• Ilo

Det är en Hen

Jag har ett par gånger diskuterat hur man ska bära sig åt för att inte barnet ska få en massa egenskaper från födslen, som den kanske inte vill ha, dvs att min familj och vänner behandlar barnet på olika sätt beroende på kön.
    Min tanke (kanke inte ens möjlig att genomföra), är att helt enkelt inte prata om vilket kön barnet har, det är en hen, helt enkelt. Mina föräldrar skulle bli galna, men hur ska man annars göra? Får man en flicka kan man givetvis låta bli att klä den i rosa kläder, men det är ju också att bestämma saker pga av kön, bara tvärtom.

Jag undrar hur vänner och familj skulle ha svårt tt förhålla sig till mitt barn, om de inte visste vad barnet hade för kön? Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 22:39
    Edit
    När jag funderar på det här, så tänker jg mig inte från födsel till graven, så länge barnet inte är medveten om sitt eget kön så tänker jag ibland att det omöjligt kan spela roll för någon annan. Ibland tänker jag att det är vansinne, folk kommer bli galna och kidnappa barnet för att få byta dess blöja.

• Svar på tråden Det är en Hen
  • linas fina
    Pappa med 3 skrev 2011-02-09 22:02:21 följande:
    Varför hitta på ord när det redan finns.
    Finns ju redan ett personligt pronomen som man kan använda som är helt könsneutralt.
    Den...
    Funkar alldeles utmärkt ju. 
    Synd bar att det inte används. Han är betydligt vanligare att man änvänder då man inte vet könet.
  • Pappa med 3
    linas fina skrev 2011-02-10 16:30:50 följande:
    Synd bar att det inte används. Han är betydligt vanligare att man änvänder då man inte vet könet.
    Jag har aldrig använt han, men sen var jag ju helt övertygad om att jag skulle få döttrar varje gång..
    Och det fick jag ju med.. 
  • Rödnäbba
    Pappa med 3 skrev 2011-02-09 22:02:21 följande:
    Varför hitta på ord när det redan finns.
    Finns ju redan ett personligt pronomen som man kan använda som är helt könsneutralt.
    Den...
    Funkar alldeles utmärkt ju. 
    Människor brukar inte tycka om att bli kallade för den eftersom det används till saker och djur.

Därför behövs ett nytt ord.
  • cey
    Rödnäbba skrev 2011-02-15 09:53:55 följande:
    Människor brukar inte tycka om att bli kallade för den eftersom det används till saker och djur. Därför behövs ett nytt ord.

Jag benäms då mycket  hellre som en "den" om det är tvunget än som ågon form av socialt experiment.
  • PCOskruttan

Men hen är inte bara ett socialt experiment. Hen används redan i text i vissa sammanhang istället för att skriva "han/hon".  Då tycker iaf jag att det är bättre att bygga vidare på det uttrycket än att reducera barnet till en sak.

• Pappa med 3
    PCOskruttan skrev 2011-02-15 12:45:34 följande:
    Men hen är inte bara ett socialt experiment. Hen används redan i text i vissa sammanhang istället för att skriva "han/hon".  Då tycker iaf jag att det är bättre att bygga vidare på det uttrycket än att reducera barnet till en sak.
    Den används inom en lite grupp av människor och i skrifter inom vissa områden.
    Utanför det finns ingen användning. 
    Men detta är inget ovanligt för ord och uttryck, att de används inom vissa grupper.
    Ungdomar, olika kulturer, folkgrupper mm.
  • Rödnäbba
    cey skrev 2011-02-15 12:36:14 följande:
    Jag benäms då mycket  hellre som en "den" om det är tvunget än som ågon form av socialt experiment.
    Därför vore det bar om ordet blev socialt accepterat.
  • PCOskruttan

Det användes i mello i lördags...

• cey
    PCOskruttan skrev 2011-02-15 23:05:39 följande:
    Det användes i mello i lördags...
    I mello?
  • webby

Jag måste vara urbota dum, trög och allmänt korkad, men jag trodde inte att det var kläderna som avgjorde vilka värderingar folk får? Så om jag inte klär min son som en tjej eller könsneutralt, kommer han alltså att se ner på alla kvinnor i vuxen ålder? Och om jag klär en eventuell dotter i rosa och klänningar, kommer hon bli svag och hjälplös? 

Problemet är väl just det att folk behandlar en människa olika, beroende på om det är en pojke eller flicka. Och för att ändra det så krävs det betydligt djupare insatser än att byta ut han och hon mot hen. Man måste först börja med att ifrågasätta sig själv - varför behandlar man pojkar och flickor olika?
    Det är ju helt absurt!!! Ett barn är ett barn, och ska behandlas som ett barn!
    Att blanda in ordet hen tror jag bara ökar förvirringen och irritationen, inte sjutton gör det folk med toleranta eller respektfulla!!!

• The sea refuses no river

Det enda jag egentligen lockas till att säga av denna TS är att alla barn förmodligen råkar få egenskaper i tidig ålder som de egentligen inte vill ha. Det bästa sättet att komma runt det är förmodligen att även ge barnet egenskapen att själva förändra sina egenskaper. Med andra ord öva medvetenhet, nyfikenhet, m.m. Detta kanske sker bäst genom (trumvirvel) ATT PRATA ÖPPET och PRATA (någorlunda)NEUTRALT. Man behöver inte manipulera sina ungar med meningslösa nya begrepp eftersom de oundvikligen kommer utsättas för andra yttre intryck. Lär i stället era ungar att tänka själva och öppet och fördomsfritt så kanske vi kan få lite ordning på den här världen någon gång.

Svar på tråden Det är en Hen