• Anonym

    Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!

    Fan vad less jag blir !!! Jag har precis fått besked att jag inte får semester på julafton.
    Som vanligt har alla småbarnsföräldrar lagt in om föräldraledigt och där kan chefen inte neka ledighet.Och några ordinarie måste jobba.Vi kan inte lämna verksamheten åt enbart vikarier säger min chef.
    Jag har jobbat  många julaftnar på raken  nu så jag hade verkligen hoppats på ledigt i år.
    Jag har inga barn och kommer inte heller att få några men jag vill väldigt gärna fira julafton med mina syskon och deras härliga ungar.
    Jag vet att mina kolleger har lagen på sin sida så det behöver ingen upplysa mig om men jag blir frustrerad i alla fall.Och jag har talat om för min chef vad jag tycker om det här men får inget gehör.
    Piss !!! 

  • Svar på tråden Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!
  • Tezz i
    Putte11 skrev 2010-12-09 22:27:56 följande:
    Men till väldigt många tjänster är det OMÖJLIGT att hitta en vikarie som med två månaders varsel kan bidra ens i liten utsträckning i arbetet. Om man inte ska utnyttja övriga anställda för att täcka upp, hur ska man då lösa det, menar du?
    Då kan man ha timvikarier.
  • Anonym (straffar sig)
    vinterblomma skrev 2010-12-09 22:00:43 följande:
    en liten undran, på mitt jobb finns det flera tjänster där det krävs minns ett halvårs inskolning innan man kan sköta tjänsten självständigt. Hur gör man då? Även om någon ansöker två månader innan hinner vi inte anställa och skola in vikarier om större delen av gruppen lägger in om fp. (ungefär hälften är småbarsföräldrar) Resultatet blir då att de som inte har småbarn varje gång måste stå tillbaka vid semestrar. Vi har haft några tillfällen när föräldrar lagt in om fp när de inte fått semester exakt när de önskat. Tro mig, det blir inte bra stämning mellan kollegorna när det händer. Och cheferna tycker INTE det är roligt att tvingas neka semester till oss som inte har barn. Men det blir konsekvensen.
    Det är precis det som är problemet. Det finns arbetsplatser där det inte är möjligt att ta in eller få tag på vikarier (vilket somliga har svårt att förstå), vilket kan resultera i sådana situationer som du och TS beskriver. Tyvärr kan arbetsgivaren fortfarande inte neka semester pg av detta. Min erfarenhet är dock att de flesta föräldrar har vett nog att inte utnyttja föräldraledigheten på det sättet utan faktiskt har förståelse för att man bör dela på ledigheterna samt att de som inte gör det utan gång på gång tvingar till sig ledighet på sina barnlösa kollegors bekostnad blir "straffade" på andra sätt. T.ex. är de inte särskilt omtyckta av kollegor, de kan få svårare att få kollegor att ställa upp på dem när de vill byta schema en dag, vid löneförhandlingar och befodran är de inte prioriterade av arbetsgivaren och den dag deras barn har fyllt 8 år får de arbeta mer istället vid ledigheter. Ego-människor fattar dock sällan att det är deras eget beteende som gör att de straffas utan tycker grymt synd om sig själva istället och det är inte helt ovanligt att de tar ut vab när de inte kan vara föräldralediga längre.
  • Putte11
    Tezz i skrev 2010-12-09 22:28:21 följande:
    Då kan man ha timvikarier.
    I mitt och många andras jobb krävs det säkerligen ett halvår innan man på ett någorlunda vettigt sätt kan bidra ens i viss utsträckning. Menar du att man skulle ta in någon på timbasis då?
  • Anonym (straffar sig)
    Anonym (straffar sig) skrev 2010-12-09 22:29:15 följande:
    Det är precis det som är problemet. Det finns arbetsplatser där det inte är möjligt att ta in eller få tag på vikarier (vilket somliga har svårt att förstå), vilket kan resultera i sådana situationer som du och TS beskriver. Tyvärr kan arbetsgivaren fortfarande inte neka semester pg av detta.
    ... neka föräldraledighet ... menade jag såklart. Semester kan de absolut neka, även om den godkänts tidigare.
  • FrökenKanSjälv
    vinterblomma skrev 2010-12-09 22:24:55 följande:
    Men det FINNS INTE vikarier. Och det vet ALLA på jobbet. De struntar bara i oss andra och undrar sen varför vi inte är flexibla mot dem.

    Ni kan inte mena allvar med att arbetsgivaren ska rekrytera, sen skola in i ett halvår, för vikariat som varar max 2-3 månader (sommaren). Vid jul och nyår är det 2 veckor. Det mest irriterande är att det skulle gå att få ihop om alla hjälpte till. Men när några bara ser till sig själv och sina behov så offrar man sina kollegor. Och kom inte och säg att man turas om att vara ledig. Alla skaffar inte barn (av egen val eller för att man inte kan). Är det livstidsstraff på det när det kommer till semesterplanering???

    Jag har tom hört några småbarnsföräldrar på mitt jobb föreslå att vi ska sluta anställa fler småbarnsföräldrar för de tycker att verksamheten blir osäker med alla ledigheter... tyckte det var intressant att det kom från egna gruppen. Vi övriga skulle aldrig våga säga nått sånt.
    Resultatet i er grupp kommer ju att bli att dessa föräldrar aldrig får semester på julen när deras barn fyllt 8 år. Ingen kommer någonsin byta dagar med dem! Och då får de sitta i den grop de själva har grävt.
  • Anonym
    Putte11 skrev 2010-12-09 22:31:49 följande:
    I mitt och många andras jobb krävs det säkerligen ett halvår innan man på ett någorlunda vettigt sätt kan bidra ens i viss utsträckning. Menar du att man skulle ta in någon på timbasis då?
    Samma på mitt jobb. I början (de första månaderna) är nya bara till mer besvär.
    Tycker att det är skit-taskigt att samma personer alltid ska få jobba!
  • vinterblomma
    Tezz i skrev 2010-12-09 22:27:58 följande:
    Det är arbetsgivarens ansvar att fixa fram vikarier. Och vad är det för jobb som krävs ett halvårsinskolaning?
    Måste vara skönt att kunna vara så kategorisk att man dumpar över allt ansvar på sin arbetsgivare. Även som arbetstagare har man ett ansvar för sig själv, sin arbetssituation, sina kollegor och sitt jobb. I alla fall i min värld.

    Och jobbet jag pratar om handlar om att arbeta mot personer i utsatta situationer som sällan eller aldrig litar på nya personer vid första träffen (vill inte gå in på det mer än så i ett sånt här forum)  Det går att ta in folk snabbare men då måste man ha mycket stöttning från chefer och kollegor (=vi som tvingas kvar att arbeta). Och då det oftast rekryteras personer till oss som har längre utbildningar är det svårt att hitta personer som är intresserade av korta anställningar. Alltså är det inte någon ide att anställa någon för något kortare än en föräldraledighet (alltså vid barns födelse).
  • ica
    vinterblomma skrev 2010-12-09 22:00:43 följande:
    en liten undran, på mitt jobb finns det flera tjänster där det krävs minns ett halvårs inskolning innan man kan sköta tjänsten självständigt. Hur gör man då? Även om någon ansöker två månader innan hinner vi inte anställa och skola in vikarier om större delen av gruppen lägger in om fp. (ungefär hälften är småbarsföräldrar) Resultatet blir då att de som inte har småbarn varje gång måste stå tillbaka vid semestrar. Vi har haft några tillfällen när föräldrar lagt in om fp när de inte fått semester exakt när de önskat. Tro mig, det blir inte bra stämning mellan kollegorna när det händer. Och cheferna tycker INTE det är roligt att tvingas neka semester till oss som inte har barn. Men det blir konsekvensen.
    Jo, det känner jag igen. Men arbetsgivaren har rätt att neka föräldraledighet. Verksamheten måste ju fungera. Ta t ex sjukvården. Tycker nån att det är okej att stänga för att kunna ge föräldraledigt.
  • jelicka

    Det är möjligt att chefen ansvarar för att skaffa fram vikarier vilket kan vara mer eller mindre lätt. Oftast mindre lätt när verksamheten måste fungera. MEN om hela personal styrkan begär föräldraledigt så kan man omöjligt lösa allt med vikarier, inte i mitt jobb i varje fall och garanterat inte på många andra ställen heller. Helt enkelt för att jag jobbar med människor som inte kan ta förändringar på det sättet.
    Därför har man rätt att neka föräldra ledigt och därför blir det oftast så också att de som inte har barn får stanna kvar att jobba istället.

    I mitt anställnings avtal står det också att ag ska vara lojal mot mitt arbete och att jag har skyldighet att hjälpa verksamheten om något skulle gå fel. Men folk verkar bara tro att det är arbetsgivaren som har skyldigheter.

    Ömsesidig respekt verkar många ha missat vad det betyder.

  • Putte11
    jelicka skrev 2010-12-10 10:24:41 följande:
    Det är möjligt att chefen ansvarar för att skaffa fram vikarier vilket kan vara mer eller mindre lätt. Oftast mindre lätt när verksamheten måste fungera. MEN om hela personal styrkan begär föräldraledigt så kan man omöjligt lösa allt med vikarier, inte i mitt jobb i varje fall och garanterat inte på många andra ställen heller. Helt enkelt för att jag jobbar med människor som inte kan ta förändringar på det sättet.
    Därför har man rätt att neka föräldra ledigt och därför blir det oftast så också att de som inte har barn får stanna kvar att jobba istället.

    I mitt anställnings avtal står det också att ag ska vara lojal mot mitt arbete och att jag har skyldighet att hjälpa verksamheten om något skulle gå fel. Men folk verkar bara tro att det är arbetsgivaren som har skyldigheter.

    Ömsesidig respekt verkar många ha missat vad det betyder.
    Vad hette det, sa du?

    Nädå - jag håller med!
  • Anonym (Jag)

    Jag är en sådan där hemsk kollega som tar föräldraledigt under sommaren och får de veckor jag vill, vilket gör att mina kollegor kanske inte får semester när de vill. Detta komemr jag att fortsätta tills yngsta barnet fyller åtta år. För jag skulle aldrig sätta mina barn på sommar förskola/fritids. Mina barn är väldigt tillbakadragna och blyga och har svårt med nya personer och skulle fara illa av att gå med vikarier på förskolan på sommaren i andra lokaler än de är vana vid. Så ursäkta mig om jag skiter i mina kollegor och prioterar mina barn.

    På julen brukar jag inte ta föräldraledighet för då brukar min man kunna ta semester. Och av olika anledningar så kan inte min man alltid ta semester eller föräldraledighet på sommaren.   

    När förskolan slutar att stänga förskolan fem sex veckor varje sommar då kan jag tänka mer på mina kollegor. 
         

  • Anonym (usch)

    jag har egna barn och 9 av 10 har det på mitt jobb med men det ä väldig väldigt få som tar fp på julen för att man är mån om varandra. Först får alla önska hur de vill jobba storhelger men om det ändå inte räcker till så går man bakåt och tittar hur man jobbat övriga år...och så får man ta den som har varit ledig mest senaste tiden:
    Verkar ju helt galet att du ska jobba flera år i rad!

  • Deo

    Åh ts, jag är precis i din sits!
    Fast för min del gäller det nyår. Jag jobbar nätter och ville ha ledigt detta nyåret (har jobbar flera år på raken nu). Men nej, kollegan slängde in med föräldrarledigt. Morr.  Nyår är ju inte ens en familjehögtid (som om det skulle spela roll) utan kollegan ska ut och festa med polarna. Så taskigt!

  • Anonym (usch)
    Deo skrev 2011-11-17 20:11:10 följande:
    Åh ts, jag är precis i din sits!
    Fast för min del gäller det nyår. Jag jobbar nätter och ville ha ledigt detta nyåret (har jobbar flera år på raken nu). Men nej, kollegan slängde in med föräldrarledigt. Morr.  Nyår är ju inte ens en familjehögtid (som om det skulle spela roll) utan kollegan ska ut och festa med polarna. Så taskigt!
    fast det där kan du anmäla!! den som tar fp MÅSTE ha rumskontakt med barnet hela tiden för att få ta ut det - om man ska vara ordentlig! Hon kan inte ta fp för att gå o festa!
Svar på tråden Så jävla trött på mina kolleger !!!! Jag måste jobba ännu en julafton !!!