• asa1018

Krock, vems är felet?

Igår eftermiddag krockade vi på motorvägen, jag undrar om någon vet vem som blir skyldig.
    Såhär utspelade sig händelsen:

Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i  högerfilen och  framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.

Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.

Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
    Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
    Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,

Min fråga är helt enkelt, vems är felet?
    Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...  kan det bli vårt fel?

Poliser och övrig räddningspersonal fanns på plats och rapporter blev skrivna. Undrar mest i väntan på svar, för det lär väl dröja...

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • Svar på tråden Krock, vems är felet?
  • Frelisac

Min son och hans kompis blev påkörda för några veckor sedan. De färdades i en EPA-traktor efter motortrafikled. Bakom dem kom två bilar. Första bilen uppfattade för sent att EPA-n var ett långsamgående fordon och väjde ut i vänstra körfältet och gjorde en snabb omkörning. Bil nr två hann inte reagera utan drämde rakt in i EPA:n. Sikten för bil nr två skymdes alltså av bil nr 1 men det var självklart bil nr 2 som bedömdes vara vållande till olyckan.

• Anonym (knixan)
    Anonym (knixa) skrev 2010-12-05 14:09:53 följande:

Eftersom ni inte hann bromsa så höll ni uppenbarligen inte tillräckligt avstånd till bilen framför.

Jag skulle säga att det är ni som är vållande, men det är inte alltid som föräskringsbolag, polis etc håller med varandra.

Tillägg: Du skriver att mannen inte lagt ut en varningstriangel, det kan ju vara så att han inte hunnit lägga ut den. Och även om han gjort det, så hade du kanske inte hunnit stanna.
  • sara1981

Jag håller med ovanstående, det var erat fel. Ni skulle ha hållt så långt avstånd till framförvarande att ni hade hunnit stanna vid oförutsedda hinder.

• Anonym (1)

Min sambo krocka på E20 (90 sträcka) pga att han framför skulle göra en vänstersväng. Han stod still med bilen ,halva bilen i västerfilen. Min sambo klarade sig från allt...

Skönt att det gick bra för er..

• Anonym (knixan)
    Anonym (1) skrev 2010-12-05 14:12:11 följande:
    Min sambo krocka på E20 (90 sträcka) pga att han framför skulle göra en vänstersväng. Han stod still med bilen ,halva bilen i västerfilen. Min sambo klarade sig från allt...

Skönt att det gick bra för er..
    Svänga på motorvägen? Det finns väl inga plankorsningar på en motorväg? Eller menar du att framförvarande bil skulle ta en avfart som låg till vänster?
  • MajaVira
    Frelisac skrev 2010-12-05 14:11:07 följande:
    Min son och hans kompis blev påkörda för några veckor sedan. De färdades i en EPA-traktor efter motortrafikled. Bakom dem kom två bilar. Första bilen uppfattade för sent att EPA-n var ett långsamgående fordon och väjde ut i vänstra körfältet och gjorde en snabb omkörning. Bil nr två hann inte reagera utan drämde rakt in i EPA:n. Sikten för bil nr två skymdes alltså av bil nr 1 men det var självklart bil nr 2 som bedömdes vara vållande till olyckan.
    Får man verkligen köra EPA-traktor på motortrafikled?!
  • Vi 2 blir 3

Rent spontant och logiskt anser jag att den stillastående bilen är den som gjort fel.

• asa1018

Ja, ni verkar ju vara eniga om vems felet är...
    Sen ang varningstriangeln, känns inte som man ska placera den framför bilen där han stod.
    Får man stanna på motorvägen utan att det ger någon påföljd?

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • DrB

Vi hade inte heller satt ut varningstriangel eller varningsblinkers.

• Anonym (knixan)
    asa1018 skrev 2010-12-05 14:16:56 följande:
    Ja, ni verkar ju vara eniga om vems felet är...
    Sen ang varningstriangeln, känns inte som man ska placera den framför bilen där han stod.
    Får man stanna på motorvägen utan att det ger någon påföljd?
    Ja, man får stanna på motorvägen om bilen går sönder. Det går ju inte att lagstifta bort trasiga bilar.
Svar på tråden Krock, vems är felet?