• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

metin skrev 2010-12-18 15:29:04 följande:
    Nej vi är inte psykopater som har saker att dölja. Jag svarar sällan på dolt nr pga. 1. Hade en psykopat chef som ringde mig jämt från skyddat nr. 2. Telefonterror av ungdomar under 1 år 3. Säljare 4. Konstiga samtal från en man under en lång period Jag svarar på skyddat om jag vet att jag väntar på samtal från tex läkare eller så. Man kan ju ställa frågan omvänt också, varför har man skyddat nr? Så länge man inte jagas av någon så borde det väl vara självklart att inte dölja det. Måste tillägga att du som socionom borde väl veta bättre än att kasta diagnoser på folk. Hur kan man ens tänka i banorna " psykvarning" för en sån sak? Oftast finns det legitima anledningar till varför människor gör som de gör utan att för den delen vara sjuka.
    Jag har en fd kompis som äör skitjobbig och hon ringer alltid från skyddat nr. Svarar du så är du fast i ca 2 h för hon fattar inte när man tydkligt säger till henne att man inte kan prata. Hon bara fortsätter och fortsätter och fortsätter...

Om du nu är socionom så borde du veta bättre att det inte är de som INTE svarar som är psykon utan att vi inte VILL svara pga av PSYKON som ringer från skyddat. Om jag väntar samtal som jag vet kan komma från skyddat nr så svarar jag.
  • Anonym

Jag svarar bara på dolt/skyddat nummer om jag vet att jag väntar på samtal ifrån någon med det.

Varför jag inte svarar annars är för att nästan alltid när jag svarar är det någon som busringer, bara lägger på och liknande.
     För ca. 2 veckor sen var det någon som ringde varje dag, hela hela tiden, och bara viskade något och lät som att han onanerade. Personen kunde ringa 15 gånger på 1 minut! Det var skitjobbigt... Så jag gick till polisen, men dom sa att dom inte kunde göra något... Och att jag helt enkelt bara inte skulle svara om han ringde.
    Och ett tag var det en man som ringde och sa att han var ifrån någon modell grej i Stockholm och var intresserad av att ta bilder av mig och sånt, och han ringde och ringde och tjatade...
    Det är sånna där grejer som gör att inte jag svarar, plus att det är små ungar som busringer m.m.

Vill man mig något kan man väl i alla fall stå för vem man är? Varför är det psykvarning på mig för att jag inte vill svara, då kan det väl lika gärna vara det på den/dom som ringer ifrån ett nummer som är skyddat liksom...

• Anonym

Jag kan ibland välja att inte svara på ett skyddat nummer eller ett nummer jag inte känner till om jag inte är på humör och då inte kan ta ställning till om jag har lust eller inte. Om jag t ex vet vem det är för att det är en vän eller liknande så kan jag känna efter bättre. Det jobbiga med skyddat nummer är att jag inte kan ringa tillbaka sen.

Jag tycker båda är fånerier. Varför ska man skydda sitt nummer och varför ska man bestämt inte svara om man inte lever under hot eller liknande? Det är väl bara att ringa med sitt nummer så folk vet vem man är istället för att leka viktig petter. 

• Anonym

Själv svara jag aldrig på dolt nummer. Menar varför skulle jag???? Jag är kvinna, helt normal, har bra jobb, tjänar bra, & blablabla. Status verkade ju tydligen ha något med frågan & göra el? Med tanke på att ts skrev att hon var enhetschef osv.

Min syn på saken angående att vissa myndigheter har skyddade nummer är, Varför???? Ok att de kanske har en linje med skyddat, men normen måste ju vara & ringa med vanligt nummer. Så den saken är ju upp till varje enhet & ordna. Tänke ang vad barnmorskan ovan skrev. 

Varför jag inte svarar på skyddat nummer är enkelt. Trots att jag spärrat nummret till Nics, så ringer det ofta försäljare & dylikt. Känns som att jag kan förvalta min tid på bättre saker + att jag väljer & svara när det verkligen är någon jag vill prata med eller när jag ser att det är något viktigt.

• Anonym

För att jag avskyr att prata i telefon och för att alla människor som är viktiga i mitt liv inte har skyddat nummer.

• Anonym

Socionom och har den synen på folk som inte svarar på skyddat nummer?

• Anonym
    levelivia skrev 2010-12-18 16:37:07 följande:
    Jag irriterar mig också på att människor inte svarar på dolda nummer. Jag arbetar som barnmorska och måste ringa patienter dagligen. Ungefär hälften nås ALDRIG trots att jag ibland har 2-3 olika nummer att ringa på. Jag FÅR heller inte lämna meddelande till telefonsvarare där jag inte hör rösten + namn på den jag söker, det handlar om sekretessregler. Så, ni som inte svarar på dolda nummer gör mitt jobb mycket mera komplicerat och leder till att jag får skicka flera blev varje vecka för att meddela mig. Visst, jag har betalt för det jag gör, men att skriva flera brev varje dag tar tid från andra viktigare saker för min arbetstid är ju trots allt begränsad. Det är min syn på saken. 
    Jag har fått samtal av barnmorska och sånt på röstbrevlåda och jag inte talat in något själv :S Det är automatröstbrevlåda på min tel.

För övrigt svarar jag inte på dolda nummer för det är alltid telefonförsäljare ( i mitt fall) Jag orkar inte med det. Har även en som jag brutit kontakten med helt som kan försöka nå en ibland med dolt. Har väldigt goda anledningar att inte ha kontakt med denne så ni behöver inte tycka synd om den som försöker. 
  • Anonym

Min svärfar svarar inte på skyddat nummer. När vi fick vår dotter några veckor för tidigt o min sambo skulle ringa o berätta att nu var vår efterlängtade dotter här så svarade han inte för att vi ringde på sjukhustelefon, skyddat nummer. Sambons mobil var död o han hade glömt laddare. Min sambo blev arg som ett bi o ringde till svärfars kompis som i sin tur fick ringa o berätta nyheten för svärfar. Blev väldigt konstigt berättat om nyheten för svärföräldrarna, inte riktigt så man vill berätta det kanske....

Detsamma hände när min sambos farmor blev sjuk o fick åka in på akuten o hamnade i koma. Inte då heller svarade han när de ringde från ålderdomshemmet för att berätta. De fick till slut tag på min sambo som i sin tur fick ringa svärfar.

Idag är det väl mer regel än undantag att sjukhus osv. har synliga nummer, men om inte så kan det ju bli väldigt konstigt. Vår första dotter föddes år 2000 o när vi fick vår sista nu för två år sedan så använde vi mobiltelefon för att ringa o berätta nyheten om hennes ankomst. 

• Anonym

Det är frivilligt att ha telefon, och det är helt frivilligt om man vill svara i den.

• Anonym

jag svarar bara på dolda nummer när jag tycker att jag har tid, oftast är det försäljare, eller fax j-vlar

som ringer mitt i natten. Vårat hemnummer är ett gammalt fax nummer till kommunen, finns tydligen

företag som har 15 år gamla listor.

lyfter jag på luren och hör växeln så slänger jag på innan de har kopplat färdigt.

alla personer som jag bryr mig om ringer från öppna nummer, men svarar jag inte

så innebär det oftast att jag är upptagen, att telefonen ringer är en uppmaning, inget

jag styr mitt liv efter. Vill man mig något och jag inte svarar lämna ett röst/text meddelande

så ringer jag upp så snart som möjligt.

Hur svårt kan det vara?

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"