• Anonym (fru och mamma)

anhållen

För tre dagar sen kom polisen och hämtade min man. Till förhör sa dom. Sen hörde jag inte mer. Mobilen avstängd. Såklart. Ringer till Polisen, inget. Går till Polisen, inget. Dom kan säga att han är där men inget mer.

Får inte veta om han fått en advokat. Vad han är anhållen för. Hur länge vi måste vänta för att få några som helst svar.

Har fått tagit reda på saker på omvägar. Vad han är misstänkt för har jag fått veta. Men inget mer. Får inte prata med honom eller ens veta var han är längre.

Jag är hans fru och vi har två barn. Är det meningen att det ska gå till såhär?
    Det känns som att man straffar mig också. Om han ska straffas, ska vi också straffas genom att inte få veta ett endaste dugg. Att leva i sån här ovisshet är verkligen påfrestande.

Någon som varit i någon liknande situation?

Vad kan man få veta. Tror att han kommer att ha häktningsförhandling imorgon. Om man nu har det på en söndag. Men har fått veta att man inte kan vara anhållen mer än 96 timmar utan häktningsförhandling. Vet inte ens om det stämmer. Hjälp någon, jag håller på att bli knäpp!

• Svar på tråden anhållen
  • Anonym (trist)
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-13 16:53:48 följande:
    Idag har jag blivit kontaktad av den advokat som han blivit tilldelad.
    Han är häktad här i samma kommun som vi bor i så jag kunde gå dit och lämna in pengar till honom så att han kan köpa någonting.
    Lämna in pengar så han kan köpa nånting ?
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2010-12-13 19:43:43 följande:
    Lämna in pengar så han kan köpa nånting ?
    ja typ godis,tidningar eller toba i kiosken.han kanske inte hade så mycket pengar på sig när dom plockade honom
  • Anonym (trist)
    Anonym skrev 2010-12-13 19:45:56 följande:
    ja typ godis,tidningar eller toba i kiosken.han kanske inte hade så mycket pengar på sig när dom plockade honom
    Men pratade du inte med honom då ?
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2010-12-13 20:04:31 följande:
    Men pratade du inte med honom då ?
    dte beror väl på om Ts man har restriktioner eller inte,inte alls säkert man får prata med den häktade,pengarna lämnar man till vakt kuren eller advokaten så får dom ge hennes man dom
  • Anonym (trist)
    Anonym skrev 2010-12-13 20:09:12 följande:
    dte beror väl på om Ts man har restriktioner eller inte,inte alls säkert man får prata med den häktade,pengarna lämnar man till vakt kuren eller advokaten så får dom ge hennes man dom
    Jaha okej, jag visste ej, därför frågade jag.
  • Anonym (fru och mamma)
    Vet inte i vilken grad han är misstänkt. Vet inte heller i vilken grad man måste vara misstänkt för att häktas?  
    En häktning behöver ju inte innebära att man blir dömd. Men risken är ju uppenbar.

Får inte träffa honom. Han hade efterfrågat pengar eftersom man kan köpa saker ifrån deras kiosk. 
    Fick också veta att man kan lämna kläder så tror jag ska kolla om jag kan göra det imorgon.

Fick lite information om vad som kommer att hända framöver. När åtal senast ska vara väckt. Och när i så fall huvudförhandlingen senast kommer att äga rum. Men inget är ju definitivt, allt hänger ju på om de anser att de har bevisning nog. Han kan alltså släppas vilken dag som helst om de anser att det inte finns bevisning nog. Så det är ju det jag hoppas på nu. Även om det är jobbigt det också att varje dag titta på mobilen hundra ggr för att kolla om någon ringt. Men lever ju på hoppet. Känns lite bättre.
  • Anonym

Mycket lustigt att läsa hur alla förvandlas till poliser, åklagare, utredare, och inte minst kriminalvårdare så fort något sånt här dyker upp. Alla "vet" hur det ligger till och hur man blir misstänkt, gripen, anhållen, och häktad för ett brott (och inte minst hur domstolen resonerar sedan och vad straffet blir). Nu är jag kanske lite sen på det men jag, som har åtminstone lite koll på läget, ville bara förtydliga hur saker och ting fungerar.

Polisen griper en person då det finns misstankar om brott. Därefter är det upp till en åklagare att besluta om denne ska anhållas och kvarstanna hos polisen. Efter en tid (både 72 och 96 timmar har nämnts, inget är egentligen rätt men man kan säga tre dagar för att göra det enkelt för sig) måste en häktningsförhandling ske om åklagaren vill att den misstänkte ska hållas kvar i avvaktan på att utredningen ska bli färdig. Blir man häktad (vilket beslutas av domstolen) överlämnas man till Kriminalvården och placeras på ett lämpligt häkte. Det är även domstolen som avgör om personen ska ha restriktioner eller ej. De vanligaste restriktionerna är att man inte får prata med någon utomstående och inte heller läsa dagstidningar eller se på TV. Man kan bli häktad antingen som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) eller på sannolika skäl misstänkt (högre misstankegraden). Därefter har åklagaren normalt två veckor på sig att väcka åtal och när det har hänt har domstolen ytterligare två veckor på sig att hålla huvudförhandling. Behöver åklagaren mer tid för utredning måste en ny häktningsförhandling ske (såvida den misstänkte inte frivilligt går med på att sitta häktad längre) innan tid för åtal har gått ut.

Vad som händer därefter beror helt på vad domstolen kommer fram till, och det är inget som någon kan sia om då det råder förundersökningssekretess och alla uppgifter inte kommit fram förrän efter rättegången.

Tack för mig.

• Anonym (utredare)
    Anonym skrev 2010-12-14 18:12:40 följande:
    Mycket lustigt att läsa hur alla förvandlas till poliser, åklagare, utredare, och inte minst kriminalvårdare så fort något sånt här dyker upp. Alla "vet" hur det ligger till och hur man blir misstänkt, gripen, anhållen, och häktad för ett brott (och inte minst hur domstolen resonerar sedan och vad straffet blir). Nu är jag kanske lite sen på det men jag, som har åtminstone lite koll på läget, ville bara förtydliga hur saker och ting fungerar.

Polisen griper en person då det finns misstankar om brott. Därefter är det upp till en åklagare att besluta om denne ska anhållas och kvarstanna hos polisen. Efter en tid (både 72 och 96 timmar har nämnts, inget är egentligen rätt men man kan säga tre dagar för att göra det enkelt för sig) måste en häktningsförhandling ske om åklagaren vill att den misstänkte ska hållas kvar i avvaktan på att utredningen ska bli färdig. Blir man häktad (vilket beslutas av domstolen) överlämnas man till Kriminalvården och placeras på ett lämpligt häkte. Det är även domstolen som avgör om personen ska ha restriktioner eller ej. De vanligaste restriktionerna är att man inte får prata med någon utomstående och inte heller läsa dagstidningar eller se på TV. Man kan bli häktad antingen som skäligen misstänkt (lägre misstankegraden) eller på sannolika skäl misstänkt (högre misstankegraden). Därefter har åklagaren normalt två veckor på sig att väcka åtal och när det har hänt har domstolen ytterligare två veckor på sig att hålla huvudförhandling. Behöver åklagaren mer tid för utredning måste en ny häktningsförhandling ske (såvida den misstänkte inte frivilligt går med på att sitta häktad längre) innan tid för åtal har gått ut.

Vad som händer därefter beror helt på vad domstolen kommer fram till, och det är inget som någon kan sia om då det råder förundersökningssekretess och alla uppgifter inte kommit fram förrän efter rättegången.

Tack för mig.
    Väl formulerat.
  • Anonym (fru och mamma)

Till alla som kommit med goda råd och bra förklaringar när jag behövde dom: TACK SÅ MYCKET!

Och till alla er dom dömde ut min man på förhand. Gå nån utbildning eller skaffa lite medkänsla!

Idag släpptes han. Inget åtal eftersom det inte finns några bevis antagligen annat än spekulationer om huruvida inblandad han egentligen var.

Spekulationer och antaganden räcker kanske för er här på FL att döma. Men tack och lov inte i en domstol.

Fallet nedlagt.

• Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-23 00:23:39 följande:

Till alla som kommit med goda råd och bra förklaringar när jag behövde dom: TACK SÅ MYCKET!

Och till alla er dom dömde ut min man på förhand. Gå nån utbildning eller skaffa lite medkänsla!

Idag släpptes han. Inget åtal eftersom det inte finns några bevis antagligen annat än spekulationer om huruvida inblandad han egentligen var.

Spekulationer och antaganden räcker kanske för er här på FL att döma. Men tack och lov inte i en domstol.

Fallet nedlagt.

Med mer relevant fakta såsom det är i våra domstolar så hade även spekulationerna varit mindre ävne här på FL!
    Dessa 2 världar är väl fullkomligt ojämnförbara... verkligheten och FL ;)
    Att du ens försökte jämnföra den ena med den andra...
  • Anonym
    Anonym (fru och mamma) skrev 2010-12-23 00:23:39 följande:

Fallet nedlagt.

Härligt att Ni kan fira julen ordentligt nu! Och att din man är hemma såklart! :)
    GOD JUL!
Svar på tråden anhållen