-
Ehh? ok. så om man har problem med ex som ringer 50 ggr om dagen från dolt nummer, ska jag svara då?Queenie70 skrev 2010-12-18 22:03:46 följande:Måste erkänna att jag tänkt exakt samma sak som TS.....
-
Sättet du skriver på får mig att inte tro att du har socinomutbildning "får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer."
Det finns massor av anledningar, allt från att vara trött på "hemliga" personer till att man kanske är förföljd, kanske inte vill prata med vem som helst, det kan vara precis vad som helst.
Det måste respekteras och jag tror dom flesta förstår men att en socionom inte gör det ger mig kalla kårar. -
Jag har under flera år haft kontakt med socialen förut. De har aldrig någonsin ringt mig på skyddat nummer. När min handläggare ringde mig kom direktnumret till min handläggare upp i min nummerpresentatör.
Jag svarar inte på skyddat nummer, jag svarar inte på nummer jag inte känner igen, och jag öppnar inte dörren för folk jag inte väntar eller känner.
Bara för att "för si och så många år sedan fanns inte ens nummerpresentatör" måste man svara i tid och otid? Är man ett kontrollfreak för att man väljer bort skyddade och okända nummer?
Alla som behöver ha mitt nummer har mitt nummer, är det någon annan som lyckats leka detektiv och snokat upp det och ringer på skyddat kan han eller hon gott lämna ett meddelande så kan jag välja om jag vill ringa upp eller inte. Man är inte skyldig att prata med alla som vill prata med en bara för att inte ses som ett psykfall. -
Tro mig, hon kan gott och väl vara socionom. Det finns gott om rötägg på socialen tyvärr.Anonym skrev 2010-12-18 22:25:26 följande:Sättet du skriver på får mig att inte tro att du har socinomutbildning "får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer."
Det finns massor av anledningar, allt från att vara trött på "hemliga" personer till att man kanske är förföljd, kanske inte vill prata med vem som helst, det kan vara precis vad som helst.
Det måste respekteras och jag tror dom flesta förstår men att en socionom inte gör det ger mig kalla kårar. -
Givetvis. Nu hade jag flera socionomrötägg i huvudet som råkar vara placerade inom socialtjänsten, därför skrev jag socialen av bara farten.JaneDoe10 skrev 2010-12-18 22:32:39 följande:Bara för att man är socionom så behöver man ju absolut inte jobba på socialtjänsten. De flesta småchefer (enhetschefer) i kommun och landsting är socionomer. Hon kan t ex vara chef på ett äldreboende eller liknande.
Socionomer kan vara rötägg precis likväl som busschaufförer. Det var det jag ville få fram. -
Jag kan "screena" mina samtal hej vilt ibland. Och jag är inget psykfall. Jag är "en aktiv kvinna helt enkelt". Mamma och högutbildad. God ekonomi, god funktionsnivå. Arbetar mycket. Men jag är också jävligt trött ibland på grund av det. Och orkar inte alltid vara social. Orkar inte alltid ta ytterligare ett samtal. Jag har telefonsvarare. Lämna gärna ett meddelande. Vet jag att min dotters läkare ska ringa så svarar jag. Men jag vet att det då lika gärna kan vara min pappa eller min chef. Inte alltid vill jag prata med chefen eller en kollega. En gång när jag mådde skit pga en allvarlig händelse och trodde det var min pappa var det en man jag starkt ogillar som ringde och erbjöd mig ett jobb. Jag önskade verkligen att jag inte svarat. Ibland tär vissa saker på en och är ens batteri på low får man ta det lite varligt. Inget konstigt med det.
-
Nej då skulle jag svara när jag orkade.Tekaka skrev 2010-12-18 22:48:54 följande:Ja jag tycker också att det är ett väldigt märkligt beteende faktiskt.
Skulle ni klappa ihop totalt ifall nummerpresentatören la av helt då? -
Oj, några sådana sms har jag aldrig hört om. Men så är de som ringer från skyddat till mig oftast från sjukvården på ett eller annat sätt. Och jag svarar när jag orkar. När jag inte orkar svarar jag nästan inte på några samtal alls. Är det skyddat är jag kanske ändå lite mer benägen att svara eftersom jag undrar vad det är. Men det beror på om jag orkar.Queenie70 skrev 2010-12-18 23:07:23 följande:Som sagt...I mitt stilla sinne har jag nog funderat på om man inte sitter inne med lite paranoida drag om man konsekvent väljer bort att svara hemliga nummer. Nu har jag i denna tråd fått höra alla möjliga förklaringar dock.
Men det är fortfarande jäkligt irriterande att behöva sitta å SmS;a:" Nu ringer jag dig från skyddad nummer om en minut, vill du vara snäll å svara då". Flera gånger om dagen. -
Word!idiblon yes skrev 2010-12-18 23:11:12 följande:Men ring inte från skyddat nr, då. Det är inte konstigt att folk mår som de mår och hamnar där de hamnar när inte ens socionomer fattar ett enda jävla skit.
-
Jag svarade inte förut på doltnr för det kunde vara min mamma. Nu har jag ingen presentatör så nu svarar jag bara om jag orkar... Men på mobilen ser jag ju vem det är så där svarar jag alltid om det är någon jag vill prata med...