Clotilda skrev 2010-12-21 13:01:28 följande:
Sen ska jag tillägga att även om jag förstår att det går att helamma och dela på föräldraskapet på ett tillfredsställande sätt så är min övertygelse om att det är betydligt svårare att leva jämställt om man väljer att helamma.
Det är möjligt, jag vet inte. För oss var nyckeln till ett jämställt föräldraskap (åtminstone upplevde vi det som jämställt) att vi var hemma tillsammans i början, vi hamnade aldrig i situationen att en var den Riktiga Föräldern som hade koll på när och hur det matades, tröstades, nattades och sovs, och den andre var hjälpreda och lektant. Att jag ammade var inte så stort eftersom VI aldrig upplevde det som stunder när man hade så mycket kommunikation med barnet. Däremot spelade det nog stor roll att min man tog vår son när han började gny och gick runt med honom för att prova om det verkligen var hunger eller om det gick lika bra med umgänge. Han upplevde iallafall de första månaderna som så viktiga att han tvärt vägrade att ens försöka få fler barn innan han hade en fast tjänst och en sgi så att han kunde vara säker på att kunna ta föräldraledigt i början. Ett helt halvår kommer vi inte att kunna vara hemma tillsammans den här gången, men iallafall tre - fyra månader! Det ska bli intressant att se om det blir skillnad nu när det blir två barn att ta hänsyn till.
Det allra, allra viktigaste för att få ett jämställt föräldraskap är nog att man för det första vill det, båda två (många är oerhört nöjda med att dela upp föräldraskapet på ett sätt som jag uppfattar som ojämställt) och att faktiskt prata om hur man tänker göra. Vi märkte stor skillnad när vi inte längre var hemma ihop. Vi hade en lång period när vi var hemma på halvtid, det var rörigt för alla inblandade, men då hade vi ungefär samma koll, men när vi sedan började turas om att vara hemma på heltid så blev man verkligen okunnig om sitt barns vanor, kände jag. Plötsligt hade min man järnkoll och jag låg lite, lite efter - sedan bytte vi och det blev tvärtom.
Hälsomässigt kan man inte förneka att amning är bättre än att enbart flaskmata, men precis som du påpekar kan man personligen se andra vinster med att inte amma som överväger hälsoeffekterna. Jag tror att man har en ganska bra utgångspunkt om man satsar på att delamma, då kan man utifrån sin egen och barnets preferenser sedan amma mer eller mindre.