• Ilo

Det är en Hen

Jag har ett par gånger diskuterat hur man ska bära sig åt för att inte barnet ska få en massa egenskaper från födslen, som den kanske inte vill ha, dvs att min familj och vänner behandlar barnet på olika sätt beroende på kön.
    Min tanke (kanke inte ens möjlig att genomföra), är att helt enkelt inte prata om vilket kön barnet har, det är en hen, helt enkelt. Mina föräldrar skulle bli galna, men hur ska man annars göra? Får man en flicka kan man givetvis låta bli att klä den i rosa kläder, men det är ju också att bestämma saker pga av kön, bara tvärtom.

Jag undrar hur vänner och familj skulle ha svårt tt förhålla sig till mitt barn, om de inte visste vad barnet hade för kön? Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 22:39
    Edit
    När jag funderar på det här, så tänker jg mig inte från födsel till graven, så länge barnet inte är medveten om sitt eget kön så tänker jag ibland att det omöjligt kan spela roll för någon annan. Ibland tänker jag att det är vansinne, folk kommer bli galna och kidnappa barnet för att få byta dess blöja.

• Svar på tråden Det är en Hen
  • Tow2Mater
    lennartsdotter skrev 2010-12-15 18:37:02 följande:
    Så du skulle ha svårt att lära känna en människa vars biologiska kön eller könsidentitet inte är fastställd? Alla barn som poppar ur är inte givet pojke eller flicka. Varför skulle det vara svårare då? Det är fortfarande en människa vi talar om.
    Ja, små barn har ju inte så himla mycket personlighet, så att dessutom ta bort en av de få saker som faktist kan ge dem lite personlighet, gor att det känns både konstigare, svårare, och mycket ointressantare.
  • lillkorpen
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:42:34 följande:
    Var kanske inte riktigt så jag menade heller. Mer att jag vill kunna klä upp mig, jag vill visa min kvinnliga sida, sminka mig snyggt etc. Jag vill att det ska vara viss skillnad så tillvida att kvinnor har kjol/klänning och män kostym t.ex.
    Det är väl ingen som påstår att du inte ska kunna klä upp dig, genusdebatten brukar ju handla om att tillåta, inte förbjuda. Om du t.ex. står i en snygg klänning, sminkad och i klackskor, så tror jag inte att mannen bredvid dig i lång svart kjol skulle vara mer kvinnlig. Kvinnligt/manligt sitter ju inte i kläderna, utan i personen. Känner du dig kvinnlig så syns det och du uppfattas som kvinnlig.

Många anser ju att skotska män i kilt är något otroligt manliga, kilt som ju är en form av kjol.

Skillnad kommer det alltid att vara mellan könen, dock kommer det inte att se ut på samma sätt i framtiden, precis som det inte såg likadant ut för hundra år sedan.
  • jaghopparhögt
    Moi Je Joue skrev 2010-12-15 18:35:36 följande:
    nej jag har problem med att folk inte tänker längre än nästan räcker och avfärdar vetenskapliga belägg med "det är trams".
    Jag tycker det är för mycket politik och antagande som inte går ihop med individens fria vilja för att det ska kunna kallas en vetenskap. Sen tycker jagäven att det verkar vara väldigt centrerat kring Sverige, i t ex USA så verkar man inte alls ha den åsikten att det är så viktigt med genusvetenskap på universiteten.
  • älskarlivet81
    lillkorpen skrev 2010-12-15 18:50:16 följande:
    Det är väl ingen som påstår att du inte ska kunna klä upp dig, genusdebatten brukar ju handla om att tillåta, inte förbjuda. Om du t.ex. står i en snygg klänning, sminkad och i klackskor, så tror jag inte att mannen bredvid dig i lång svart kjol skulle vara mer kvinnlig. Kvinnligt/manligt sitter ju inte i kläderna, utan i personen. Känner du dig kvinnlig så syns det och du uppfattas som kvinnlig.

Många anser ju att skotska män i kilt är något otroligt manliga, kilt som ju är en form av kjol.

Skillnad kommer det alltid att vara mellan könen, dock kommer det inte att se ut på samma sätt i framtiden, precis som det inte såg likadant ut för hundra år sedan.
    Kilt är en annan sak också tycker jag trots allt. Jag skulle dock inte uppskatta om min man klädde sig i kjol.. Eller om jag hade en son heller för den delen.
  • snedtak
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:42:34 följande:
    Var kanske inte riktigt så jag menade heller. Mer att jag vill kunna klä upp mig, jag vill visa min kvinnliga sida, sminka mig snyggt etc. Jag vill att det ska vara viss skillnad så tillvida att kvinnor har kjol/klänning och män kostym t.ex.
    Har du funderat över varför de kläder som ses som kvinnliga är figurnära, tajta och ofta avslöjande och att "kvinnliga" skor såsom högklackat ger ryggont vid långvarig användning och inte är särskilt snälla mot kroppen?
    Har du funderat på varför "manliga" kläder som kostym är så konforma och ger lite utrymme för personlighet och egen smak?
    Och har du reflekterat över hur detta speglar kvinnans och männens roll i samhället och deras sociala begränsningar?
  • älskarlivet81
    snedtak skrev 2010-12-15 18:53:08 följande:
    Har du funderat över varför de kläder som ses som kvinnliga är figurnära, tajta och ofta avslöjande och att "kvinnliga" skor såsom högklackat ger ryggont vid långvarig användning och inte är särskilt snälla mot kroppen?
    Har du funderat på varför "manliga" kläder som kostym är så konforma och ger lite utrymme för personlighet och egen smak?
    Och har du reflekterat över hur detta speglar kvinnans och männens roll i samhället och deras sociala begränsningar?
    Jag har inte direkt tajta kläder, min kroppsform tillåter inte det. Använder inte heller superhöga klackskor.. Skulle dock inte känna mig bekväm i kostym, det är inte jag.

JAg anser inte att kvinnans och mannens roll i samhället sitter i kläderna. 
  • lillkorpen
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:52:15 följande:
    Kilt är en annan sak också tycker jag trots allt. Jag skulle dock inte uppskatta om min man klädde sig i kjol.. Eller om jag hade en son heller för den delen.
    Kilt är en annan sak för att vi kallar den kilt och den ser ut på ett visst sätt. I grund och botten är det en kjol, och ett plagg för män. Klart att du inte behöver uppskatta kjol på din man, alla tycker ju om olika saker. Jag skulle inte uppskatta om min man kom i pastellfärger, för jag tycker det är otroligt fult. Det har inget med kvinnligt/manligt att göra. Borde inte ha med det att göra i alla fall.

Väljer man bort plagg för att man inte tycker om dem är det en sak, väljer man bort dem för att någon annan har bestämt att plagget är "förbjudet" så tycker jag att det är synd och en onödig begränsning. Som sagt, strumpbyxor var galet hett på män förr, sen bestämde någon att det var ett kvinnoplagg och nu är det tabu för män. Skumt det där.
  • Sara62
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 17:33:27 följande:
    Ja, men kjol/klänning är ett kvinnligt plagg! På killar är det fint med kostym om det ska vara riktigt uppklätt, annars skjorta. 
    Men klänning är ju fint, skrev du. Då ska väl alla som vill få klä sig fint.
  • älskarlivet81
    Sara62 skrev 2010-12-15 18:59:39 följande:
    Men klänning är ju fint, skrev du. Då ska väl alla som vill få klä sig fint.
    Ja på tjejer är det fint.. På killar är det bara patetiskt.
  • Sara62
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:33:35 följande:
    Ja, tur att vi alla är olika. Jag vill visa min kvinnliga sida ibland och då tar jag på mig en klänning/kjol och ett par snygga högklackade skor. Fy vad tråkigt om alla skulle se likadana ut!
    Ja, vad tråkigt det vore om alla skulle bära precis de plagg de själva tycker är fina... då skulle alla se likadana ut.... Män i klänning, kvinnor i kilt, män i snickarbyxor, kvinnor i kavaj, män i skjorta och jeans, kvinnor i klänning.... himmel så enformigt!
Svar på tråden Det är en Hen