• asa1018

Krock, vems är felet?

Igår eftermiddag krockade vi på motorvägen, jag undrar om någon vet vem som blir skyldig.
    Såhär utspelade sig händelsen:

Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i  högerfilen och  framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.

Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.

Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
    Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
    Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,

Min fråga är helt enkelt, vems är felet?
    Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...  kan det bli vårt fel?

Poliser och övrig räddningspersonal fanns på plats och rapporter blev skrivna. Undrar mest i väntan på svar, för det lär väl dröja...

☆° ★ Sixten ☆° ★ ♥ ☆° ★ Majken ☆° ★
  • Svar på tråden Krock, vems är felet?
  • a mor
    Menhir skrev 2010-12-05 14:45:38 följande:
    Nej, för att han/hon väjde för ett hinder alldeles för sent och utan att varna bakomvarande. Nu kan ju micran ha stått dold bakom en vägkrök och då är förståss SUV-föraren utan skuld.

Jämför med att den som INTE kör in till kanten när mötande bilar blir omkörda (alltså på vägar utan mitträcke) gör lika mycket fel som den som kör om och går över i mötande körfält.

Det räcker inte att ha uppsikt över sin egen bil, man har ett ansvar för att varna bakomvarande bilar och att underlätta för ev mötande också.
    Om ett hinder dyker upp plötsligt hinner man inte varna andra. Har man tur, och kanske även är en lite skicklig bilförare, hinner man väja för hindret. Jag kan inte se att suven på något som helst vis har gjort fel. Han har handlat helt rätt enligt regelbok och förmåga.
  • sara1981

Knixan:
    Det står E20, inte specifikt motorväg. Finns flera platser längs E20 där man kan svänga vänster. Oftast är det 70 eller 90 där. Europavägar går ju ofta genom städer osv, där finns många korsningar... :)

Eller har jag missförstått vad ni diskuterar?

• Anonym (knixan)
    sara1981 skrev 2010-12-05 14:55:04 följande:
    Knixan:
    Det står E20, inte specifikt motorväg. Finns flera platser längs E20 där man kan svänga vänster. Oftast är det 70 eller 90 där. Europavägar går ju ofta genom städer osv, där finns många korsningar... :)

Nej, du har såklart helt rätt! Det är jag som snöat in på motorvägar
  • Anonym (1)
    sara1981 skrev 2010-12-05 14:55:04 följande:
    Knixan:

Tack tack:)
  • Menhir
    Kojbe skrev 2010-12-05 14:50:49 följande:
    om man alltid ska hålla sådant avstånd till framförvarande bil att man kan tvärbromsa så skulle vi behöva 10-filiga vägar överallt

OMG vilket bullshit!
    Klart som korvspad man både kan och bör hålla tillräckligt avstånd.
    Varför i hela fridens namn skulle vi behöva 10 filiga vägar för det för?
    Nej om fler anpassade hastighet och avstånd bättre hade vi haft mindre olycker.

Har själv haft körkort sedan 1988 och kört en hel del o helst nu på vintern el rättare sagt precis i början av vintern så är det på tok för många som underskattar väglaget o bara blåser på i tron *det är lugnt* och det i sig kanske också är lugnt tills vi kommer till en sådan här situation där en tvärväjer o helt plötsligt så med all snömodd osv plus halkan så blir bromssträckan braaaaa mycket längre o styrförmågan kanske inte fungerar så bra som man hade räknat med och olyckan blir tragiskt nog ett faktum.

Men det jag ville ha sagt med det är att jag har upplevt gång på gång att folk har en tendens att ligga för tätt på framförvarande bil vilket leder till många onödiga olycker.
    Jag har idag kört ca 30 mil motorväg, bland annat genom Stockholm.  Om alla skulle hålla ett avstånd där vi både skulle hinna reagera och stanna skulle jag sitta i bilen än.

Man kan ha synpunkter på det, men eftersom de flesta är medvetna om förhållanden (inte alla, några körde som galningar) så fungerar det rätt hyfsat, det ändå förhållandevis få olyckor. Min upplevelse var att det visserligen var filkörning under stora delar av sträckan men att det flöt på bra och det fanns en stor hänsyn.

Enligt länken (om jag läser rätt) skulle stoppsträckan totalt sett vid ca 110km/h vara knappa 100m. Jag är inget bra på ögonmått men inte sjutton var det många som hade 100m mellan fordonen på Essingeleden...

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/sakerhetsanordningar/aktiv_och_passiv_sakerhet.php
  • Significant
    asa1018 skrev 2010-12-05 14:16:56 följande:
    Ja, ni verkar ju vara eniga om vems felet är...
    Sen ang varningstriangeln, känns inte som man ska placera den framför bilen där han stod.
    Får man stanna på motorvägen utan att det ger någon påföljd?
    Det är också helt fel att ställa ut triangeln framförbilen...vem varnar man då?

.
  • Anonym (1)
    Anonym (knixan) skrev 2010-12-05 14:49:47 följande:
    Är du säker på att det var en motorväg? Jag vidhåller: Motorvägar har inte plankorsningar. Det här är en motorväg: sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4g
    Jag vet vad en motorväg är ... tack ändå..... :)
  • Anonym (knixan)
    Anonym (1) skrev 2010-12-05 15:10:39 följande:
    Jag vet vad en motorväg är ... tack ändå..... :)
    Förlåt, jag bara antog att det var motorväg, då det är det stora sträckor. Som tur var fick jag lite hjälp att utvigda tänkandet
  • Serla
    LitenMan skrev 2010-12-05 14:07:36 följande:
    i regel så är det den påkörande bilen som är skyldig, ni har inte hållt tillräckligt avstånd till framförvarande fordon. Spelar ingen roll att ni inte kan se igenom mercan, så tyvärr åker ni nog på det.
    Håller med om ovanstående. Tur att ni klarade er. Undrar också hur jävla dum man är om man ställer sig framför en bil på motorvägen...
  • lol0809

Varit med om liknande. Det blir ert fel oavsett eftersom ni kom bakifrån, skit löjligt ja vet men tyvärr.

Äntligen gravid igen hoppas bebis stannar
Svar på tråden Krock, vems är felet?