• Anonym (fru och mamma)

anhållen

För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!

• Svar på tråden anhållen
  • Anonym (mordbrand)

Min före detta sitter av 9 år för mordbrand och mordförsök. Det är allvarliga grejer. Vi var en helt vanlig medelklassfamilj med akademiska examina, villa, 2 bilar, bra jobb osv. Jag fattade ingenting.

Att din man ens gick med på att köra någon som säger sig vilja bränna ner ett ställe är ju väldigt underligt. Sen även att du fått veta av en 'kompis kompis' som suttit med honom nu. Om ni nu umgås med brottslingar redan så kan du väl inte vara överraskad att han gjort något brottsligt?

Jag har aldrig känt någon som varit kriminell, ja förutom mitt ex men det var en sak han gjorde och innan dess hade han aldrig gjort eller känt någon kriminell. (vi har inte haft kontakt sen allt detta hände och kommer inte ha det framöver heller)

• Anonym (fru och mamma)

Nej han trodde inte att han var seriös, att han bara snackade skit men inte skulle våga göra det. Många kan snacka när dom är förbannade. Om du skjutsar din kompis till centrum för att han inte har körkort och han för några dagar sen sagt att han skulle vilja råna banken. Det är inte det första man tänker på då att det är DET han tänkt göra just den här dagen. 

Det finns många saker att göra i centrum inte bara råna banken.

Att han sen visste att det bara brunnit lite och mest blivit rökskador var det som stod i tidningen.

Brottet är definitivt ett brott hur det än är. Men att anklagas för ett så hemskt brott när man inte var med. Bara skjutsade en idiot. Är inte det hemskt också!

Herregud hur många snackar inte om både det ena och andra när dom är påverkade och förbannade. Inte tror man väl per automatik att dom ska göra verklighet av det några dagar efter!

• Anonym (fru och mamma)
    Anonym (mordbrand) skrev 2010-12-12 13:46:10 följande:

Min före detta sitter av 9 år för mordbrand och mordförsök. Det är allvarliga grejer. Vi var en helt vanlig medelklassfamilj med akademiska examina, villa, 2 bilar, bra jobb osv. Jag fattade ingenting.

Att din man ens gick med på att köra någon som säger sig vilja bränna ner ett ställe är ju väldigt underligt. Sen även att du fått veta av en 'kompis kompis' som suttit med honom nu. Om ni nu umgås med brottslingar redan så kan du väl inte vara överraskad att han gjort något brottsligt?

Jag har aldrig känt någon som varit kriminell, ja förutom mitt ex men det var en sak han gjorde och innan dess hade han aldrig gjort eller känt någon kriminell. (vi har inte haft kontakt sen allt detta hände och kommer inte ha det framöver heller)

Det är inte så att vi umgås med kriminella. Min man har aldrig varit inblandad i något kriminellt förut.
    Men vi bor inte i en stor stad direkt, och min man och hans bröder har många bekanta som de i sin tur är kriminella. Därav ryktesspridningen.
  • Bulldozer
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 13:53:28 följande:
    Herregud hur många snackar inte om både det ena och andra när dom är påverkade och förbannade. Inte tror man väl per automatik att dom ska göra verklighet av det några dagar efter!
    I min umgänges krets är detta inte ett vanligt fenomen!
    Men alla är vi olika!
    I min värld är det ingen "vardags-mat" att vara påverkad och sitta och diskutera olika grova brott man skulle vilja/kunna utföra och ännu mindre utföra!
    Han skjutade honom till ett ställe och visste vad komip sen skulle göra, det är det som i det här fallet är kriminellt!
    Att han sen inte tog han på allvar, han han inte trodde kompisen verkligen skulle våga att göra det är nåt annat.
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 12:05:19 följande:
    Jag vet vad det är för händelse han är anklagad för. Och det är mordbrand. (Eller medhjälp till)

Han har berättat för mig om händelsen och jag vet också att han är oskyldig. Han skjutsade en kille som sa att han ville bränna en kiosk vars ägare han kommit i luven med. Killen själv hade inte körkort eller bil så åkte altså med min man till stället som låg i en annan ort. Min man trodde inte han var seriös. Men sen läste vi i tidningen att det brunnit lite. Men mest var det rökskador.
    Din man visste helt klart enligt dig vad som planerades och att ens sätta sig i bilen och skjutsa denna människa för att utföra detta är i högsta grad medhäjp som jag ser på det.
    Att han sen nånstans inom sig kanske inte trodde att kompisen skulle våga kan vara sant men kan också vara en efter konstruktion som egentligen absolut inte spelar någon roll!
    Gjort är gjort, (som tur är så va det ingen som blev skadad) och han visste vad kompisens uppsåt va när dom satte sig i bilen va.
  • Anonym (fru och mamma)
    Bulldozer skrev 2010-12-12 14:09:41 följande:
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 12:05:19 följande:
    Jag vet vad det är för händelse han är anklagad för. Och det är mordbrand. (Eller medhjälp till)

Han har berättat för mig om händelsen och jag vet också att han är oskyldig. Han skjutsade en kille som sa att han ville bränna en kiosk vars ägare han kommit i luven med. Killen själv hade inte körkort eller bil så åkte altså med min man till stället som låg i en annan ort. Min man trodde inte han var seriös. Men sen läste vi i tidningen att det brunnit lite. Men mest var det rökskador.
    Din man visste helt klart enligt dig vad som planerades och att ens sätta sig i bilen och skjutsa denna människa för att utföra detta är i högsta grad medhäjp som jag ser på det.
    Att han sen nånstans inom sig kanske inte trodde att kompisen skulle våga kan vara sant men kan också vara en efter konstruktion som egentligen absolut inte spelar någon roll!
    Gjort är gjort, (som tur är så va det ingen som blev skadad) och han visste vad kompisens uppsåt va när dom satte sig i bilen va.

Men det är precis det jag sagt flera ggr redan om du LÄST vad jag skrivit. Han visste INTE att det var just det här som kompisen skulle göra där den där kvällen. Han stod inte och väntade och kollade på. Han skjutsade honom till ett ställe. Killen satt inte i bilen dit och var upprörd. Utan det hade hänt flera dagar innan.
    Men han borde enligt dig ändå har fattat att kompisen var pskykopat på riktigt och inte bara snetänd några dagar innan.

Det här leder ingen vart. Du behöver inte bemöda dig anklaga mer eftersom du inte vet vad som hänt innan och efter. Ja och tack och lov att ingen blev skadad och kiosken öppnade igen efter några dagar. (Allt finns att läsa på tidningens internet sajt)

Det jag från början ville veta var vad som händer när någon blir anhållen. Om det bara är berättelser som står bakom och inga konkreta bevis!

• Anonym (mordbrand)

snetänd? Förvånad
    Jag hoppas ni inte har barn bland dessa pundar-vänner som pratar vitt och brett om att bränna saker och annat för att man blir förbannad.

• Anonym (fru och mamma)

Anonym (mordbrand) skrev 2010-12-12 14:40:55 följande:
    snetänd? Förvånad
    Jag hoppas ni inte har barn bland dessa pundar-vänner som pratar vitt och brett om att bränna saker och annat för att man blir förbannad.

Tack för omtanken. Mina barn har aldrig träffat killen och min man har inte heller träffat honom  på många år.

Ibland vet man inte vad man har för "vänner" tyvärr men det är väldigt enkelt att säga upp kontakten när man inte anser dom som vänner längre.

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 14:47:07 följande:

Ibland vet man inte vad man har för "vänner" tyvärr men det är väldigt enkelt att säga upp kontakten när man inte anser dom som vänner längre.

Eller så kommer dom få "umgås" ett tag till i cellerna bredvid varandra....
    Kan du verkligen inte se vad det är din man har gjort?
    Kan du inte ens för en sekund inse och erkänna för dig själv ens att det är hemskt och fullkomligt oaccetabelt?
    Du nonchalerar det som om det vore det mesta normala i ens liv att ha påverkade vänner, att köra omkring folk med sned tändning och att bränna ner andras egendom?
    Hemskt!
  • Anonym (fru och mamma)

Det är ni som tolkar det så!  Jag VET hur verkligheten ser ut.

Vi umgås verkligen inte med några pundare. Skrev bara att han kanske snetänt att det var därför. Snetänd kan man vara utan att ha pundat också. Arg eller säga saker man inte menar kan man också vara utan att ha pundat. Men nu är det ni som vill göra det mer dramatiskt än vad det var.

Killen är inte ens pundare. Det är också en tolkning som ni lagt dit.

Han var inte arg eller påtänd när han blev skjutsad heller. Han satt inte i bilen och gjorde något som skulle få min man att tro att han tänkt tända eld på någonting. Han ville bara ha skjuts.

Om ni inte har något vettigt att skriva än rena missuppfattningar så behöver ni inte bemöda er lägga ner tid!

• Anonym (fru och mamma)
    Anonym skrev 2010-12-12 14:54:31 följande:
    Kan du verkligen inte se vad det är din man har gjort?
    Kan du inte ens för en sekund inse och erkänna för dig själv ens att det är hemskt och fullkomligt oaccetabelt?
    Du nonchalerar det som om det vore det mesta normala i ens liv att ha påverkade vänner, att köra omkring folk med sned tändning och att bränna ner andras egendom?
    Hemskt!
    JA det är hemskt att bränna någons kiosk. Det har jag inte sagt att det inte är!

Men min man är inte inblandad i det mer än att han råkade skjutsa en idiot.
    Sen hade han hört att han pratat om den här kiosken innan och att kiosken ligger i samma ort som han blev skjutsad till.

Har skrivit det innan men skriver det igen HAN VISSTE INTE ATT KILLEN SKULLE BRÄNNA STÄLLET NÄR DOM ÅKTE DIT!
    Han släppte av sin vän på en mindre ort och åkte därifrån. Hur han kom därifrån vet jag inte. SEN läste vi i tidningen att det brunnit och fattade att det förmodligen varit han.

Ja han borde ha anmält sin kompis från början. Men han var dum och tänkte att det hade ju inte blivit så stora skador.
Svar på tråden anhållen