• Ilo

Det är en Hen

Jag har ett par gånger diskuterat hur man ska bära sig åt för att inte barnet ska få en massa egenskaper från födslen, som den kanske inte vill ha, dvs att min familj och vänner behandlar barnet på olika sätt beroende på kön.
    Min tanke (kanke inte ens möjlig att genomföra), är att helt enkelt inte prata om vilket kön barnet har, det är en hen, helt enkelt. Mina föräldrar skulle bli galna, men hur ska man annars göra? Får man en flicka kan man givetvis låta bli att klä den i rosa kläder, men det är ju också att bestämma saker pga av kön, bara tvärtom.

Jag undrar hur vänner och familj skulle ha svårt tt förhålla sig till mitt barn, om de inte visste vad barnet hade för kön? Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 22:39
    Edit
    När jag funderar på det här, så tänker jg mig inte från födsel till graven, så länge barnet inte är medveten om sitt eget kön så tänker jag ibland att det omöjligt kan spela roll för någon annan. Ibland tänker jag att det är vansinne, folk kommer bli galna och kidnappa barnet för att få byta dess blöja.

• Svar på tråden Det är en Hen
  • KattenKorven

Har bara läst TS men jag skulle ta illa upp om någon i min närhet valde att göra så. Det är ju ett direkt underkännande av min förmåga att se bortom kön. Föräldrarna gör ju så för att man inte litar på att omgivningen ska kunna bete sig schysst. Och det skulle göra mig ledsen.

• Sara62
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 19:00:46 följande:
    Ja på tjejer är det fint.. På killar är det bara patetiskt.
    Vem har bestämt det?

Jag tycker det vore fint.
  • snedtak
    Tow2Mater skrev 2010-12-15 16:38:10 följande:
    Svensk utbildning kommer att falla ytterligare i internationell status om denna genuscertifiering utvidgas.

"Att Feynman-diagrammen (en beräkningsmetod inom kvantfältteorin) ska avskaffas eller döpas om då upphovsmannen Richard Feynman är en man? Kanske att en kvinna (möjligtvis hon själv?) ska utveckla alternativa lösningsmetoder för differentialekvationer och sedan skriva en bok som ska ersätta ordinarie kurslitteratur (som enligt målsättningen till varje pris måste vara skriven till hälften av kvinnor, det skulle nämligen ge ett ”kvinnligt perspektiv” inom ämnet. Projektgruppen får gärna utveckla denna fascinerande teori för mig vad gäller matematiken). Och hur kommer det för övrigt att bli med biologin? Skrämmande tanke!"
    tanjabergkvist.wordpress.com/2009/02/14/genus.../
    Nu tycker jag att det verkar som att man tar i lite väl mycket. Givetvist ska Feynman ha credit för sitt utmärkta arbete. Men det förhindrar väl inte att man kan reflektera över varför tex. Emily Noethers arbete inte alls uppmärksammas till samma grad trots att hon var en lysande matematiker?
    Dessutom kan man ju diskutera på vilket sätt kvinnor och män behandlas olika i olika situationer inom akademin utan att behöva leta långsökta kopplinagr om oändligt långa ledare som fallossymboler.
    Exempelvis kan flickor ha lättare att komma undan vid muntliga presentationer om de blir nervösa för flickor brukar ju vara duktiga och har ju mycket svårare att prata inför en grupp, men vi vet ju att de ändå kan.
    Medan män kanske lättare antas till en doktorandtjänst för att ansvariga på instutionen är ju också män och kan lättare identifiera sig med den sökande. Sedan är ju män mer pålitliga och briljerar oftare.

(Märk väl att detta är personliga reflektioner från en mansdominerad del av den akademiska världen.)
  • Sara62
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 19:04:32 följande:
    Ja, tur vi är olika.
    Men du säger ju hur det är.
    Jag undrar vem som har bestämt att det är så.
  • älskarlivet81
    Sara62 skrev 2010-12-15 19:06:06 följande:
    Men du säger ju hur det är.
    Jag undrar vem som har bestämt att det är så.
    För mig är det så, ok?
  • Rödnäbba
    jaghopparhögt skrev 2010-12-15 18:50:30 följande:
    Jag tycker det är för mycket politik och antagande som inte går ihop med individens fria vilja för att det ska kunna kallas en vetenskap. Sen tycker jagäven att det verkar vara väldigt centrerat kring Sverige, i t ex USA så verkar man inte alls ha den åsikten att det är så viktigt med genusvetenskap på universiteten.
    Vetenskap bör inte ha med vilja att göra. Den ska helst vara objektiv.
  • Sara62
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 19:06:34 följande:
    För mig är det så, ok?
    Jamen skriv det då.

Du skrev att "det är patetískt på män". Som om det vore en allmän sanning.

Jag tycker att Foppatofflor är sanslöst fula. Jag skriver inte att de är det.
  • lillkorpen
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 19:00:46 följande:
    Ja på tjejer är det fint.. På killar är det bara patetiskt.
    Varför är det patetiskt för att någon tycker om något du inte gillar?

http://rocketrend.files.wordpress.com/2008/09/marc-skirt.jpg

Det där tyckte jag var både snyggt och manligt, det är en kjol. Fast man kanske ska hitta på ett annat namn på det, så blir det på något sätt mer okej? 
  • älskarlivet81
    Sara62 skrev 2010-12-15 19:07:58 följande:
    Jamen skriv det då.

Du skrev att "det är patetískt på män". Som om det vore en allmän sanning.

Jag tycker att Foppatofflor är sanslöst fula. Jag skriver inte att de är det.
    Men om du kan läsa mellan raderna så är det JAG som uttrycker att det är patetiskt på män.. Skillnad om jag skrivit "man tycker att det är patetiskt på män":... Så läs om, läs rätt.
Svar på tråden Det är en Hen