• Anonym (fru och mamma)

anhållen

För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!

• Svar på tråden anhållen
  • Anonym (utredare)

Om ts har tänkt att gå på häktningsförhandlingen så brukar den hållas bakom lyckta dörrar, detta speciellt om det finns medbrottslingar som inte bör få del av den bevisning som åklagaren lägger fram som skäl för häktningen....

• Anonym (fru och mamma)

Det var i onsdags han blev anhållen. Eventuellt har har blivit häktad eller iallafall förts till en annan kommun i fredags. Men det vet jag som sagt inte 100% säkert.

De hänvisar ju till sekretessen såklart när man ringer. Vilket jag förstår.

Väntar i ovissheten och vet fortfarande inte vad jag ska säga till barnen. Just nu är han bortrest och jag håller dom underhållna genom att åka och hälsa på olika folk så att dom inte ska fråga så mycket. Vill ju veta säkert själv vad det blir innan jag kan börja förklara till dom varför pappa inte kommer hem.  

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 21:56:33 följande:
    Det var i onsdags han blev anhållen. Eventuellt har har blivit häktad eller iallafall förts till en annan kommun i fredags. Men det vet jag som sagt inte 100% säkert.

Väntar i ovissheten och vet fortfarande inte vad jag ska säga till barnen. Just nu är han bortrest och jag håller dom underhållna genom att åka och hälsa på olika folk så att dom inte ska fråga så mycket. Vill ju veta säkert själv vad det blir innan jag kan börja förklara till dom varför pappa inte kommer hem.  
    Fy, vad jobbigt för Er!!! Jag hoppas verkligen att du får mer klarhet imorgon... Själv väntar jag på nya häktningsförhandlingar på tisdag och hoppas hoppas hoppas att han får komma hem då!!!
  • MickeN1973

Det är ganska självklart att polisen inte berättar vad han är anhållen för,  då skulle du kunna undanröja evt bevis.

Den enda som får reda på något är hans advokat.  

Du kan också räkna med att din telefon är avlyssnad. 

• trollbottom
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 21:56:33 följande:

Blir han häktad borde du få veta det genom advokaten. Beroende på vilka restrektioner din man får kan han sen höra av sig. Dock brukar de vilja ha en polis som lyssnar på samtalet och därför kan det vara svårt att få till samtal om polisen inte har tid att ha någon som lyssnar. Vilket häkte han kommer att sitta på får man heller inte veta om det är fulla restrektioner. Nu är jag inte säker på hur det är om man inte har några restrektioner men om det är så att han blir utan restrektioner kan han få ta emot besök och då borde du ju få veta också vart han sitter.
    Beroende på hur många som är inblandade så kan det vara så att man förflyttar de inblandade till olika häkten i Sverige.
    Får han fulla restrektioner är den enda han kan träffa sin advokat, polisen och häktespastorn/prästen. Information om att han är häktad kan du då få från advokaten.

Så har jag förstått det i alla fall när jag varit på häktet. Har inte varit häktad själv men haft praktik på häkte och frågat ut dom om så mycket som möjligt.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Anonym (fru och mamma)

Idag har jag blivit kontaktad av den advokat som han blivit tilldelad.
    Han är häktad här i samma kommun som vi bor i så jag kunde gå dit och lämna in pengar till honom så att han kan köpa någonting.

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-13 16:53:48 följande:
    Idag har jag blivit kontaktad av den advokat som han blivit tilldelad.
    Han är häktad här i samma kommun som vi bor i så jag kunde gå dit och lämna in pengar till honom så att han kan köpa någonting.
    Alltsaå är han som det heter Skärligen misstänkt.... stor risk att han kanske blir dömd
  • Tezz i
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-12 15:15:55 följande:
    JA det är hemskt att bränna någons kiosk. Det har jag inte sagt att det inte är!

Men min man är inte inblandad i det mer än att han råkade skjutsa en idiot.
    Sen hade han hört att han pratat om den här kiosken innan och att kiosken ligger i samma ort som han blev skjutsad till.

Har skrivit det innan men skriver det igen HAN VISSTE INTE ATT KILLEN SKULLE BRÄNNA STÄLLET NÄR DOM ÅKTE DIT!
    Han släppte av sin vän på en mindre ort och åkte därifrån. Hur han kom därifrån vet jag inte. SEN läste vi i tidningen att det brunnit och fattade att det förmodligen varit han.

Ja han borde ha anmält sin kompis från början. Men han var dum och tänkte att det hade ju inte blivit så stora skador.
    Din mans "vän" talade ju för din man att han ville bränna ner huset/kiosken. Så hur kan din man inte veta det då?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-13 17:57:37 följande:
    Alltsaå är han som det heter Skärligen misstänkt.... stor risk att han kanske blir dömd
    Rynkar på näsan Är ledsen för din och dina barns skull!!!
  • Anonym
    Tezz i skrev 2010-12-13 18:11:12 följande:
    Din mans "vän" talade ju för din man att han ville bränna ner huset/kiosken. Så hur kan din man inte veta det då?
    Ts man hade inte tagit så "seriöst" på det kompisen hade sagt säger hon.
    Sen verkar det som om kompisen enligt Ts va sned tänd om det va pga drogher han hade sned tändning eller pga enorm ilsa vet vi inte men nåt va det.
    Men ja du har rätt, Ts man körde kompisen till brottsplatsen
Svar på tråden anhållen