• Dinosaurie

Tips - pappan delaktig vid matning

Är gravid och det börjar närma sig BF. Jag känner att jag gärna vill att pappan ska vara så delaktig som möjligt vid matning när lillen är född.. Hur har ni gjort?

Jag skulle vilja amma men också pumpa ut mjölk så att han kan mata med nappflaska. Vad ska jag tänka på? När kan vi börja med att pumpa ut mjölk? Tips på pump och nappflaska?
    Finns det någon fördel med att kombinera bröstmjölk med ersättning?

Ja som ni hör, jag tar tacksamt emot alla tips och råd ni har!

• Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning
  • Tygtiiger

Prego: jag började jobba halvtid när min son var sex månader. Då kunde jag pumpa, så jag pumpade på jobbet (oftast på lunchen) och ställde flaskorna i en papperspåse i kylen. Det var inga problem för de andra som jobbade där. Jag ammade på morgonen innan jag gick och på eftermiddagen och kvällen.

Precis som du tror jag att antikropparna i mjölken är bra för barnet. Jag läste förresten en spännande studie från storbritannien, där man jämförde barn som helammats, delammats och helflaskats avseende hur mycket sjukvård de behövde för lunginflammation och magsjuka. Det var ingen skillnad på barnen som hel- och delammats! Men de barn som bara fått flaska hade fler dagar på sjukhus, de blev alltså mer allvarligt sjuka och tog längre tid på sig att bli friska. (Men alla grupperna blev sjuka lika OFTA - de barn som fått en boost med antikroppar från sin mamma blev snabbare friska, bara!) Det är med andra ord bättre att amma delvis än inte alls.

Satsa på en bra handpump, jag hade avents, medelas verkar också bra. Tricket är att få till ett bra vacuum med pumpen, för mig var det en stor hjälp att skölja igenom pumpen med rent kokt vatten så den var fuktig, då funkade alla delarna bra. Och när du börjar öva på att pumpa är det bra att ha barnet intill sig, man måste få igång ett flöde av oxytocin för att mjölken ska komma ut och då hjälper barnet till.

Krupke, we've got problems of our own!
  • crossfit
    Tygtiiger skrev 2010-12-19 19:16:39 följande:

Prego: jag började jobba halvtid när min son var sex månader. Då kunde jag pumpa, så jag pumpade på jobbet (oftast på lunchen) och ställde flaskorna i en papperspåse i kylen. Det var inga problem för de andra som jobbade där. Jag ammade på morgonen innan jag gick och på eftermiddagen och kvällen.

Precis som du tror jag att antikropparna i mjölken är bra för barnet. Jag läste förresten en spännande studie från storbritannien, där man jämförde barn som helammats, delammats och helflaskats avseende hur mycket sjukvård de behövde för lunginflammation och magsjuka. Det var ingen skillnad på barnen som hel- och delammats! Men de barn som bara fått flaska hade fler dagar på sjukhus, de blev alltså mer allvarligt sjuka och tog längre tid på sig att bli friska. (Men alla grupperna blev sjuka lika OFTA - de barn som fått en boost med antikroppar från sin mamma blev snabbare friska, bara!) Det är med andra ord bättre att amma delvis än inte alls.

Satsa på en bra handpump, jag hade avents, medelas verkar också bra. Tricket är att få till ett bra vacuum med pumpen, för mig var det en stor hjälp att skölja igenom pumpen med rent kokt vatten så den var fuktig, då funkade alla delarna bra. Och när du börjar öva på att pumpa är det bra att ha barnet intill sig, man måste få igång ett flöde av oxytocin för att mjölken ska komma ut och då hjälper barnet till.

Tack för tipsen!!
    Hoppas jag en en sån som kan pumpa.
  • Southern Belle
    crossfit skrev 2010-12-19 18:29:27 följande:
    Jag bor och jobbar inte i Sverige och har därför inte möjlighet att vara hemma så som svenska mammor kan. Det är väldigt unikt att man får ledigt från sitt jobb så pass länge som man får i Sverige. Jag får 4 veckor, sen har jag sparat semester så jag får ytterligare 2 veckor på så sätt. Min man däremot är anställd av svenskt företag och kan ta ut fp. Därför kommer han vara hemma. 
    Någon (Soutern bell) skrev att det var bäst att bara EN matar. Innebär det i så fall att det är bättre att jag inte ammar alls och att pappan matar från början? Så kan det väl inte vara. Jag vill få igång amningen så att jag producerar mjölk, så att jag kan pumpa ut. Tror nämligen att det är bra att barnet få i sig antikroppar och sån´t från mig åtminstone i början.

Det är mycket snack om amningen i Sverige. Inte alls här. Känner inte så många mammor, så jag vet inte hur de löser det, men de flesta är tillbaka på jobb efter 4 veckor. Jag vet att en del går undan och pumpar. Det finns till och med särskilda rum dit man kan gå och pumpa om man vill. 

Håller med TS, det är väldigt intressant att er andras erfarenheter.
    Det är lite svårt med mitt svenska perspektiv att förstå hur saker och ting ska fungera här. Men de som bor här kan bara välja mellan att gå tillbaka till jobbet eller bli hemmafru. Långt ifrån alla har råd att välja hemmafru alternativet.
    Nej, för amningens skull är det bättre att du ammar när du kan! Det kan blir ganska många tillfällen per dygn även om du jobbar på dagarna och framför allt har du och bebis flera veckor på er att knyta an ordentligt innan du börjar jobba! Som jag skrev ovan är det den allra första tiden det handlar om och efter några månader är barnet redo att knyta an till ytterligare personer i dess närhet. Ibland finns inga annat alternativ än att pappan tar över matningen när du jobbar och då får det bli så. Ni kan ju värna om anknytningen genom att låta bli att blanda in ytterligare personer i matningen. Ibland vill välvilliga släktingar hjälpa till men det kan bli "för mycket" för det lilla barnet. Läs gärna boken som jag rekommenderade ovan! Man får många bra tips och förståelse för hur barnens hjärnor är programmerade. I dagens moderna samhälle där vi ofta strävar efter jämställdhet är det lätt att glömma att den mänsliga evolutionen inte hänger med i samma takt. Små barn reagerar fortfarande som när vi var grottmänniskor. Genom kunskap kan man försöka göra det bästa av situationen!

Lycka till!

Det här är ett känsligt ämne - särskilt när
  • crossfit
    Southern Belle skrev 2010-12-20 11:19:34 följande:
    Blev ett något rörigt inlägg men du förstår nog vad jag menar!
    Jo, det är ett känsligt ämne. Men just i denna tråden tycker jag att diskussionerna har varit både sakliga och givande. 
    Tacksam för alla tips. Sen tar jag mig friheten att välja dem som passar oss bäst.Tungan ute 

• Tygtiiger
    crossfit skrev 2010-12-20 15:02:00 följande:
    Jo, det är ett känsligt ämne. Men just i denna tråden tycker jag att diskussionerna har varit både sakliga och givande. 
    Tacksam för alla tips. Sen tar jag mig friheten att välja dem som passar oss bäst.Tungan ute 

Klokt.

Alla kvinnor och barn är unika individer och det finns inte ETT amningsråd som garanterat passar alla. Man får ta till sig så mycket kunskap och så många tips som möjligt och utnyttja det som funkar för en själv.
  • Clotilda

Jag har inte läst igenom tråden men tänkte bara berätta lite om hur vi har tänkt. Vi har aldrig velat att de ska bli så att jag som mamma sitter och ammar medan pappan "sköter markservicen" (som det står i skrämmande många böcker). Vi är två föräldrar med delat ansvar och vi vill att det ska vara så i praktiken också, inte bara i teorin. När det gäller anknytning så har jag känt efter att jag tror på att det är bra att begränsa matningen till oss två föräldrar den första tiden, för att senare kunna utöka också det, men att det ska vara bra för bebisen att bara få mat från EN förälder är ju bara en teori - precis som det mesta annat som har med utvecklingspsykologi att göra. Det är teorier och man får välja vad man tror på. Jag tror på att det bästa för oss som familj är om vi är tre från början, inte en mamma och ett barn i symbios som bor med en hemhjälp. =)

Vi har därför valt att inte amma. Ska kanske tillägga att jag heller aldrig haft någon önskan om att amma, så jag känner inte att jag ger upp något. På BB vill jag prova att amma, men eftersom man har sett att barnet utvecklar olika sugtekniker beroende på bröst/flaska/napp så kommer jag välja att amma med amningsnapp under den korta perioden. Nappflaska kommer ju bli det som gäller i framtiden.

Råmjölken vet man ju är jättebra för bebisen så jag kommer börja med att pumpa för att sedan gå över till ersättning. Råmjölk producerar man ju inte så himla länge (typ en vecka) och sen får vi ju se hur det känns att pumpa. Om det funkar utmärkt med det är det ju smidigt att fortsätta på det spåret också, men jag ser en viss risk att jag kommer bli tvungen att pumpa hela dagarna och då går jag hellre över på ersättning.

Jag har valt att inte prata så brett om hur vi kommer göra. När folk frågar så svarar jag såklart som det är, men det har mötts med väldigt skiljda reaktioner och jag blir ärligt talat väldigt trött på att försvara mig. Jag tror absolut att det sätt vi väljer att göra det här på är det bästa för oss och jag skulle aldrig drömma om att lägga mig i hur andra gör, därför blir det jobbigt att vara tvungen att förklara sig.

Jaja, hur som helst... det kräver en mer avancerad sugteknik från barnet för att kunna amma och om man blandar amning med flaskmatning finns det risk för att bebisen kommer föredra det som inte är lika svårt - alltså att suga på flaskan. Min teori är då att amningsnappen är ett bra alternativ eftersom det blir ungefär samma teknik. Sen är det väl som det mesta när det gäller småbarn - alla är olika, också vi som föräldrar, och man får följa med strömmen lite och prova sig fram vad som fungerar för just våran lilla familjekonstallation.

Lycka till med allt!

• Tygtiiger

Clotilda - skippa amningsnappen. Även med amningsnapp "tuggar" barnet på bröstet (ett barn suger alltså inte på ett bröst som på en flaska, om de får för sig det så skriker man högt för det gör djävulskt ont). De använder käkarna och tungan och lapar som en katt/tuggar för att sätta igång utdrivningsreflexen. En amningsnapp KAN ge dig problem med amningen genom att barnet tömmer bröstet sämre.

Om du vill både amma och flaska är det isåfall bättre att skaffa en flaska som påminner mer om bröstet, eller helt enkelt prova att blanda (många barn gör det utan problem). Att prova sig fram och inte snöa in på en metod som det allena saliggörande tror jag är väldigt vettigt, precis som du skriver får man liksom hänga med och se hur det blir.

• Clotilda
    Tygtiiger skrev 2010-12-20 21:02:23 följande:
    Clotilda - skippa amningsnappen. Även med amningsnapp "tuggar" barnet på bröstet (ett barn suger alltså inte på ett bröst som på en flaska, om de får för sig det så skriker man högt för det gör djävulskt ont). De använder käkarna och tungan och lapar som en katt/tuggar för att sätta igång utdrivningsreflexen. En amningsnapp KAN ge dig problem med amningen genom att barnet tömmer bröstet sämre.

Om du vill både amma och flaska är det isåfall bättre att skaffa en flaska som påminner mer om bröstet, eller helt enkelt prova att blanda (många barn gör det utan problem). Att prova sig fram och inte snöa in på en metod som det allena saliggörande tror jag är väldigt vettigt, precis som du skriver får man liksom hänga med och se hur det blir.

Åh, jaha... Om jag ska vara ärlig så skulle amningsnappen vara även för min skull. Tanken var bara att den skulle användas när jag producerar råmjölk därför att det känns jobbigt och onödigt att pumpa precis i början och under en så kort tid. Jag vill helst inte amma och amningsnappen kändes som att mötas halvvägs. Finns det inte olika sorters amningsnappar då? Min tanke var inte att både amma och pumpa samtidigt, utan att gå över till att pumpa efter BB.

Jag får väl helt enkelt förbereda för olika scenarion. Och jag som tyckte amningsnappen lät så bra. =)

• Tygtiiger

Prova att amma utan. Råmjölken som produceras först är bara några ml, barnet har en magsäck på 5 ml när den är nyfödd. Du kanske tycker amning är kanon och absolut inte vill sluta, eller så avskyr du det, eller så tycker du det är helt ok men tråkigt, eller behöver amningsnapp för att ungen ska fatta hur man gör... Prova och se. Som tur är behöver man inte bestämma sig innan.
Svar på tråden Tips - pappan delaktig vid matning