• Anonym (fru och mamma)

anhållen

För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!

• Svar på tråden anhållen
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 15:15:55 följande:
    JA det är hemskt att bränna någons kiosk. Det har jag inte sagt att det inte är!

Men min man är inte inblandad i det mer än att han råkade skjutsa en idiot.
    Sen hade han hört att han pratat om den här kiosken innan och att kiosken ligger i samma ort som han blev skjutsad till.

Har skrivit det innan men skriver det igen HAN VISSTE INTE ATT KILLEN SKULLE BRÄNNA STÄLLET NÄR DOM ÅKTE DIT!
    Han släppte av sin vän på en mindre ort och åkte därifrån. Hur han kom därifrån vet jag inte. SEN läste vi i tidningen att det brunnit och fattade att det förmodligen varit han.

Ja han borde ha anmält sin kompis från början. Men han var dum och tänkte att det hade ju inte blivit så stora skador.
    Och nu kommer han antagligen få stå sitt kast och antagligen så får han även ta sitt straff!
    Mordbrand, medhjälp till mordbrand är allvarliga brott!
  • Anonym

Hej TS!
    Är i en liknande sits som du är i. Min man sitter häktad just nu...
    Läst mig till litegranna... Kriminalvårdens hemsida är ganska bra för oss anhöriga. Dock kontaktade både polis och offentlig försvarare mig nästan omgående. Hoppas på det bästa för dig och dina barn! Att han får komma hem snart.....

http://www.kriminalvarden.se/sv/Hakte/Till-dig-som-ar-anhorig/

http://www.polisen.se/Pressrum/Gripen-anhallen-eller-haktad/

• Jezamine
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 15:03:52 följande:
    Det är ni som tolkar det så!  Jag VET hur verkligheten ser ut.

Vi umgås verkligen inte med några pundare. Skrev bara att han kanske snetänt att det var därför. Snetänd kan man vara utan att ha pundat också. Arg eller säga saker man inte menar kan man också vara utan att ha pundat. Men nu är det ni som vill göra det mer dramatiskt än vad det var.

Killen är inte ens pundare. Det är också en tolkning som ni lagt dit.

Han var inte arg eller påtänd när han blev skjutsad heller. Han satt inte i bilen och gjorde något som skulle få min man att tro att han tänkt tända eld på någonting. Han ville bara ha skjuts.

Om ni inte har något vettigt att skriva än rena missuppfattningar så behöver ni inte bemöda er lägga ner tid!
    Försvarar du honom?
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym (fru och mamma)

Jag försvarar absolut inte han som begick brottet!

Däremot så vill jag inte att min man ska dömas för något som någon annan gjort. Ett grovt brott, mordbrand. Men min man var inte delaktig i själva brottet eller innan brottet skedde medveten om att han hjälpte denne man att komma till platsen.
    Det han gjort är däremot att undanhållit att berätta för polisen att han misstänkte att det var den killen som tände på.

Nu orkar jag inte förklara mig och min ståndpunkt i det här längre.

Ni som drar förhastade slutsatser börjar jag tro inte är läskunniga och ni kan lika gärna bespara mig från era antaganden och påhopp!

• Jezamine
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 18:26:11 följande:

Däremot så vill jag inte att min man ska dömas för något som någon annan gjort. Ett grovt brott, mordbrand. Men min man var inte delaktig i själva brottet eller innan brottet skedde medveten om att han hjälpte denne man att komma till platsen.
    Det han gjort är däremot att undanhållit att berätta för polisen att han misstänkte att det var den killen som tände på.

Ni som drar förhastade slutsatser börjar jag tro inte är läskunniga och ni kan lika gärna bespara mig från era antaganden och påhopp!
    Jag är läskunnig hade 5a i svenska tom.Så du behöver inte sitta och pika mig bla,
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 18:26:11 följande:

ja du får se vad det är för straff din man kommer att dömas för ninnan du gapar om påhopp till höger o vänster!
    Återkom gärna när domen fallit och tala om för oss vad som sas
    I dagsläget så ligger det till så att han sitter misstänkt för mordbrand/ medhjälp till mordbrand! han har kört sin komis till brottet i vetskap om att han ville/skulle göra det men att han inte trodde att det va så seiöst och att det skulle ske!
  • Anonym (fru och mamma)

Den som inte har något vettigt att skriva än antaganden och leka domare kan bespara sig energin att trycka ned tangenterna! 

Jag ville från början veta vad som händer när någon blivit anhållen. Ingen behöver leka domare och säga att han borde skylla sig själv.
    Jag försökte förklara fallet eftersom några ifrån början sa att det är ju beroende på vad han är misstänkt för.
    Men när jag förklarade närmare så började antaganden om både det ena och andra hagla in. Det klart att jag tar illa upp när flera påstår saker som inte alls är sanna och då måste jag ju få besvara dessa.

När sen samma påståenden kommer in igen. DÅ börjar det likna påhopp, och det är inget jag "gapat om till höger och väster", bara påpekat en enda gång.

Som sagt. Vettiga svar önskas! Om frågan vad som händer vid en anhållning och eventuellt häktning.
    Till er andra som det kliar i fingrarna ber jag er att avstå.
    Det är inte så att jag behöver må ännu sämre.
    TACK!

• Anonym (fru och mamma)
    Anonym skrev 2010-12-12 17:01:48 följande:
    Hej TS!
    Är i en liknande sits som du är i. Min man sitter häktad just nu...
    Läst mig till litegranna... Kriminalvårdens hemsida är ganska bra för oss anhöriga. Dock kontaktade både polis och offentlig försvarare mig nästan omgående. Hoppas på det bästa för dig och dina barn! Att han får komma hem snart.....

www.kriminalvarden.se/sv/Hakte/Till-dig-som-a.../

www.polisen.se/Pressrum/Gripen-anhallen-eller.../
    Tack så mycket!
    Hoppas på att jag kan få lite mer klarhet imorgon måndag.
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 20:55:42 följande:
    Tack så mycket!
    Hoppas på att jag kan få lite mer klarhet imorgon måndag.
    Det hoppas jag med!
    Kanske går att få reda på advokaten genom polisen? Eller åklagaren? Bara du får ett av dessa namn borde du kunna få tag på advokaten och prata med honom åtmindstonde. Hur länge har han varit anhållen?
  • Anonym

Såg 3 dagar sedan nu.... Att du skrev det i ts. Antingen blir han häktad imorgon då eller så kommer han hem....

Svar på tråden anhållen