• Pyrro_b

Iphone till barn?

Ja alltså min släkting har gett en Iphone till sin 12-åriga dotter, min fråga är om det är vanligt idag? Vi har fortfarande små barn och kan aldrig tänka mig att våra barn skulle få det.

• Svar på tråden Iphone till barn?
  • Maria222

En mobil kan jag tänka mig till en 12 åring, men en iphone är alldeles för dyr tycker jag.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Pyrro_b
    humma skrev 2010-12-07 11:14:24 följande:
    Men varför skulle de inte kunna få en iPhone eller en smart-phone överlag?
    12-åringar kan ta hand om saker helt klart och något mer komplett än iPhone är svårt att hitta!
    Telefon, kamera, internet, spel m m. Allt i ett!

Där vi bor är smart-phones mycket vanliga även hos barn!

Nu har TS små barn och det är svårt att föreställa sig att ha en 12-åring då, men det kommer Flört !
    (Har själv en 12,5-åring och en 4-åring och ser tydligt skillnaden i behov och ansvarstagande!)
    Jodå vi har en 4-åring idag men jag LOVAR dig att hon kommer inte att få en motsvarande Iphone när hon är tolv.
    Jag kan förstå en mobil för att kunna ringa om det är nått, men nej dom behöver faktiskt inte tillgång till internet 24 timmar om dygnet. Dom behöver heller inte spel att bära med sig hela tiden.
    Pickeli skrev 2010-12-07 10:52:17 följande:
    Nej men det finns ju ingen anledning att det INTE ska vara en iphone heller? ALla mobiltelefoner idag har många fler funktioner än att just ringa och ta emot samtal.

Faktum är att många 12 åringar (de flesta jag känner) har både, portabla nintendon, bärbara dvdspelare och mp3 spelare olika spelkonsoller och tv-apparater. De har tillgång till dator och kamera. Om det nu "behöver" dessa saker så fattar jag inte varför det inte behöver en iphone.
    Ja den stora anledningen är ju priset!!
    aldrigmer skrev 2010-12-07 11:31:14 följande:
    Det känns lite märkligt....jag har köpt en iPhone i våras, har inte haft råd innan. Om man får en iPhone som 12-åring, vad ska man få / längta efter / spara till då man är 15? Vad ska man sträva efter sedan? Allt serveras innan man ens är tonåring.....Klart att samhället förändras men jag vet inte om jag skulle ge min 16-åring en iPhone utan krav på motprestation...
    Precis så jag tänker. Vi (min man och jag) har heller inga Iphones eller motsvarande, är helt klart inget vi prioriterar för dom pengarna och jag känner inget större behov av det. Sagda 12-åring  (som alltså fått den bara för att hennes gamla telefon gått sönder, ingen present, ingen julklapp) frågar mig vill inte du ha en Iphone?? Som att det är varje människas mänskliga rättighet:)

Nä jag tycker inte det är så konstigt med alla som hamnar i Lyxfällan om man som 12-åring blir serverad lyxsaker utan att lära sig värdet av jobb eller pengar.

Våra stackars barn (kusiner till 12-åringen) kommer att få finna sig i att få mer kärlek och mindre märkesvaror:))
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 12:37:41 följande:
    Pickeli skrev 2010-12-07 10:52:17 följande:
    Nej men det finns ju ingen anledning att det INTE ska vara en iphone heller? ALla mobiltelefoner idag har många fler funktioner än att just ringa och ta emot samtal.

Faktum är att många 12 åringar (de flesta jag känner) har både, portabla nintendon, bärbara dvdspelare och mp3 spelare olika spelkonsoller och tv-apparater. De har tillgång till dator och kamera. Om det nu "behöver" dessa saker så fattar jag inte varför det inte behöver en iphone.
    Ja den stora anledningen är ju priset!!
    Om du slår ihop vad alla prylar en iphone kan ersätta för barnet i fråga så är den inte speciellt dyr.
    Google it!
  • Pyrro_b
    Pickeli skrev 2010-12-07 13:20:01 följande:
    Om du slår ihop vad alla prylar en iphone kan ersätta för barnet i fråga så är den inte speciellt dyr.
    För det första tror jag inte den ersätter nått eftersom den är "sist in" så finns ju redan dom andra prylarna kan jag tro! Men främst så tycker jag inte att alla dom där sakerna är nödvändiga för ett barn!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 13:23:51 följande:
    För det första tror jag inte den ersätter nått eftersom den är "sist in" så finns ju redan dom andra prylarna kan jag tro! Men främst så tycker jag inte att alla dom där sakerna är nödvändiga för ett barn!
    Så kan det nog vara, men jag köper inte argumentet att de inte "behöver" en sådan eftersom att behov för div apparatur tydligen finns.

Nödvändigt är väl inget förutom mat och husrum om vi ska se det krasst.
    Google it!
  • Pyrro_b
    Pickeli skrev 2010-12-07 13:30:02 följande:
    Så kan det nog vara, men jag köper inte argumentet att de inte "behöver" en sådan eftersom att behov för div apparatur tydligen finns.

Nödvändigt är väl inget förutom mat och husrum om vi ska se det krasst.
    Nej visst är det så att mycket som leksaker etc är utöver basic needs, och gränsen är såklart väldigt olika i olika hem. VÅra barn lever inga "torftiga" liv tycker jag, visst får dom mer leksaker än vad dom behöver och kvalitetskläder......men vi kommer ändå att hålla emot så mkt det bara går när det gäller lyxkonsumtion (för det anser jag att det ÄR med Iphone oavsett om det är till vuxna eller barn igentligen) . Att dom önskar sig grejer är en sak, men jag kommer att gråta den dagen min dotter tycker att det är en självklarhet att hon ska få det.
  • LillTussa

En mobil javisst- en smartphone nej.

De kan gott få vänta några år till..

(har en 11-åring som har mobil, men det är för att hon är i stallet jämt och då är det väldigt skönt hon kan meddela sig ifall nåt skulle hända, eller ringa efter skjuts etc) 

• alvide

Föräldern kanske gav sin gamla avlagda iphone 3g för att ha en ursäkt att köpa en iphone 4g till sig självFlört

• sahara sahara

Äh, jag har bekanta som har köpt iphones till sina 3-5-åringar. (Ja, okej då, oftast har barnet fått förälderns gamla och så har föräldern köpt en ny.) Dyrt som fan, förstås, men om man har pengarna, så varför inte? Ungarna älskar det. De tar bilder, kollar på youtube, spelar enkla spel... Men de ringer inte med dem.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • alvide
    sahara sahara skrev 2010-12-07 15:38:45 följande:
    Äh, jag har bekanta som har köpt iphones till sina 3-5-åringar. (Ja, okej då, oftast har barnet fått förälderns gamla och så har föräldern köpt en ny.) Dyrt som fan, förstås, men om man har pengarna, så varför inte? Ungarna älskar det. De tar bilder, kollar på youtube, spelar enkla spel... Men de ringer inte med dem.
    Jag visste väl det. Vad gör man inte när man kan få en nyare bättre iphone 4g iställetSkrattande
Svar på tråden Iphone till barn?