Dinosaurie skrev 2010-12-19 14:18:23 följande:
Tack så mycket för att ni fortsätter svara! Jag förstår att ni alla har olika synpunkter och det är jätteintressant att läsa! Jag förstår också att alla barn och föräldrar är olika och man får försöka hitta det som fungerar bäst för ens egen familj
Fortsätt gärna skriva och komma med tips eller berätta hur ni gjorde, tycker att det är ett väldigt intressant ämne.
Ni som skriver att amningen "bara är mat", känner ni inte att amningen har blivit ett sätt för barnet att söka trygghet tex. att bara få suga lite på bröstet när han/hon vill somna eller liknande? Eller fungerar det bra bara genom att vara nära och mysa? Och beror det i så fall pga att ni sett till att få det att fungera..? Berätta gärna!
Lite olika synpunkter: jag tycker det är tråkigt när man haussar amning som något som är gosigt och mysigt för alla hela tiden och att det främjar anknytningen. Anknytningen främjas genom att barnets behov blir igenkända och bemötta - att ett hungrigt barn får mat, ett ledset barn får tröst och ett ensamt barn får sällskap osv. Om maten kommer ur bröst eller flaska spelar faktiskt ingen roll. Likaså ÄR det inte alltid mysigt att amma - det kan vara kämpigt ibland och man behöver öva. (Fast vår mvc-bm var fantastisk, hon försökte idogt prata amning men vi ville bara höra om eda och profylax, hon dömde ut oss som hopplösa till slut

)
För oss var det tydligt att amning var mat - sonen åt koncentrerat i 40 minuter från ena bröstet, rapade och åt 15 - 20 min från nästa och sedan var det stopp och DÅ kunde man gosa. Han låg och tittade ut förbi mitt bröst medan han åt, så det var rätt långtråkigt.
Om vi märkte att sonen var gnällig eller ville bli gosad med så tog lika ofta (eller oftare) min man honom och gick omkring och bar och sjöng och småpratade - om det var amning sonen ville ha så blev det oerhört tydligt inom fem minuter (skrik) men oftast var det just närheten han önskade och den tillgodosedde pappa lika bra. Vi hade stor nytta av att båda var vana att trösta och hade olika sätt, vi kunde ta hjälp av varandra.
Sömnen var ett kapitel för sig, den blev ett bekymmer för oss (inte för vår son) runt 8 månaders ålder och då spelade det ingen roll vad vi gjorde matledes