• Ilo

Det är en Hen

Jag har ett par gånger diskuterat hur man ska bära sig åt för att inte barnet ska få en massa egenskaper från födslen, som den kanske inte vill ha, dvs att min familj och vänner behandlar barnet på olika sätt beroende på kön.
    Min tanke (kanke inte ens möjlig att genomföra), är att helt enkelt inte prata om vilket kön barnet har, det är en hen, helt enkelt. Mina föräldrar skulle bli galna, men hur ska man annars göra? Får man en flicka kan man givetvis låta bli att klä den i rosa kläder, men det är ju också att bestämma saker pga av kön, bara tvärtom.

Jag undrar hur vänner och familj skulle ha svårt tt förhålla sig till mitt barn, om de inte visste vad barnet hade för kön? Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 22:39
    Edit
    När jag funderar på det här, så tänker jg mig inte från födsel till graven, så länge barnet inte är medveten om sitt eget kön så tänker jag ibland att det omöjligt kan spela roll för någon annan. Ibland tänker jag att det är vansinne, folk kommer bli galna och kidnappa barnet för att få byta dess blöja.

• Svar på tråden Det är en Hen
  • SilverEmma

Var det inte två föräldrar som gjorde just så? Döpte ungen till "Pop" och det var bara de två och de nödvändiga personerna (läkare osv) som visste könet?

Tycker allvarligt talat att det är en otroligt korkad idé.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • smörboll

Jag vet ett par som gjorde så men efter ett par månader kom det fram ändå... Men innan visste inte ens mor- och farföräldrar! Jag önskar att det inte behövdes (alltså att könet skulle påverka beteendet) men tyvärr är det så. Låter som en bra idé! Häftigt att se hur folk skulle reagera! Tids nog kommer det nog fram ändå...

• Beautibaux

Låter helt vrickat.. Alltså den här genushysterin börjar ta helt vansinniga proportioner. Stackars barn.

• Tow2Mater

Kön är ju en del av en persons identitet, och som familjemedlem skulle jag nog ha svårare att lära känna en liten person som inte har ett definierat kön. Precis som jag tycker det skulle vara konstigt att försöka lära känna en vuxen person utan definierat kön.

• muffin

Ja...jag tycker nog att det låter som att du funderar lite väl mycket på detta med genus. Behandla barnet som du själv vill bli behandlad så blir nog allt jätte bra ska du se.

• Butterscotch
    muffin skrev 2010-12-14 20:53:54 följande:
    Ja...jag tycker nog att det låter som att du funderar lite väl mycket på detta med genus. Behandla barnet som du själv vill bli behandlad så blir nog allt jätte bra ska du se.
    Men precis. Varför krångla till det så mycket?

Om jag träffade någon som kallade sitt barn hen skulle jag seriöst tro att personen i fråga var lite dum i huvudet.
  • Venna

Jag skulle tycka det var ytterst märkligt att inte veta vad barnet hade för kön. Egentligen skulle det inte spela någon roll, och just därför skulle jag tycka det vore konstigt att inte få veta. För hur det än är så kan man inte komma ifrån att det ena könet inte har någon snopp men att det andra könet har snopp. Sen är det ju upp till var och en hur man vill behandla  barnet. För mig är könet ungefär lika intressant som namnet på barnet. Alltså inte särskilt viktigt.

Man kan ju mest bara konstatera att "ok, det är ett barn utan snopp som heter Ida" eller "ok, ett barn med snopp som heter Kalle"...och så behandla dem lika ändå?!

• Giraff

Ja, människor skulle ha extremt svårt att förhålla sig till ett könlöst barn. 

En annan aspekt du bör ta i beaktande är att andra människor (vänner, familj, bekanta, folk på öppna förskolan osv...) kommer förhålla sig till ER SOM FÖRÄLDRAR på ett annorlunda sätt. Ni kommer betraktas som ett par som sätter ideologier före ert barn. Ni kommer ses som udda. Folk kommer snacka skit om er bakom er rygg. Och framför, för all del. De kommer tycka att ni är vrickade. 

En rent praktisk fråga också, ska bara föräldrarna byta blöja? Eller hur hade ni tänkt lösa den biten? Det kan ju vara skönt att kunna ha barnvakt ibland. 

Jag är själv feminist och arbetar mycket med genus på jobbet, men jag skulle aldrig i helvetet ens överväga att kalla mitt barn "hen."

Det finns ju en massa andra saker jag tycker är en miljon gånger smartare när det gäller att uppfostra ett barn utan att indoktrinera det i sociala förväntningar på kön.

• myspysen

Jadu, nu verkar det här med genus bli lite väl överdrivet tycker jag. Varför krångla till saker så mycket? Nej, usch vilka konstiga idéer..

• Ilo
    SilverEmma skrev 2010-12-14 20:45:15 följande:
    Var det inte två föräldrar som gjorde just så? Döpte ungen till "Pop" och det var bara de två och de nödvändiga personerna (läkare osv) som visste könet?

Tycker allvarligt talat att det är en otroligt korkad idé.
    Varför är det en korkad idé?
Svar på tråden Det är en Hen