (Så ni kunnat se micran)

• Fyrbarnsmorsa

Vet faktiskt inte men vem kliver ut och ställer sig framför en bil mitt på motorvägen??

• asa1018

Vi höll avståndet fram till Mercan, men eftersom det var en suv så skymde han sikten, det var inte förrän han bytade körfält som vi såg Micran.

• asa1018

krutmorsan, nämen precis... inte hans smartaste beslut i livet...

• frökenelisabeth

För det första: vilken tur att det inte blev värre personskador än det blev.

Man brukar ju säga att det alltid, alltid är den bakre bilen som har ansvaret vid påkörning bakifrån. Det här verkar ju dock vara ett rätt speciellt läge. Men i princip ska man ju alltid hålla så långt avstånd att man kan stanna på den fria sträckan.

• DrB

Jag var med om detsamma fast var den som blev påkörd då det var stopp i alla tre filerna på den motorvägen jag körde på, jag fick bromsa häftigt för att inte köra in i bilen framför. Bilen bakom mig hann ej stanna utan körde in i oss. I detta fallet stod vi alltså "stilla" i en omkörningsfil på motorvägen men den andre föraren bar all skuld och fick stå för samtliga kostnader som ej försäkringsbolagen stod för då man som bilist är skyldig att hålla avstånd så man hinner stanna innan man kör in i bilen framför. Sen vet jag inte hur man ställer sig till er olycka.
    Mvh Nina

• Lellebror

i regel så är det den påkörande bilen som är skyldig, ni har inte hållt tillräckligt avstånd till framförvarande fordon. Spelar ingen roll att ni inte kan se igenom mercan, så tyvärr åker ni nog på det.

• a mor

Risken är nog stor att ni får en del av skulen i alla fall eftersom avståndet till framförvarande bil ska vara så stort att du hinner bromsa om något oförutsett inträffar.
    Tänk dej ett liknande scenario men där nissan var en älg som hoppade fram, så kanske det blir klarare vems "fel" det är.

• Anonym (knixa)

Eftersom ni inte hann bromsa så höll ni uppenbarligen inte tillräckligt avstånd till bilen framför.

Jag skulle säga att det är ni som är vållande, men det är inte alltid som föräskringsbolag, polis etc håller med varandra.

• asa1018

Jo, jag vet att man inte ska ligga närmre än att man kan stanna, men eftersom han inte på något sätt signalerar att han står still undrar jag

Svar på tråden Krock, vems är felet?