• asa1018

Krock, vems är felet?

Igår eftermiddag krockade vi på motorvägen, jag undrar om någon vet vem som blir skyldig.
    Såhär utspelade sig händelsen:

Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i  högerfilen och  framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.

Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.

Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
    Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
    Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,

Min fråga är helt enkelt, vems är felet?
    Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...  kan det bli vårt fel?

Poliser och övrig räddningspersonal fanns på plats och rapporter blev skrivna. Undrar mest i väntan på svar, för det lär väl dröja...

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • Svar på tråden Krock, vems är felet?
  • Anonym
    asa1018 skrev 2010-12-05 14:16:56 följande:
    Ja, ni verkar ju vara eniga om vems felet är...
    Sen ang varningstriangeln, känns inte som man ska placera den framför bilen där han stod.
    Får man stanna på motorvägen utan att det ger någon påföljd?
    Ja, man får stanna om bilen går söder. Som bakomvarande trafik ska man alltid ha tillräckligt avstånd för att kunna stannna. Att de satt ut varningstriangeln frramför bilen kan förklaras med att de hamnat i chock.
  • Anonym (KBA)

Han hade inte stannat för att bilen var trasig va? Inte vet jag om ni åker dit på det men så som jag tolkar händelsen gjorde han med micran helfel! Skönt att ni klarade er bra!

• Gurkburk

Jag var med om en krock där min väninna som körde bilen stannade mitt i vägen då hon inte kunde bestämma sig om hon skulle svänga av eller inte. Det var alltså inget fel på bilen, hon fick bara hjärnsläpp och stannade. Tre bilar bakom körde in i varandra och alla skyllde på oss som stannat mitt i vägen. Även vi trodde nog det var min väninnas fel. Polis kom till platsen och sa direkt att det var bilarna efter som var skyldiga till krocken. Hon gick helt fri, vilket man kan tycka vad man vill om, men man ska hålla sådant avstånd och uppsikt att man kan stanna även om det utan förvarning dyker upp ett hinder på vägen.

Ni kommer att räknas som ansvariga för olyckan.

• Meline

Ert fel. Felet ligger så gott som alltid hos den som kör på bakifrån, ni ska alltid köra i en hastighet  och med ett avstånd så att ni hinner stanna när det behövs.

Att mannen inte lagt ut en varningstriangel kan ha berott på att han helt enkelt inte hunnit det än. Om det var så att han stod still för att bilen gått sönder fanns det inte så värst mycket mer han kunde göra åt saken.  Det känns dessutom som om ni har haft bristande uppmärksamhet, ni kan ju inte gå över i vänsterfilen för att göra en omkörning utan att vara säkra på att omkörningen kan ske utan risk, oavsett om det är motorväg, motorled eller landsväg.

Mercan kan jag inte se hur han gjorde något fel, han upptäckte hindret och bytte fel.

• smulpaj01
    Meline skrev 2010-12-07 08:16:32 följande:
    Ert fel. Felet ligger så gott som alltid hos den som kör på bakifrån, ni ska alltid köra i en hastighet  och med ett avstånd så att ni hinner stanna när det behövs.

Att mannen inte lagt ut en varningstriangel kan ha berott på att han helt enkelt inte hunnit det än. Om det var så att han stod still för att bilen gått sönder fanns det inte så värst mycket mer han kunde göra åt saken.  Det känns dessutom som om ni har haft bristande uppmärksamhet, ni kan ju inte gå över i vänsterfilen för att göra en omkörning utan att vara säkra på att omkörningen kan ske utan risk, oavsett om det är motorväg, motorled eller landsväg.

Mercan kan jag inte se hur han gjorde något fel, han upptäckte hindret och bytte fel.
    Exakt!
  • Anonym
    Meline skrev 2010-12-07 08:16:32 följande:

Jag håller helt med. Och med tanke på att ni inte hann göra det samma visar ju att ni inte höll avståndet och hastigheten som ni skulle.

Jag långpendlar (12 mil enkel väg) mellan Stockholm och en annan stad och jag vet hur små avstånd och höga farter folk har. Jag bara väntar på att en liknande olycka ska hända.

Sen att mannen stod framför bilen, han kanske var på väg runt? Tur för honom att han inte stod bakom bilen för då hade han väl varit död idag.
  • asa1018

Tja, visst hade vi kunnat svänga ut i högerfilen - men båda våra barn sitter på höger sida i bilen och att ha en bil körandes in i den sidan hade varit ett ännu sämre alternativ...

• Meline
    asa1018 skrev 2010-12-08 20:02:19 följande:

Tja, visst hade vi kunnat svänga ut i högerfilen - men båda våra barn sitter på höger sida i bilen och att ha en bil körandes in i den sidan hade varit ett ännu sämre alternativ...

Jag menade inte att ni skulle svänga ut i högerfilen. Jag menade att ni får se till att ni har så pass bra uppsikt över den filen ni ligger i att ni i förväg ser om det finns hinder i den. Och är sikten så pass dold att ni inte ser om det finns hinder längre fram får ni fint ta och hålla avstånd och anpassa fart. Ser ni inte ett dyft av vad som händer på vägen framför mercan så får ni hålla såpass mycket avstånd att ni faktiskt hinner stanna.

Men som sagt, det är solklart ert fel, på alla sätt och vis. Lär er av det. Var glada för att ni hann bromsa ner såpass mycket som ni gjorde, annars skulle ni ha haft mannens liv på ert samvete.
  • Anonym (Ditt fel!)
    asa1018 skrev 2010-12-05 14:16:56 följande:
    Ja, ni verkar ju vara eniga om vems felet är...
    Sen ang varningstriangeln, känns inte som man ska placera den framför bilen där han stod.
    Får man stanna på motorvägen utan att det ger någon påföljd?

Ni gjorde fel!

Man kan få motorstopp och måste hinna med att fixa triangel.

Man kan krocka och sitta fastklämd, man kan få en hjärtinfarkt! Då kan man inte fixa varningstriangel!

Min familj fick motorstopp denna vecka på motorvägen. Vi stannade på höger sidan, vid vägkanten och satte upp triangel. Sedan det började blåsa och triangel flög ut på motorvägen och en lastbil körde på den. Då var vi där utan triangel! Och ja, vi satte upp den rätt!

Så det är viktigt att man håller avstånd och rätt hastigheten.

• Apocalypso
    Meline skrev 2010-12-12 09:23:49 följande:
    Men som sagt, det är solklart ert fel, på alla sätt och vis. Lär er av det. Var glada för att ni hann bromsa ner såpass mycket som ni gjorde, annars skulle ni ha haft mannens liv på ert samvete.
    Jag pendlar varje dag i Sthlms-trafiken och kör ca 4000 - 5000 mil/år, självklart är det ert fel som inte håller avstånd och inte har uppsikt på andra bilar. Man måste inte ligga i häcken på framförvarandande utan kan planera sin körning bättre och hålla ögonen på trafiken istället för ungar, mobiler eller snacka en massa skit om blaj.
  • Anonym

Om jag fattat det rätt så låg där en bil mellan TS och Micran, och när den bilen försvann fick ju TS längre bromssträcka. Ändå kan de inte stanna? Så frågan är vilket avstånd TS höll, måste ju ha legat väldigt nära Mercan. Å andra sidan så borde väl Mercan signalerat för fara? Men han hann kanske inte tänka, bara rädda sig själv. Och varför stod Micran stilla? Måste ju vara något akut, det är väl förbjudet att stanna på motorväg?

Tur att ingen fick sätta livet till!

Uppdatera gärna vad polisen kommer fram till. Jag tycker inte att det solklart vem som gjort fel här. Eller rättare sagt, alla har gjort fel, men vem har gjort mest fel?

• Anonym (knixan)

Kanske vore det dags för en uppdatering av TS? Nu borde ju försäkringsbolagen vara klara med sin utredning.

• Anonym
    Anonym (knixan) skrev 2011-07-02 23:28:52 följande:
    Kanske vore det dags för en uppdatering av TS? Nu borde ju försäkringsbolagen vara klara med sin utredning.
    Såg inte att tråden var så gammal. Antagligen så blev TS skyldig, annars skulle hon nog uppdaterat. Många tyckte att det var hennes fel, och om hon var oskyldig hade hon nog svarat.
  • asa1018

Ledsen att jag inte uppdaterat, är inte här inne så ofta längre.

Polisen kunde inte peka ut någon skyldig. Vi fick betala självrisk hos IF.

Svar på tråden Krock, vems är felet?