• asa1018

    Krock, vems är felet?

    Igår eftermiddag krockade vi på motorvägen, jag undrar om någon vet vem som blir skyldig.
    Såhär utspelade sig händelsen:


    Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i  högerfilen och  framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.


    Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.


    Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
    Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
    Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,

    Min fråga är helt enkelt, vems är felet?
    Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...  kan det bli vårt fel?

    Poliser och övrig räddningspersonal fanns på plats och rapporter blev skrivna. Undrar mest i väntan på svar, för det lär väl dröja...


    ☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • Svar på tråden Krock, vems är felet?
  • SeTa
    MajaVira skrev 2010-12-05 14:14:20 följande:
    Får man verkligen köra EPA-traktor på motortrafikled?!
    Nej, det tror jag inte att man får. Men det står ju att detta var efter motortrafikled så jag förmodar att det då rör sej om vanlig landsväg.
  • Tassdjuret

    Det är anmärkningsvärt att nissanbilen valt att ställa sig i vänsterfilen. Det hade varit bättre för honom att placera sig så långt ut till höger som möjligt vid stopp. Nu vet vi ju inte varför han stannat...

    Sen kan man tycka att bilen framför er kunde ha varit bättre på att försöka signalera er om trafiksituationen framför. Om nu inte han också hade blockerad sikt, i vilket fall det hade varit lika svårt för honom som för er.

    Antagligen låg ni ändå för nära framförvarande eftersom ni inte han stanna. Hur var väglaget? Är det halkigare än vanligt borde man ju länga ut avståndet mot vanligt vänlag, eftersom bromssträckan blir längre.

  • Anonym (1)
    Anonym (knixan) skrev 2010-12-05 14:13:48 följande:
    Svänga på motorvägen? Det finns väl inga plankorsningar på en motorväg? Eller menar du att framförvarande bil skulle ta en avfart som låg till vänster?
    Det är ju 90 sträcka å den får man göra en vänstersväng på... Tyvärr kan man ju säga..
  • Kojbe

    Vad jag vet och fått lära mig så JA det är ert fel.
    Oavsett så ska man ju anpsaa hastigheten så man kan stanna även om jag inte för mitt liv kan förstå vad i h-e han gjorde i den filen om han fått stopp på sin bil?!
    Han borde ju varit i andra filen men tråkigt nog så om man följer efter reglerna så blir ni ändå de *skyldiga*
    Tur bara alla klarade sig trots allt.
    Om än förskräckta klart. Stackars er.

  • Menhir

    Juridiskt vet jag inte men spontant tycker jag att alla ha delaktighet i olyckan.

    Micran skulle givetvis itne stå still utan någon form av varning. Mannen kunde i vilket fall ha stått och viftat med armarna bakom bilen för att påkalla uppmärksamhet (även om det ju inte är den perfekta lösningen direkt).

    SUV:en skulle ha satt på varningsblinkers för att varna er att han/hon behövde bromsa snabbt (jämför med när det snabbt blir kö på vägen). Föraren var uppenbart ouppmärksam.

    Ni skulle visserligen haft lägre hastighet men ärligt talat - om man alltid ska hålla sådant avstånd till framförvarande bil att man kan tvärbromsa så skulle vi behöva 10-filiga vägar överallt! Man måste också få trafiken att flyta på och kunna lita på att alla gör vad de kan för att unvika olyckor.

    Egentligen tycker jag att SUV:ens förare gjorde mest fel, faktiskt. Men vilken tur att ingen blev mer skadad ändå!

  • bakeacake

    Oavsett varningstriangel eller ej, så är det ert fel. Ni höll inte sånt asvtånd, eller uppsikt framåt så att ni kunde stanna utan att köra på nån..

    det är alltid den bilen som kör in i framförvarande som har fulla ansvaret...


    www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta, Den ocensurerade sanningen...
  • a mor
    Menhir skrev 2010-12-05 14:37:38 följande:
    Egentligen tycker jag att SUV:ens förare gjorde mest fel, faktiskt. Men vilken tur att ingen blev mer skadad ändå!
    För att han väjde för ett hinder???? Förvånad
  • Menhir
    a mor skrev 2010-12-05 14:39:58 följande:
    För att han väjde för ett hinder???? Förvånad
    Nej, för att han/hon väjde för ett hinder alldeles för sent och utan att varna bakomvarande. Nu kan ju micran ha stått dold bakom en vägkrök och då är förståss SUV-föraren utan skuld.

    Jämför med att den som INTE kör in till kanten när mötande bilar blir omkörda (alltså på vägar utan mitträcke) gör lika mycket fel som den som kör om och går över i mötande körfält.

    Det räcker inte att ha uppsikt över sin egen bil, man har ett ansvar för att varna bakomvarande bilar och att underlätta för ev mötande också.
  • Anonym (knixan)
    Anonym (1) skrev 2010-12-05 14:24:23 följande:
    Det är ju 90 sträcka å den får man göra en vänstersväng på... Tyvärr kan man ju säga..
    Är du säker på att det var en motorväg? Jag vidhåller: Motorvägar har inte plankorsningar. Det här är en motorväg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4g
  • Kojbe

    om man alltid ska hålla sådant avstånd till framförvarande bil att man kan tvärbromsa så skulle vi behöva 10-filiga vägar överallt

    OMG vilket bullshit!
    Klart som korvspad man både kan och bör hålla tillräckligt avstånd.
    Varför i hela fridens namn skulle vi behöva 10 filiga vägar för det för?
    Nej om fler anpassade hastighet och avstånd bättre hade vi haft mindre olycker.

    Har själv haft körkort sedan 1988 och kört en hel del o helst nu på vintern el rättare sagt precis i början av vintern så är det på tok för många som underskattar väglaget o bara blåser på i tron *det är lugnt* och det i sig kanske också är lugnt tills vi kommer till en sådan här situation där en tvärväjer o helt plötsligt så med all snömodd osv plus halkan så blir bromssträckan braaaaa mycket längre o styrförmågan kanske inte fungerar så bra som man hade räknat med och olyckan blir tragiskt nog ett faktum.

    Men det jag ville ha sagt med det är att jag har upplevt gång på gång att folk har en tendens att ligga för tätt på framförvarande bil vilket leder till många onödiga olycker.

Svar på tråden Krock, vems är felet?